- ارسال کننده: رامین.مهاجری تاریخ: ۹۳/۰۹/۱۵

خالق آثار هنری نصف جهان در میانه؛ میلی به نمایش آثارش ندارد! + تصاویر

 

 

نصرنیوز : چند صباحی می شد که این مغازه را دیده بودم، اما گمان می کردم فروشگاه صنایع دستی بی کیفیت اجناس خارجی یا سایر شهرهای کشور است. تصور اینکه در این نقطه از ایران ، در شهرستان میانه بتوان شخصی را پیدا کرد که در هنر متعلق به مرکز کشور برای خودش چیره دستی باشد هیچگاه به ذهنم خطور نمی کرد.پیرمرد پا به سن گذاشته با  موهای سفید که حاکی از دنیایی تجربه بود.

به گزارش نصرنیوز، متن زیر گفتگویی کوتاه با تنها استاد صنایع دستی میانه ، روایت علاقمندی پیرزنی به هنر و  حرف های ناگفته وی است.

خود را  احمد عاطفی، متولد سال 1332 دبیر هنر و درس عربی بازنشسته آموزش و پرورش میانه معرفی می کند.

در چه رشته های هنری فعالیت می کنید. از نحوه آشنایی تان با این رشته بگوئید

بنده 13 سال است که در رشته های قلم زنی ، معرق کاری، حکاکی ،نقاشی و خطاطی به صورت مداوم فعال می باشم. زمانی که به شهر اصفهان سفر کرده بودم ، به کارهایشان علاقه مند شدم و حتی بدون آموزش یک مدرس بومی با تمرین و ممارست این رشته ها را آموختم. طرح إلمان میدان معلم شهرمیانه هم از بنده می باشد.در شهر اصفهان خواهان آثار صنایع دستی و فعالیت من در آنجا می باشند. اما به رغم اینکه به شهرم میانه علاقه زیادی دارم، در اینجا مانده و به فعالیتم ادامه می دهم.

از مشکلات پیش روی  این رشته هنری می توانید نام ببرید

این رشته نیز مانند سایر رشته های هنری سختی هایی دارد. علاقمندان زیادی هر روز مراجعه می کنند که مشتاق یادگیری هستند. اما وقتی در گیر و دار کار قرار می گیرند دلسرد می شوند.می توانم آثار صنایع دستی تولیدی خودم را نشان دهم که با گذشت 10 سال از تاریخ ساخت آن هنوز در فروشگاه خاک می خورد. این رشته صبر ایوب مب خواهد.اگر حقوق معلمی نداشتم باید ماه ها منتظر می ماندم تا فقط یکی از آثارم بفروش برود.

تابه حال از سوی نهادی دولتی یا خصوصی دعوت به همکاری شده اید؟

یکی دوبار جهت حضور در نمایشگاه از من دعوت شد، بنده نیز حضور یافتم. اما به رغم استقبال نه چندان رضایت بخش عموم در آن زمان دیگر میلی به نمایش آثار ندارم.

حمایت مالی چطور؟

نخیر.تا به امروز که هیچ گونه حمایتی حتی مبنی بر دلگرمی ساده هم نشده است.

اگر شرایط و امکانات تدریس به صورت کارگاه آموزشی در اختیار شما قرار داده شود ، مایل به تربیت شاگرد برای خود هستید؟

با توجه به گرانی مواد اولیه و ابزار ساخت نیازمند حمایت هستیم. بی تردید لازمه حیات این رشته هنری تربیت شاگرد است. درصورتی فراهم شدن مواد اولیه و ابزار ساخت این صنایع  و کلاس آموزشی حتما به امر آموزش خواهم پرداخت. ابزارهای ساخت بسیار گران هستند. امروز نمی توان یک کمان اره خوب پیدا کرد.حاضرم قیمتی دوبرابر بدهم تا از آن قدیمی هایش بخرم.

پس معتقدید که صنایع دستی در میانه گم نام مانده است؟

نه تنها در میانه بلکه متاسفانه در سطح کشور شاهد بی مهری به این رشته هستیم.بطوری که به جرات می توانم بگویم دیگر هنری به نام صنایع دستی وجود ندارد.دوباره می گویم که وسایل ساخت صنایع دستی بسیار گران یا کلا دیگر در بازار نیستند.اگرهم پیدا شوند بعد از دوسه ماه کارکردن دیگر قابل استفاده نیستند و مجبور میشوم یکی دیگر بخرم.

هنر از نگاه شما و از دید شما مردم به آُن چگونه می نگرند؟

از نگاه من خداوند زیباست و زیبایی ها را دوست دارد و هنر جلوه زیبایی هاست.هنر نعمتی ذاتی است، اما اگر کسی علاقه مند باشد هنر خودبه خود در ذات او به جوش می آید. مردم هم علاقه خاصی به این هنر نشان میدهند. یادم می آید یک روز پیرزنی با دمپایی به مغازه من آمده بود.میگفت آنقدر در مسیر مغازه خسته می شدم که هرلحظه می نشستم تا خستگی رفع کنم و خودم را به مغازه برسانم.پس از دیدن آثار بمن گفت که شب موقع تعطیلی من اینجا بمانم و تا صبح به این آثار شما نگاه  کنم. به شخصه از علاقه او به وجد آمدم.

در پایان هر درخواست وسخنی دارید بفرمائید.

یادم می آید که یکی از آقایان مسئول سابق میانه همیشه به من سر می زدند. پس از اینکه ساعت ها به آثار نگاه می کردند خیلی تشویق و دلگرمم می کردند. آن آقا به معنای واقعی کلمه هنردوست بود و حداقل امکان  شخصا از صنایع دستی خرید می کرد.تشویق ایشان برای من حمایت بزرگی بود.

 

و اما در پایان امید است مسئولان امر توجه ویژه ای به این رشته هنری داشته باشند که نه تنها قابلیت بلند آوازه کردن نام  میانه در سطح کشور ، بلکه استان را نیز  می باشد. نباشد که با از دست دادن مفاخر و گنجینه های هنر این سرزمین انگشت حسرت به دهان بمانیم.

گفتگو از رامین مهاجری

http://nasrnews.ir/News/tabid/243/ArticleID/24978

1
2
1 2