- ارسال کننده: ستاد اقامه نماز جمعه ترکمانچای تاریخ: ۹۳/۰۷/۳۰

گزارش نماز جمعه ترکمانچای در مورخه25-7-93

گزارش نماز جمعه ترکمانچای در مورخه25-7-93

سخنران این هفته نماز جمعه حاج آقا سلمانی ریاست محترم اموزش وپروش در مورد هفته انجمن واولیای مربیان بود

به گزارش ستاد اقامه نماز جمعه ترکمانچای نماز جمعه این هفته همانند سایر شهرستان ها در مسجد جامع ترکمانچای به امامت حجة الاسلام والمسلمین حاج آقا کیانی امام جمعه ی محترم شهر ترکمانچای برگزار گردید

الحمد للّه ربّ العالمین احمده و اشکره و استعینه و استغفره و اتوکّل علیه و اصلّی و اسلّم علی حبیبه و نجیبه و خیرته فی خلقه حافظ سرّه و مبلّغ رسالاته بشیر رحمته و نذیر نقمته سیّدنا و نبیّنا و حبیب قلوبنا ابی‌القاسم المصطفی محمّد و علی ءاله الأطیبین الأطهرین و صحبه المنتجبین و من تبعهم باحسان الی یوم الدّین و صلّ علی ائمّة المسلمین و حماة المستضعفین و هداة المؤمنین و صلّ علی بقیّةاللَّه فی الأرضین.

اوصیکم عباد اللّه بتقوی اللّه و نظم امرکم

همه‌ برادران و خواهران عزیز نمازگزار و خود را دعوت و توصیه می کنم به حفظ تقوای الهی؛ این اصلِ حرکت یک انسان به سمت کمال و تعالی است. اگر به توفیق الهی بتوانیم در عمل فردی، در عمل جمعی، در کار سیاسی، در کار اجتماعی، رعایت تقوای الهی را بکنیم، همه‌ی خیرات و همه‌ی الطاف الهی شامل حال ما خواهد شد.

حاج آقا کیانی در خطبه اول ابتدا حاضرین را به تقوا دعوت نمودنددرادامه خطبه با تلاوت آیات1و8و9 سوره الانسان و ایه  142الاعراف به شرح این ایات  وخطبه پرداختند

هَل أَتَی عَلَی الإِنسَانِ حِینٌ مِّنَ الدَّهرِ لَم یَکُن شَیئًا مَّذکُورًا

آیا زمانی طولانی بر انسان گذشت که چیز قابل ذکری نبود

وَیُطعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَی حُبِّهِ مِسکِینًا وَیَتِیمًا وَأَسِیرًا

و به [پاس] دوستی [خدا] بینوا و یتیم و اسیر را خوراک می‏دادند

إِنَّمَا نُطعِمُکُم لِوَجهِ اللَّهِ لَا نُرِیدُ مِنکُم جَزَاء وَلَا شُکُورًا

ما برای خشنودی خداست که به شما می‏خورانیم و پاداش و سپاسی از شما نمی‏خواهیم

وَمِنَ النَّاسِ مَن یَشرِی نَفسَهُ ابتِغَاء مَرضَاتِ اللّهِ وَاللّهُ رَؤُوفٌ بِالعِبَادِ

و از میان مردم کسی است که جان خود را برای طلب خشنودی خدا می‏فروشد و خدا نسبت به [این] بندگان مهربان است

وَوَاعَدنَا مُوسَی ثَلاَثِینَ لَیلَةً وَأَتمَمنَاهَا بِعَشرٍ فَتَمَّ مِیقَاتُ رَبِّهِ أَربَعِینَ لَیلَةً وَقَالَ مُوسَی لأَخِیهِ هَارُونَ اخلُفنِی فِی قَومِی وَأَصلِح وَلاَ تَتَّبِع سَبِیلَ المُفسِدِینَ

و با موسی سی شب وعده گذاشتیم و آن را با ده شب دیگر تمام کردیم تا آنکه وقت معین پروردگارش در چهل شب به سر آمد و موسی [هنگام رفتن به کوه طور] به برادرش هارون گفت در میان قوم من جانشینم باش و [کار آنان را] اصلاح کن و راه فسادگران را پیروی مکن

حاج آقا کیانی در  ادامه خطبه اول وموارد ی در مورد مباهله ونزول سوره   الانسان پرداختند  فرمودند

مباهله در لغت به معنای یکدیگر را لعنت و نفرین کردن است در روز مباهله بنا بر این بود

«فَمَن حَاجَّکَ فِیهِ مِن بَعدِ ما جاءَکَ مِنَ العِلمِ فَقُل تَعالَوا نَدعُ أَبناءَنا وَ أَبناءَکُم وَ نِساءَنا وَ نِساءَکُم وَ أَنفُسَنا وَ أَنفُسَکُم ثُمَّ نَبتَهِل فَنَجعَل لَعنَتَ اللَّهِ عَلَی الکاذِبِینَ» آل عمران (3)، آیه 61.؛ «پس هرکس در این (-(باره)-) پس از دانشی که تو را (-(حاصل)-) آمده، با تو محاجه کند، بگو: بیایید پسرانمان و پسرانتان و زنانمان و زنانتان و ما خویشان نزدیک و شما خویشان نزدیک خود را فرا خوانیم؛ سپس مباهله کنیم و لعنت خدا را بر دروغ‏گویان قرار دهیم».

آیه مباهله، آیه بسیار مهم و جالبی است که جواب چندین سؤال را با هم داده است.
درباره شأن نزول این آیه، چنین آمده است: گروهی از مسیحیان در منطقه مرزی حجاز و یمن به نام «نجران» ساکن بودند..

پیامبرصلی الله علیه وآله وقتی به مدینه آمد و حکومت اسلامی رشد پیدا کرد، یهودیان اطراف مدینه در برابر پیامبرصلی الله علیه وآله توطئه کردند و گروهی از مسیحیان نجران نیز برای آن که از رسالت محمدصلی الله علیه وآله مطمئن شوند، به مدینه آمدند. عالمان آنان به بحث و گفت‏وگو با پیامبرصلی الله علیه وآله پرداختند و بر اعتقاد خود درباره حضرت مسیح‏علیه السلام که فرزند خداست، اصرار می‏ورزیدند. در این هنگام آیه مباهله نازل شد که نشان می‏دهد در جایی که بحث علمی، ثمره و فایده‏ای ندارد، باید از راه دیگری وارد شد و این راه، همان مباهله، به معنای نفرین بود که در میان مسیحیان نیز پذیرفته شده بود؛ پس به آنها اعلام شد: «فَقُل تَعالَوا نَدعُ أَبناءَنا وَ أَبناءَکُم وَ نِساءَنا وَ نِساءَکُم وَ أَنفُسَنا وَ أَنفُسَکُم...» آل عمران (3)، آیه 61.؛ «ای پیامبر! به آنان بگو: بیایید ما فرزندان خود را دعوت کنیم؛ شما هم فرزندان خود را؛ ما زنان خویش را و شما هم زنان خود را؛ ما نفوس خود را بیاوریم شما هم نفوس خود را؛ سپس طرفین را نفرین کنیم و بگوییم خدا لعنت کند هر کسی را که دروغ می‏گوید»؛ یعنی می‏داند حق چیست؛ اما به زبان دروغ می‏گوید.
به دنبال این توافق، روز مباهله (24 ذی‏الحجة) مشخص شد. مسیحیان نجران دیدند که پیامبر با چهار نفر آمدند؛ علی‏علیه السلام، زهرای اطهرعلیها السلام، امام حسن و امام حسین‏علیهما السلام، که با شخص پیامبر، یک هیئت پنج‏نفره را تشکیل می‏دادند. طبق نقل شیعه و سنی، آنها وقتی این‏گونه آمدن پیامبرصلی الله علیه وآله را دیدند، عقب‏نشینی کردند و به اطرافیان خود گفتند: اگر پیامبر اسلام‏صلی الله علیه وآله به گفته خودش اطمینان نداشت، نزدیک‏ترین افراد خاندانش را نمی‏آورد. به همین جهت، مسیحیان نجران گفتند: ما راضی هستیم جزیه (مالیات) بدهیم و زیر چتر حکومت اسلامی زندگی کنیم. پیامبرصلی الله علیه وآله هم پذیرفت و دیگر نفرین نکردند.

در خطبه دوم حجة الاسلام والمسلمین حاج آقا کیانی به تشریح مناسبت های هفته پرداختند

مناسبتها:

1-بیست و چهارم ذی الحجه روز مباهله

2-بیست و پنجم ذی الحجه روز نزول سوره ی هل اتی در شأن امیرالمؤمنین سوره ی انسان در شأن اهل بیت و امیرالمؤمنین-

3-27 مهر اغاز عملیات والفجر 4

4-اول ابان شهادت سید مصطفی خمینی

 

5-هفته ی انجمن اولیا و مربیان روز خانواده روز نزول سوره ی هل اتی بر خانواده ی پاک و مطهر امیرالمؤمنین عزیزانمان که فرزندانی در مدارس دارید با مدارس همکاری بکنید در جهت تربیت فرزندان با معلمان . من به معلمان و مربیان و اولیا و والدین به همه خسته نباشید می گویم تشکر می کنم از همه ی عزیزانی که در امر مدرسه و تحصیل و تعلیم و تربیت جوانان ما نقش ایفا می کنند

به گزارش روابط عمومی ،جناب آقای سلمانی رییس اداره آموزش و پرورش ،قبل از خطبه های نمازجمعه ،به مناسبت هفته پیوند اولیاء ومربیان سخنرانی نمودند:

ایشان در ابتداء سخنان خود را با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مدظله العالی، مبنی بر اینکه انجمن اولیاء ومربیان را به مردم بشناسانید تا اولیاء خانه ومربیان مدرسه را بسازند تا با ساخته شدن این دو وارتباط آنان بتوان نسل انقلابی آینده را ساخت.

وی در ادامه با اشاره به سخنان رییس جمهور محترم فرمودند: 

انجمن اولیاء و مربیان ونشست های خانواده ومدرسه نباید تشریفاتی وصرفا" باموضوع کمک اقتصادی به مدارس برگزار شود،با بیان اینکه کمال انسان در نظام تعلیم وتربیت اسلامی ، رسیدن به قرب الهی است ایشان با اشاره به اهداف ،این هدف غایی از جمله اهداف اعتقادی ،اخلاقی ، علمی،آموزشی ،فرهنگی ،هنری ،اجتماعی،هدف های زیستی ،سیاسی واقتصادی را از جمله اهداف عالی در رسیدن به کمال مطلوب در این زمینه یادآور شدند.

رییس اداره آموزش وپرورش در قسمتی از سخنان خود به فراهم آوردن زمینه های مناسب باتوجه به موقعیت و شرایط خاص هر مدرسه با مشارکت اولیاء ومسئولان آموزشگاه ،بررسی مسایل مدرسه دانش آموزان وهمچنین در دست گرفتن ابتکار عمل در جهت مرتفع نمودن مشکلات و تصمیم گیر ی های مناسب را در این زمینه از لازمه های انجمن اولیاء ومربیان دانستند.

آقای سلمانی در پایان سخنان خود به اهداف چهارگانه انجمن اولیاء ومربیان ،ازجمله  جلب توجه اولیاء دانش آموزان وکارکنان مدرسه نسبت  به مسائل دینی ،تربیتی،اخلاقی ومشاوره باآنان به منظور

 هماهنگ کردن روش های تربیتی و آموزشی در محیط خانه ومدرسه و سایر اهداف در این رابطه مواردی را مطرح نمودند.  .

1
1