- ارسال کننده: حسین بهتری تاریخ: ۹۰/۱۰/۲۳

تاكسي هاي با عمر بالاي 10 سال از سال 1391 اجازه تردد ندارند

به گزارش پايگاه اطلاع رساني ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت،سردار محمد رويانيان در نشست خبري كه امروز در حاشيه نمايشگاه مديريت پسماند و در مراسم انعقاد قرارداد طرح تعاون و تكريم برگزار شد، اظهار داشت: اقداماتي كه در صنعت بازيافت و مديريت پسماند صورت گرفته يك ضرورت حياتي است چرا كه بايد از منابع كشور حفاظت كرد.

وي ادامه داد: كارشناسان بر اين امر تأكيد دارند كه يكي از علل عمده مرگ و مير در ايران بيماري هاي قلبي و عروقي است كه بخش عمده آن نيز ناشي از آلودگي هاي زيست محيطي است.

رويانيان با بيان اينكه آلودگي هاي شديد در كشور ما آب، خاك و هوا را تهديد مي كنند، عنوان كرد: وجود اين تهديدات بالقوه و بالفعل باعث ميشود تلاش‌هايي كه در بخش پسماند و بازيافت صورت مي گيرد و بخش هايي از آن را در نمايشگاه مديريت پسماند شاهد هستيم، ارزشمند و حياتي باشد.

رئيس ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت كشور اضافه كرد: بايد زا افرادي كه تلاش مي‌كنند تا فرآيند سوخت در كارخانجات و خودروها صحيح صورت گيرد، تشكر كرد.

وي گفت: ما در كشورمان به سرعت به سمت ماشيني شدن پيش مي‌رويم و همين روند باعث شده است توليد خودرو در ايران اكنون به بيش از يك ميليون و 600 هزار دستگاه در سال برسد از اين رو تمركز بر مسئله بازيافت در حوزه خودروهاي فرسوده و سوخت خودرو از اساسي ترين اولويت هاي حال حاضر ماست.

رييس ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت كشور گفت: آمار توليد خودرو را مي توان از راهنمايي و رانندگي جويا شد اما براساس آمارهاي سال گذشته، حداقل يك ميليون و 600 هزار خودرو و حداقل 600 هزار موتورسيكلت توليد و عرضه شده كه به معناي اين است كه 2 ميليون و 200 هزار وسيله نقليه ظرف يك سال وارد فضا، هوا و معابر ما شده است.اين در حالي است كه معابر ما با اين سرعت توسعه پيدا نمي‌كند و نسبت توقفگاه ها به وسائل نقليه كاهش مي يابد كه نتيجه آن به روز ترافيك، آلودگي صوتي ، آلودگي زيست‌محيطي و مصرف ميليون‌ها ليتر بنزين است.

رويانيان ادامه داد: پيش‌بيني ما اين است كه ظرف چهار تا پنج سال آينده 20 ميليون خودرو فعال داشته باشيم يعني 7 تا 8 ميليون دستگاه بيشتر از آنچه در حال حاضر وجود دارد و اين در حالي است كه ظرفيت معابر شهري ما در تهران يك سوم خودروهاست.

رئيس ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت كشور افزود:‌ اين واقعيت است كه آسيب‌هاي اجتماعي با ماشيني شدن افزايش مي‌يابد و بيشترين آلودگي محيط زيست به وسيله خودرو و وسايل نقليه متحرك ايجاد مي‌شود بنابراين اسقاط خودروهاي قديمي امري حياتي در كشور است.

رويانيان گفت: طي 4 سال پيش تنها 12 تا 13 مركز اسقاط خودرو در ايران داشتيم ولي امروز تعداد آن ها به بيش از 120 مركز اسقاط رسيده است.

وي بيان كرد: امروز مي‌توان گفت صنعت بازيافت در كشور ما به شكلي توانمند، مقتدر و منسجم شكل گرفته است و اين آمادگي نيز وجود دارد كه اقداماتي بسيار بيشتر انجام گيرد.

رويانيان عنوان كرد:‌ در سال جاري، يكصد و 85 هزار خودرو را اسقاط و بازيافت كرديم و خوشحاليم از اينكه ظرف ۴ تا 5 سال گذشته آمارهاي خودروهاي اسقاط شده به بيش از يك ميليون و 140 هزار خودرو رسيده است كه اين خودروها اسقاط و بازيافت شده و آهن‌آلات آن به كوره‌هاي آهن رفته و لاستيك اين خوردها نيز بازيافت شده است.

وي با بيان اينكه ما بيش از يك ميليون خودروي گازوئيلي و بنزيني اعم از سواري و وانت داريم كه بايد به سرعت نوسازي كنيم، اظهار داشت: سن مجاز وسايل نقليه بايد كاهش يابد از جمله اين كه سن سواري و وانت در سال 92 به 20 سال كاهش پيدا كند.

رئيس ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت كشور با اشاره به رويكرد جديد اين ستاد گفت: رويكرد جديد ستاد سوخت و نوسازي وسايل نقليه عمومي مانند تاكسي است كه در اين خصوص ما در سال جاري 20 هزار تاكسي را نوسازي كرديم و آمادگي داريم تمام تاكسي‌هاي بالاي 10 سال را نوسازي كنيم.

رويانيان با هشدار به دارندگان خودروهاي تاكسي بالاي 10 سال گفت: سال 91 سالي است كه نخواهيم گذاشت تاكسي بالاي 10 سال در ايران تردد كند و قطعا اين كار را مي‌كنيم. ضمن اينكه در اين خصوص اگر امكانات داخلي جواب گو نباشد هيچ بعيد نيست از تاكسي هاي خارجي براي اين كار استفاده كنيم.

وي تاكيد كرد: خودرو سازهاي داخلي بايد استاندارد خود را بالا ببرند از اين رو به توليدكنندگان پيشنهاد مي كنيم كه خط توليد جديدي براي تاكسي ايجاد كنند.

رويانيان با بيان اينكه امسال در بخش حمل و نقل عمومي 1200 ميني‌بوس را نوسازي كرده‌ايم، گفت: وقتي مي‌توانيم 400 هزار ميني‌بوس را در ايران نوسازي كنيم ، پيروز خواهيم بود ضمن اينكه نوسازي ميني‌بوس سرعت مي‌گيرد.

وي درخصوص نوسازي كاميون هاي فرسوده بيان كرد: ما در بخش كاميون 100 هزار كاميون كهنه داريم كه برخي از اين كاميون ها در 100 كيلومتر 70 ليتر گازوئيل مي‌سازند كه براي نوسازي كاميون ها امسال حركت خوبي را آغاز كرده‌ايم و اگر مجلس شوراي اسلامي كمك كند و قول رئيس جمهور عملي شود طبق اين قول در حركت ملي ظرف مدت ۳ سال تمام كاميون هاي كشور را جمع‌آوري مي‌كنيم.

وي افزود: در اين راستا صندوق توسعه ملي آمادگي دارد دو ميليارد دلار در اين امر سرمايه‌گذاري كند و ستاد هدفمندسازي يارانه‌ها نيز قول مساعد داده است و ما از همين‌جا از صندوق توسعه ملي و مسئولان بانكها درخواست مي‌كنيم تا طرحي را كه ستاد سوخت ارائه كرده است كه براساس آن 90 كاميون ظرف سه سال نوسازي شوند، عملياتي شود.

رئيس ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت كشور از نوسازي 500 تا 600 كاميون در سال جاري خبر داد و گفت: البته دارندگان كاميون به نوسازي كاميون هاي خود اقدام نمي‌كنند چرا كه سود و قيمت كاميون بالا است و پول يارانه نيز كم است كه در اين خصوص ما به آن ها حق مي‌دهيم بنابراين بايد تسهيلات ارزان و كاميون ارزان به آن ها داده شود و رئيس جمهور در اين مورد به رانندگان قول داده و بنده نيز پيگير اين قول هستم.

رويانيان گفت: بايد مسئولان دولتي كمك كنند تا براي نخستين بار در ايران معضل بزرگ حمل و نقل تجاري و سنگين حل شود و رويكرد ستاد سوخت به سمت خصوصي‌سازي بازيافت خودروها است.

وي ادامه داد: تا امروز براي بازيافت 400 هزار خودرو فرسوده با بخش خصوصي قرارداد بسته‌ايم و امروز شاهد قرارداد جديدي هستيم كه براساس آن قرارداد بازيافت 100 هزار دستگاه خودرو فرسوده با يك شركت تعاوني به امضا خواهد رسيد. و اين 100 هزار دستگاه به بخش تعاوني صنعت واگذار مي‌شود.

وي گفت: در اين طرح دارندگان خودرو مي‌توانند در محل زندگي خود با اين شركت تعاوني تماس گرفته و كارشناسان اين شركت از در منزل دارندگان خودرو فرسوده خودرو را تحويل مي‌گيرند و كارت تعاون طلايي به آن ها داده مي‌شود. ضمن اينكه پول يارانه خودروي آن ها در اين كار شارژ خواهد شد كه اين طرح تعاون و تكريم است.

رويانيان عنوان كرد:‌ با اين طرح جديد كه قرارداد آن با بخش خصوصي رد و بدل مي‌شود، مردم ديگر زحمت رفت و آمد به خود را نمي‌دهند و كساني كه خودرو جايگزين مي‌خواهند مي‌توانند از طريق فروش تسهيلاتي اقدامات را انجام دهند.

رئيس ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت كشور در پاسخ به اين پرسش كه چه تعداد خودرو فرسوده بالاي 10 سال در كشور وجود دارد گفت: تا به حال 60 هزار تاكسي فرسوده وجود داشته كه 30 هزار تاكسي نوسازي شده است و 30 تاكسي هنوز نوسازي نشده است.

رويانيان ادامه داد: در سال 91 به تاكسي‌هايي كه نوسازي نشده‌اند حق تردد نمي‌دهيم و كارت سوخت آن ها را نيز مي‌سوزانيم.

وي در پايان خاطرنشان كرد: در طرح تعاون و تكريم دارندگان خودرو فرسوده مي‌توانند از 12 بهمن تا 12 اسفند ثبت نام كرده و عمليات اجرايي طرح تعاون و تكريم از دهه فجر آغاز مي‌شود همچنين شماره‌اي براي بازرسي و نظارت بر اين مراكز در نظر گرفته شده است.

1
1