- ارسال کننده: محمد احدی تاریخ: ۹۰/۱۰/۲۳

کاپیتان هوشنگ شهبازی : به تورک بودن خود افتخار می کنم

پس از موفقیت چشمگیر کاپیتان هوشنگ شهبازی در فرود موفق هواپیمای پرواز مسکو - تهران بر آن شدیم تا در اولین فرصت، گفتگوی اختصاصی با ایشان داشته باشیم. بارها و بارها با روابط عمومی هواپیمایی هما در تهران تماس گرفتیم و نهایتاً قرار شد تا آنها با ما خودشان تماس گیرند اما تاکنون خبری از آن تماس آنان نشد.
خوشختانه بعد از ایجاد وب سایت شخصی کاپیتان از طریق امیر عامری مدیر برنامه های کاپیتان شهبازی، موفق به انجام مصاحبه اختصاصی شدیم.ماحصل این گفتگوی یک ساعته به شرح زیر است:


به خاطر تحصیل میانه را به مقصد تهران ترک کردیم
کاپیتان هوشنگ شهبازی در معرفی خود می گوید : بنده در سال 1335 و در شهر میانه متولد شدم، مقطع ابتدایی را در مدرسه ای در خواندم که متاسفانه در زمان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران مورد حمله هواپیماهای عراقی قرار گرفت.  در آن سالها مدرسه زینبیه پسرانه بود که بنده تا ششم ابتدایی در آنجا تحصیل نمودم.بعد از اتمام تحصیلات در مقطع هشتم، با توجه به بازنشتگی پدرم در شغل معلمی و نیز ضرورت ادامه تحصیل بنده میانه را به مقصد تهران ترک کردیم. در تهران پس از ورود به هنرستانی موفق به اخذ دیپلم در رشته اتومکانیک شدم اما به دلیل اینکه از رشته مورد دلخواه خود در دانشگاه قبول نشدم تغییر رشته داده و تبریز بازگشتیم که در تبریز و در دبیرستان دهقان موفق به اخذ دیپلم ریاضی شدم.
وی با اشاره به سختی قبولی از دانشگاه در آن سال ها افزود: 35 سال قبل قبول شدن از کنکور کار آسانی نبود و چون هر منطقه برای خود سهمیه داشت ما به همین دلیل به تبریز آمده و بنده از این سهمیه برای ورود به دانشگاه استفاده کردم.
کاپیتان شهبازی ادامه داد : بعد از قبولی در چند رشته ی دانشگاهی از جمله مهندسی مکانیک ، مهندسی هواپیما  و...  پسر خاله بنده به نام دکتر ناصر الدین نیک نامی، سردار شهید میانه به بنده توصیه کردند که در رشته مهندسی هواپیما تحصیلاتم را ادامه دهم.


سوابق کاپیتان شهبازی
این خلبان موفق کشوری با اشاره به موفقیت های خود در حوزه هواپیمایی اظهار داشت : همزمان با ادامه تحصیلات دانشگاهی ، در سازمان هواپیمایی کشوری استخدام شدم و 8 سال به عنوان کارشناس صلاحیت پرواز فعالیت کردم که بعد ها به دلیل پشت میز نشینی بودن آن شغل ، به سازمان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) انتقالی گرفته و بعد از گذراندن مراحل و امتحانات خاصی،  در رشته مهندسی پرواز هواپیما های ایر باس به فعالیت های کاری خود ادامه دادم که پس از چندین سال فعالیت در این حوزه به پیشنهاد هواپیمایی هما 12 سال به عنوان کمک خلبان کار کرده و هم اکنون نزدیک به 4 سال است که کاپیتان هواپیما هستم و به جرائت می توان گفت با تمامی هواپیماهای کشور پرواز داشته ام.
 علت تَرک آذربایجان
کاپیتان در پاسخ به این سوال که آیا به دلیل آنچه که به عنوان موفق گریزی در آذربایجان مطرح است ، در تهران فعالیت دارند یا به دلیل دیگری هم دارد، گفت : تمامی فامیل های ما در تبریز و میانه زندگی می کنیم و آشنایان کمتری در تهران داریم اما زمانی که من این شغل را انتخاب کردم زمینه ی شغلی بنده در تبریز وجود نداشت با این وجود بار ها و بیش از هزار بار از تهران به تبریز پرواز کرده ام.


همکاری با آتا ایر
 هوشنگ شهبازی در جواب اینکه آیا تمایلی به انجام همکاری با شرکت هواپیمایی آتا ایر دارد ؟ اظهار کرد : در روز ملی حمل و نقل صحبت هایی با هیئت مدیره آتا کردم و امیدوارم که بتوانم در خدمت تبریزی ها و آتا باشم ، من همیشه دوست داشته و دارم که  در خدمت آذربایجانی های غیور و همشهریان هم زبان خود باشم و اگر دعوتی از من در این خصوص شد، حتما قبول می کنم.


20 روز سکوت رسانه ای در ایران!
کاپیتان شهبازی با انتقاد از آنچه که «سکوت 20 روز رسانه ای» عنوان کرده ، اظهار داشت : دلیل این 20 روز تاخیر در ارسال خبر را از آنانی که در این کار دخیل بودند بپرسید اما باید گفت : در همان 20 روز اول بعد از آن ماجرا در بیش از 25 صفحه پشت و رو ش A4 و در هر صفحه 20 لینک خبری به من دادند که رسانه های معتبر بین المللی خبر فرود موفقیت آمیز بدون چرخ های جلو را گزارش دادند اما در داخل کشور فقط 2 خبر حدود 20 ثانیه ای از آن فرود پخش شد! وی با رد هر گونه استفاده ی تبلیغاتی منفی علیه ایران عنوان کرد : بیش از 1000 خبرگزاری در دنیا از جمله یورو نیوز ، اشپیگل ، واشنگتن دی سی و ...  این خبر را به دید حرفه بنده بررسی کرده و حتی با توجه به اخباری که از آلمان به بنده ارسال کردند 7 روزنامه پر مخاطب در کشور آلمان در مورد کیفیت و نوع فرود بحث کرده بودند و در کل بیشتر اخبار مربوط به اظهار وضعیت هواپیما کهنگی هواپیما و تحریم ها سخن گفته بودند و اگر حمل بر خود ستایی نباشد، از آن فرود به عنوان معجزه یاد کرده بودند.


راه اندازی کمپین؟!
کاپیتان شهبازی در خصوص ایجاد راه اندازی کمپین اینترنتی در وب سایت خود افزود : در وب سایت شخصی بنده به آدرس اینترنتی: http://www.capt-shahbazi.com با هدف فشار در جهت شکستن تحریم های هواپیمایی کمپینی ایجاد و در آنجا به تمامی سوالات مخاطبین پاسخ داده ام.
 او با رد هر گونه کمک مالی از سوی دولت ادامه می دهد : با توجه به تعداد تشکر ها و قدردانی هایی که از من کردند ، تصمیم گرفتم از این فرصت برای امری بشر دوستانه کمک بگیرم و در این خصوص سایت را با کمک تنی چند از دوستان اینترنتی بنده که اتفافاً طراح اینترنتی این سایت هم فردی به نام آقای مصطفی منطقی از جوانان تبریزی هستند ایجاد نمودیم که تمامی هزینه های این سایت را شخصاً تامین کرده و دوستان زیادی داوطلبانه و بدون هیچ گونه چشم داشتی کاملا بصورت مردمی این سایت را اداره می کنند.


انتظار کاپیتان از هم وطنان خود
 هوشنگ شهبازی با اشاره به جدید التاسیس بودن این سایت ، اظهار می کند : علی رغم اینکه از زمان ایجاد این وب سایت بیش از 15 روز نمی گذرد با این وجود تمامی افرادی که حامی مسائل حقوق بشری و بشر دوستانه هستند از بنده حمایت های زیادی را انجام داده اند طوری که این وب سایت پس از گذشت چند روز به یکی از پر بیننده ترین سایت ها تبدیل شده است که از همین جا درخواست می کنم از تمامی هم وطنان ایرانی خود به خصوص آذربایجانی ها و تبریزی ها و میانه ای ها که با شرکت در این کمپین از بنده حمایت کنند. وی در مورد بازدیدهای این سایت ادامه داد : چون معرفی و شناختی چندانی از این وب سایت نیست ، تا کنون هم وطنان ترک خارج نشین ما و در کل خارج نشینان ایرانی بیشتر از این سایت استقبال کرده اند اما مطمئنم اگر این سایت معرفی شود نتیجه چشمگیری خواهیم گرفت.


اهداف کمپین
 او درباره اهداف آن وب سایت اظهار کرد : از آن طریق تلاش کرده ام تا تحریم فروش هواپیما و قطعات آن را با کمک مردم تحریم کنم چرا که جان انسان ها و مسائل حقوق بشری قابل تحریم نیست و طبق قراردادهای هواپیمایی و طبق مسائل و موارد حقوق بشر که حتی شعر بنی آدم اعضای یکدیگرند را آویزه ورودی خود کرده اند و استفاده می کنند، در تمامی این موارد به جان انسان و حقوق بشر تاکید شده است و نباید جان انسان ها و حتی دانش در تحریم باشد و قدرت های جهانی نباید با این نوع تحریم ها جان انسان ها را به مخاطره اندازند، چه کسی گفته که هم وطن من با هواپیمای 50 ساله ی این کشور به سفر حج برود و چرا نباید از هواپیمای نو استفاده نکند؟ وی ادامه داد : درست است که مسئولان دائما از دور زدن تحریم ها و مقاومت در برابر تحریم ها حرف می زنند  آیا این کار مگر کافی است و ما نباید در این مورد حرف بزنیم ؟ ما باید صدای خود را بلند کرده و حق خود را بخواهیم ، هیچ کشوری حق تحریم هواپیمایی را ندارد مخصوصا کشورهایی که عضو کشورهای یاتا و شیکاگو هستند ، همان اولین هایی که آن امضاها را کرده اند الان رد کرده و بر ما تحریم اعمال کرده اند.این همه برای خود دکان های حقوق بشری ایجاد کرده اند اما هیچ یک از این سازمان های حقوق بشری این نوع تحریم ها را محکوم نکرده است. کاپیتان افزود  واقعا توقع دارم انسان های حقوق بشر دوست و حقوق بشر خواه از این حرکت حمایت کنند چرا که هر چقدر حمایت ها از من بیشتر شود ، بیشتر صدای خود را در جهت حذف تحریم ها بلند خواهم کرد و همان طور که می دانید سازمان ها جاسوسی غرب این نوع حرکت ها را رصد می کنند که چقدر از حمایت می کنند ، در کل می گویم اگر حمایت های کافی شود گردن آمریکا را هم با این حرکت می شکنیم! از هر انسان مخصوصا اروپایی و آمریکایی هم وطنان ما شایستگی بیشتری داشته و هم پول بیشتری دارند و متاسفانه به خاطر اینکه صدای هیچ کس درنیامده این ها این نوع تحریم ها را انجام داده اند.


40 سال زندگی در تهران
 هوشنگ شهبازی با اشاره به محل زندگی خود اظهار کرد: 40 سال است که تهران زندگی می کنم اما با توجه به عشقی که به آذربایجان و زبان خود دارم باز هم ترکی حرف می زنم و این اولین مصاحبه من با زبان ترکی است. و همواره به آذربایجان و اخیراً به تراکتور سازی افتخار می کنم و آهنگ هایی که برای این تیم فوتبال ساخته اند را همواره در گوشی موبایل خود داشته و گوش می کنم!
وی افزود : خانواده من کاملا ترک هستند و من به ترک بودن خود افتخار می کنم و تا آخر عمر ترک خواهم ماند و ترک  بودن و میانه ای بودن و ملیّت خود را با هیچ چیز و به هیچ قیمتی عوض نخواهم کرد.


هواداری تراکتور سازی
کاپیتان شهبازی درباره تیم فوتبال تراکتور سازی ضمن درخواست اینکه نام تراکتور سازی را تراختور سازی درج کنیم و خود نیز این طور تلفظ
می کند! ، اظهار داشت: تراکتور سازی افتخار من است و من خودم را عضو و وابسته تراکتور سازی می دانم و امیدوارم تراکتور سازی همیشه موفق و جز صدرنشینان باشد و آن چیزهایی که می بینم واقعاً غرور آفرین است و خوشحالم در آذربایجان تراکتورسازی و هوادارانش را داریم.


دلیل گرانی بلیط هواپیما
شهبازی در خاتمه ضمن اشاره به دلایل متعدد افزایش هزینه های بلیط سفر با هواپیما در ایران می گوید : تا وقتی که هواپیما نداریم هم تقاضا زیاد است و هم عرضه کمتر اما اگر تحریم ها شکسته شود هم هواپیماهای بیشتری خواهیم داشت و هم قیمت بلیط ارزان خواهد بود. اگر به جای 30 هواپیما 500 هواپیما داشته باشیم مطمئناً قیمت بلیط یک سوم خواهد شد و امنیت جانی مسافرین بالا خواهد رفت و در کنار آن هم اشتغال زایی خواهد شد.وی با اشاره به جایگاه مناسب صنعت هواپیمایی آذربایجان در کشور گفت : جایگاه هواپیمایی آذربایجان را در کشور خوب ارزیابی می کنم و جز استان های برتری است و و مسافران تبریز و اورمیه با شخصیت ترین و تمیز ترین مسافران در کشور هستند.
شایان ذکر است کاپیتان هوشنگ شهبازی در این مصاحبه ضمن عدم جواب دادن به سوالات سیاسی از بحث در مورد همکاری خطوط هواپیمایی قطر ایرویز به عنوان کارشناس امتناع کرد. همچنین بعد از مصاحبه ما قرار بود کاپیتان با مسئول خبرگزاری یورو نیوز لندن که فردی میانه ای الاصل است مصاحبه کند . به گفته گاپیتان بیش از 100 مصاحبه اختصاصی با وی تاکنون صورت گرفته است.
 

گفتگو از : سید هادی شاطر موسوی
چاپ شده در شماره 402 خوش خبر به تاریخ 13 / 10 / 1390

 

 


 

1
2
1 2