- ارسال کننده: حسین بهتری تاریخ: ۹۳/۰۷/۲۲

در قلمرو یک سازمان

چکیده ای از گفتگوی مدیر عامل سازمان حمل و نقل همگانی شهر میانه و حومه با گاهنامه مسیر (گاهنامه داخلی آموزشی ، فرهنگی و اجتماعی اتحادیه سازمانهای حمل و نقل همگانی کشور)

در بهار سال ۱۳۸۵ سازمان حمل و نقل همگانی شهر میانه و حومه ، با هدف ساماندهی و بهبود وضعیت حمل و نقل عمومی این شهر رسماً فعالیت خود را آغاز نمود .

بنا به گفته بهزاد واحدی مدیر عامل این سازمان ، در سال گذشته این سازمان دارای یک ساختمان مجزا شده و اکنون با تمام توان در مسیر خدمت به شهروندان و مسافران این شهر تاریخی حرکت می کند.

چکیده ای از گفتگوی مسیر با بهزاد واحدی را میخوانیم.

وی از سال ۱۳۸۴به عنوان مسؤول واحد ترافیک و حمل و نقل شهرداری میانه و رییس هیأت مدیره سازمان حمل و نقل همگانی شهر میانه و حومه وارد حوزه ی حمل و نقل شده و اکنون با مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد شهرسازی به مدت ۴ سال است که عضو هیأت مدیره ی اتحادیه می باشد.

با توجه به آنکه شهر میانه یکی از پرجمعیت ترین شهرهای استان آذربایجانشرقی است، آیا ظرفیت ناوگان عمومی این شهر پاسخگوی نیاز مردم می باشد؟

جمعیتاین شهر طبق نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۰ ، حدود نود و شش هزار نفر است و با توجه به میزان گستردگی و جمعیت شهری و نیز شهرک های واقع در حریم و حومه ی شهر ، ناوگان حمل و نقل عمومی موجود، پاسخگوی نیاز شهروندان نبوده و به دلیل عدم توسعه ناوگان در طول سالهای اخیر ، این سازمان را با چالشهای مختلفی مواجه کرده است. لذا جهت ارائه خدمات مطلوب و رسیدن به شاخصهای استاندارد ، توسعه ناوگان محسوس می باشد.

با عنایت به موارد مذکور تأسیس سازمان اتوبوسرانی در این شهر ضروری بوده و امیدواریم در آینده نزدیک با راه اندازی سازمان مذکور، گام مهمی در جابجایی شهروندان گرامی و توسعه حمل و نقل عمومی برداشته باشیم.

سن خودروهای عمومی شهر میانه بطور میانگین در چه رنجی قرار دارد و آیا مشمول طرح نوسازی می شوند؟

میانگین عمر ناوگان تاکسی در شهر میانه ۸ سال بوده و تعداد ۱۵۵ دستگاه تاکسی فرسوده زیر مدل سال ۱۳۸۱ تحت نظارت این سازمان مشغول فعالیت می باشد که بدلیل از بین رفتن اطاق خودرو و نقص فنی زیاد، قادر به فعالیت نمی باشند. ضمناً تعداد زیادی مینی بوس فرسوده نیز در سطح شهر در حال تردد و ارائه خدمات به شرکتها و مدارس می باشند.

متأسفانه به دلیل توقف طرح نوسازی در طول چند سال اخیر و عدم نوسازی ناوگان باعث ایجاد مشکلات عدیده ای در امر حمل و نقل و ارائه خدمات بهینه به شهروندان و تحمیل هزینه های گزاف به مالکین و رانندگان خودروهای مذکور شده بود. اما با شروع مرحله جدید نوسازی امیدواریم که با تخصیص اعتبار و ایجاد راهکارهای مناسب به منظور تعویض خودروهای فرسوده شاهد تحولات خوبی هم در شهر میانه و نیز در سایر شهرهای کشور باشیم.

با توجه به عواملی مانند میزان کرایه ، فعالیتهای مسافربری شخصی ، مدت انتظار در ایستگاه های مبدأ و … میزان استقبال مردم برای ساتفاده از خدمات ناوگان عمومی چگونه است؟

با اقدامات و برنامه ریزیهای صورت گرفته و نیز نظارت مداوم بر ایستگاهها ، مدت انتظار مسافران خیلی پایین بوده و با فرهنگ سازی صورت گرفته در سطح شهر و بیان جایگاه و امنیت موجود در ناوگان حمل و نقل عمومی و ساماندهی خودروهای مسافربر شخصی فعال در سطح شهر، همشهریان عزیز استقبال چندانی از خودرهای شخصی ندارند مگر در مسیرها و ساعات بخصوص که امید است با توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی این امر به حداقل برسد.

سال ۱۳۹۲ سال استقرار سازمان در خانه جدید و مستقل خود بود. فکر می کنید برای تثبیت جایگاه سازمانهای حمل و نقل توسعه سخت افزاری و نرم افزاری تا چه اندازه مهم است و بطور کلی چه عواملی باعث می شود تا مدیریت حمل و نقل عمومی به موفقیتهای بیشتری دست یابد؟

این سازمان از بدو شروع فعالیت خود در پایانه ی مسافربری شهرداری میانه (ترمینال) مستقر بوده و به دلیل نداشتن ساختمان اداری مستقل با مشکلات زیادی مواجه بود اما خوشبختانه به با پیگیری و تخصیص بودجه های لازم ، ساختمان اداری سازمان در زمینی به مساحت ۱۲۰۰ متر مربع با ۴۰۷ متر مربع زیربنا و دو طبقه در شهرک اندیشه احداث و راه اندازی شد. که به دلیل داشتن استقلال کافی ، ساختمان به انواع سیستم های ریانه ای ، شبکه ای و بی سیم مجهز گردید.

وب سایتی اختصاصی به آدرس www.miyanehtaxi.org جهت اطلاع رسانی داشته و نرم افزارهای به روز و کاربردی جهت انجام امورات مورد نیاز را طراحی یا خریداری کرده ایم (سیستم نرم افزاری مورد نیاز واحدهای مالی ، اداری ، صدور پروانه و در آینده نزدیک واحد بازرسی و نظارت) و سازمان را به  دستگاههای کاربردی مانند کارت خوان (PC – POS) مجهز کردیم که با اقدامات مذکور تحول چشمگیر در انجام امورات و کاهش قابل توجهی در وقت و هزینه های سازمان و مراجعین صورت گرفته است.

انتظار دریافت چه نوع حمایتهایی از اتحادیه دارید؟

این اتحادیه از همان سال تشکیل و تأسیس خود یعنی در اوایل سال ۱۳۸۷ تاکنون ، به دلیل درد آشنا بودن و اشرافیت به موضوعات و مشکلات توانسته تا حد وسع و توان خود مسائل سازمان را پیگیری نماید.

لذا اتحادیه به عنوان متولی و نماینده سازمانهای حمل و نقل همگانی و شهرداریهای زیر یکصد هزار نفر جمعیت می تواند نسبت به ایجاد وحدت رویه بین سازمانها و شهرداریهای وابسته خود از طریق پیشنهاد و تصویب قوانین و آئین نامه های لازم در مراجع ذیربط و طراحی نرم افزار جامع و کاربردی اقدام نموده و زمینه ارتباط مستقیم و تنگاتنگ بین سازمانهای حمل و نقل را بمنظور تبادل افکار و تجربیات فراهم نماید.

در پایان لازم می دانم از زحمات ارزنده جناب آقای مهندس قیصر مدیر عامل محترم اتحادیه سازمانهای حمل و نقل همگانی کشور که با تلاشها و پیگیریهای بی دریغ خود توانسته این اتحادیه نوپا و تازه تأسیس را به جایگاهی برساند که با داشتن ساختمان مستقل و مناسب و راه اندازی واحدهای مورد نیاز و بکارگیری نیروهای متخصص ، نیاز سازمانهای تحت پوشش خود را پاسخگو باشد.

تصویر گفتگو :

5

2_0002

1
1