- ارسال کننده: بین الحرمین تاریخ: ۹۳/۰۹/۱۲

سدمعبر مساله لاینحل در میانه

سد معبر به هر عملی اطلاق می‌شود که باعث انسداد معابر عمومی‌شود. اشغال و مسدود کردن معابر و آنچه به‌عنوان سد معبر، مطرح می‌شود، به لحاظ قانونی عملی مجرمانه بوده و مرتکب این عمل مستوجب مجازات است ؛ معابر عمومی متعلق به عموم شهروندان است و کسی حق ندارد تحت هر شرایط و نامی معابر را انتفاع شخصی نموده و آن را مسدود کند.

روند رو به رشد معبر درمیانه و مزاحمت­ هایی که شماری از سد معبر کنندگان، برای مردم ایجاد می­ کنند، دیریست به یک مسأله ­ی لاینحل و یک معضل دردناک اجتماعی بدل شده و شهروندان میانه­ ای را به شدت می­ آزارد. با وجود حضوریک تیم مجهز چند نفره، متشکل از ماموران شهرداری، در ساعات مختلف روز در سطح شهروصرف هزینه­های قابل توجه ازبودجه­ ی شهرداری برای فعالیت این تیم، شمارقابل توجهی از دست ­فروشان و مغازه ­داران ، با پهن کردن بساط خود در سطح معابر و پیاده­ روها برای عابرین پیاده،به ویژه خانواده­ ها ایجاد مزاحمت می­ کنند.

  یکی ازاصلی ترین دلایل تداوم پدیده­ ی  سد معبر در میانه، برخورد ضعیف و اغلب گزینشی و تبعیض آمیز ماموران سد معبرشهرداری در مقابله ی با سد معبر کنندگان است. ماموران مورد اشاره با چشم پوشی از سد معبر کنند گان عمده و اصلی، از جمله مغازه دارانی که همه روزه بخش ­هایی از اجناس مغازه­ ی خود را در بیرون مغازه و در سطح وسیعی از معابر پهن می­ کنند. وقت و انرژی خود را در مقابله ی با دست فروشان خرده پاوضعیفی تلف می­کنند که عرض و طول   بساط آنها از چند وجب تجاوز نمی کند. مأموران سد معبر گاهی در دو قدمی بساط سد معبر کنندگان عمده و در جلوی چشمان حیرت زده­ ی مردم، با دست فروشی که با عرضه­ ی چند قلم کالای کم حجم و کم ارزش امرار معاش می­ کنند با وضع زننده و توهین آمیزی درگیر شده و موجب ایجاد حساسیت در مردم و ازدحام جمعیت در صحنه می­شوند.
  ناگفته نماند، که در حال حاضرشماری از سد معبر کنندگان، در نقاط مختلف شهر، با اشغال دایمی بخش نسبتاًوسیعی از سطح معابر و پیاده­ روها و پهن کردن بساط عریض و طویل خودزیرپای مردم ، برای خود اقلیم اختصاصی تعریف کرده و فارغ از هر گونه برخورد قانونی از سوی ماموران و با خیال راحت به کار و کسب مشغولند که قطعاً مسوولان ذیربط از آن بی خبر نیستند.
 

با عنایت به مراتب فوق، رفع این مشکل، در گرو اصلاح ساختار واحد مقابله با سد معبر شهرداری و نظارت کافی و مستمر در عملکرد ماموران وپرسنل این واحد و همکاری و تعامل نهادهای ذیربط، به ویژه نیروی انتظامی و مقامات قضایی می­باشد.

1
1