- ارسال کننده: قادرحسن زاده تاریخ: ۹۳/۰۹/۱۲

گفتگوی بی پرده با قربانعلی وفائیان، پیشکسوت ورزش میانه

قربانعلی وفائیان را خیلی ها به نام می شناسند. آنهایی هم که نمی شناسند با شنیدن ویژگی هایش یادشان می آید که منظور همان کسی است که در بسیاری از میادین ورزشی به عنوان سرپرست، تیم ها را همراهی می کرده است. وقتی درخواست مصاحبه را از طریق پسرشان به او رساندیم با کمال میل به دفتر نشریه آمدند. خودش می گوید حسن زاده اولین ورزشکاریست که در کسوت خبرنگاری با من مصاحبه می کند. مثل همیشه سخنانش بلند و پرانرژی است. دوست داشت مصاحبه در منزلش انجام می شد اما نشد. قبل از مصاحبه، شروع به گفتن برخی حرف ها در مورد مصاحبه منتشر شده از وی کرد و معتقد بود که اطلاع نداشته کسانی که با او مصاحبه کرده اند اصلاً میانه ای بوده اند. او فکر می کرده از روزنامه های سراسری برای مصاحبه با ایشان آمده اند و بعد از انتشار مطالبش فهمیده که موضوع از چه قرار بوده است.

انتشار گفتگویی مفصل از این پیشکسوت ورزش شهرستان در شماره جدید ماهنامه ملت و امت، که در آن، گذشته پر افتخار ورزش شهرستان را زیر سوال برده بودند و باعث بوجود آمدن شبهات و بحث هایی شده بود ما را بر آن داشت تا سوالات و ابهامات ایجاد شده در جامعه را با وی در میان گذاشته و نظراتشان را جویا شویم.

آقای وفائیان عزیز! ممنون که دعوت ما را پذیرفتید.

- خواهش می کنم پسرم.

- شما متن مصاحبه ای که از جنابعالی منتشر شده رو مطالعه کردید؟

کامل نخوندم ولی یه قسمت هاشو خوندم.

در مصاحبه اخیرتان مدعی شده اید که چندین ساله ورزش میانه در رکود بوده و از سه و نیم سال پیش که آقای نوایی رئیس جدید ورزش به میانه اومدن، ورزش میانه حرکت ها و پیشرفت های زیادی داشته؟

- البته من در آن مصاحبه منظورم میانه نبود و کل کشور بود.

ولی دقیقاً در متن مصاحبه به نام میانه اشاره کرده اند و الان همان مصاحبه روی میز شما هم هست.

- نه من گفتم ورزش کل کشور به خاطر اینکه دست افراد غیر ورزشی و سیاسی افتاده بود، ورزش پیشرفتی نداشته. من منظورم کل کشور بود.

یعنی در مصاحبه مربوطه، جنابعالی گفتید ورزش کل کشور و خبرنگاران اون نشریه نوشتند میانه؟

- بلی! آنها به نفع خودشون بهره برداری کرده اند چون من اصلاٌ نمی دونستم که اینها برای میانه کار می کنند.

چرا اعتراض نکردید که اصلاحش کنند؟ و همان متن را یک هفته بعد در فضای مجازی منتشر کردند. فکر نمی کنید با این ادعای شما زحمات بسیاری از مسئولین و ورزشکاران گذشته شهرمان نادیده گرفته شده و دیدگاه مردم نسبت به شما عوض می شه؟

- اتفاقاً یکی از روسای سابق تربیت بدنی ناراحت شده بود و من بهش گفتم که منظورم شما نبودید.

و اونم قانع شد؟

- نه قانع نشد ولی من منظورم اون نبود.

آقای وفائیان، صراحت سوالات ما را ببخشید. جنابعالی جایگاه استادی برای ما دارید ولی اجازه میخوام سوالاتم رو شفافتر مطرح کنم. به نظر شما چند سال زمان می خواهد تا یک ورزشکاری به المپیک برود یا در مسابقات جهانی و آسیایی قهرمان شود؟

- حداقل 8 سال زحمت می خواهد، حداقل. ورزش قهرمانی شوخی نیست. باید بری با غول های کشورهای دیگه مبارزه کنی.

پس با این حساب قهرمانان میانه ای که چندین سال است در المپیک و میادین جهانی مدال گرفته اند، در همان سالهایی تمرین کرده اند که شما مدعی هستید ورزش میانه در رکود بوده. درسته؟

من نمی گم کاری نشده. اما الان کارهای بهتری انجام میشه

مثلاً الان چه کارهایی انجام میشه که در گذشته انجام نشده بود؟ لطفاً صریح به یکی از این فعالیت ها اشاره بفرمائید.

- خیلی کارها شده نمیشه منکرش شد.

مثلاً چه کارهایی. چند تا نمونه بگید.

- مثل اینکه الان در ورزشهای همکانی خود من به 20 نفر حکم دادم و هیات جدید ایجاد شده این کار کمی نیست.

خوب این فعالیت شما بوده، حالا کاری نداریم که ورزشهای همگانی نمی تونه بیست تا شاخه داشته باشه. موضوع بحث ما مربوط به مدیریت جدیده که قبلاً کاری صورت نگرفته، البته به ادعای شما. از فعالیت های شاخص این سه و نیم سال بگید.

- شاخص اش اینه که الان باشگاه های ورزشی پره و میدان برای همه باز شده و جوان ها دارن فعالیت می کنند.

مگر در گذشته محدویتی برای فعالیت ها بوده که الان نیست؟ من خودم در سال 73 هر روز سه شیفت در باشگاه فعالیت می کردم و هر شیف نزدیک به 50نفر حضور داشتند.

من ندیده بودم.

می تونیم بگیم دلیل ندیدن شما این بوده که شما اصلاً در میانه حضور نداشتید که ببینید؟

- بلی شاید اینطور باشه چون من همیشه در کنار تیم های ملی مسئولیت داشتم. در فدراسیون های مختلف و هیات های ورزشی.

در این هیات هایی که اشاره کردید، چه نوع مسئولیت هایی داشتید آقای وفائیان؟

- یکیش این بود که من 7 سال نماینده تام الاختیار فدراسیون دوچرخه سواری ایران بودم

در زمان ریاست چه کسی؟

- در زمان ریاست آقای مهندس سیدحسین هاشمی.

که اون موقع نماینده مردم میانه در مجلس هم بودند؟

- بلی. نماینده هم بودند.

و شما رو نماینده تام الاختیار فدراسیون کرده بودند؟

- درسته بنده همه کاره ی فدراسیون بودم.

شما همه کاره بودید اونوقت نماینده هیچ کاری برای ورزش میانه نکردند؟

- نخیر نکردند.

 

ولی نماینده تام الاختیار فدراسیون شما بودید. شما چرا کاری نکردید؟

.

.

.

این بخشی از گفتگوی قافلان با آقای وفائیان پیشکوت ورزش شهرستان بود که خواندید. قرار بود این مصاحبه در شماره 122 هفته نامه قافلان منتشر شود که به دلیل طولانی بودن مصاحبه، تصمیم گرفتیم آنرا در شماره بعدی منتشر کنیم. ولی انتشار متنی طنز در ستونی از این نشریه در شماره 122 واکنش هایی را دنبال داشت که باعث شد آقای وفائیان با ارسال این نامه تهدید آمیز خواستار عدم انتشار مصاحبه کامل خودشان در قافلان شدند.

 

و ما هم صرفاً به خاطر احترام به خواسته ایشان. تاکید می کنم صرفاً به احترامی که به ایشان قائل هستیم نه به خاطر تهدید بی اساس ایشان. فعلاً از انتشار این مصاحبه صرف نظر می کنیم تا سوء تفاهمات برطرف شود. امیدوارم همه دوستان و کاربران گرامی این موضوع را در نظر بگیرند که انتشار کامل متن بسیاری از ناگفته های ورزش شهرستان را بیان خواهد کرد و صراحت سوالات مطرح شده و اراده تنظیم کنندگان متن بر آن است که ابهامی در این مسائل باقی نماند و جواب های آقای وفائیان که به عنوان پیر ورزش شهرستان مطرح هستند و سالیان سال در این عرصه زحمت کشیده اند، باب تازه ای از بحث ها را باز خواهد کرد که بی شک هر کدام از آنها نیازمند بحث و گفتگویی جدید خواهد بود.

1
1