- ارسال کننده: قادرحسن زاده تاریخ: ۹۳/۰۷/۰۹

برگزیدگان دومین جشنواره فیلم افلاکیان معرفی شدند

دومین جشنواره فیلم کوتاه افلاکیان با معرفی برگزیدگان در محل سالن اجتماعات اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهر میانه به کار خود پایان داد.

این جشنواره به همت بسیج هنرمندان شهرستان میانه با هدف تبیین فرهنگ مقاومت و پاسداشت حماسه های انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس طی روزهای ششم و هفتم مهرماه برگزار شد.  مراسم اختتامیه جشنواره با حضور برخی مسئولین شهرستان، فرمانده سپاه ناحیه میانه، شهردار، برخی از اعضای شورای شهر و بخشدار بخش مرکزی و معاونت فرهنگی اجتماعی سپاه ناحیه میانه همراه بود.

عبدالحسین ایمانی فرمانده سپاه ناحیه میانه در این مراسم با بیان این موضوع که هنرمندان میانه بدون هیچ امکاناتی آثاری ارزشمند را خلق کرده اند افزود: بعد از اتمام جشنواره تمامی فیلم های راه یافته به بخش مسابقه در پایگاهای مقاوت سطح شهرستان میانه پخش خواهد شد .ایمانی همچنین با اشاره به اهمیت دفاع از ارزش های نظام و توجه به جنک نرم دشمنان نظام توسط قشر جوان و بویژه هنرمندان خاطرنشان کرد : استکبار جهانی و در راس آن شیطان بزرگ ،آمریکای جنایتکار قصد دارد فرهنگ قصور در ارزشها را در میان جوانان و افراد جامعه نهادینه کند.

در ادامه برنامه بیانیه هیات داوران به شرح زیر قرائت و سپس برگزیدگان جشنواره معرفی شدند.

به نام خدا

هیئت داوری دومین جشنواره ی فیلم افلاکیان ، ضمن قدردانی از مسئولین برپائی چنین جشنواره ای که بی شک در راستای ارتقاء سطح فرهنگی و هنری هنرمندان این مرز و بوم می باشد ، بر خود واجب می داند برای پر بار شدن دوره های آتی این جشنواره، نکاتی چند را یادآور شود .

ناگفته پیداست که در هر اثر هنری ، نقشه ، طرح و ایده ی آن اثر، زیربنای اساسی کار است و در عرصه ی فیلمسازی هم، ایده، مضمون و محتوای ارزشمند، زمانی اهمیت پیدا می کند که بتواند با ساختاری درست و اصولی نوشته شود که فقط در آن صورت، زیربنای ساخت فیلمی موفق خواهد بود و متاسفانه در این جشنواره نیز همچون خیلی از جشنواره های دیگر، بیشترین ضعف فیلم ها مربوط به همین بخش فیلمنامه است . شاید خیلی از مضامین و ایده ها در ذات خود ، ارزشمند و قابل تامل باشند اما ، ضعف ساختار متن فیلم های ارائه شده، در نهایت به ضعف فیلمها هم منتج شده است و در همین راستا ، هیئت داوران پیشنهاد می کند که برای رشد و اعتلای هر چه بیشتر این آینده سازان میهن عزیز اسلامی مان در زمینه ی فیلمنامه نویسی ، در دوره های آتی جشنواره، بخشی مستقل را به مقوله ی مهم فیلمنامه نویسی اختصاص دهیم و با بررسی کارشناسی و داوری و اهدای جوایزی نفیس به برگزیدگان این بخش ، بتوانیم در آینده، شاهد رشد و بالندگی فیلم سازان این خطه از میهن عزیز اسلامی مان باشیم.

لذا با اتکا به همین ضعف و نبود اثری قابل تامل در عرصه ی دفاع مقدس و نیز عدم استقبال از عرصه ی پویانمائی در این دوره از جشنواره، هیئت داوران در بخش بهترین فیلم دفاع مقدس و بهترین کارگردانی فیلم انیمیشن، اثری را شایسته ی دریافت جایزه ندانست .

----------------------------------------------------------------------------------

1 - در بخش مستند،  هیئت داوران ضمن تقدیر از فیلم « ساچ بالیغی » جایزه ی بهترین محقق و پژوهشگر در بخش مستند را که عبارتست از تندیس جشنواره ، دیپلم افتخار و جایزه ی نقدی تقدیم می کند به آقای  هادی نصیری برای فیلم « خاطره ای برای آینده »

----------------------------------------------------------------------------------

2 – در بخش پویانمائی به دلیل عدم استقبال فیلمسازان از این بخش، هیئت داوران صرفاً به خاطر تقدیر از تلاش تنها شرکت کننده در این بخش ، تندیس جشنواره ، دیپلم افتخار و جایزه ی نقدی خود را اهدا می کند به  آقایان میلاد کریمی و سالار پویان برای فیلم « نماز عاشقان »

---------------------------------------------------------------------------------

3 – بدون شک بخش صدا برداری و صدا گذاری همچون بخش فیلمنامه نویسی مورد کم لطفی و بی توجهی فیلمسازان قرار دارد . این در حالی است که بخش صدابرداری و صداگذاری ، همچون دیگر بخش های فیلمسازی ، سهمی به سزا در تاثیر گذاری یک اثر را بر عهده دارد و بخش اعظمی از موفقیت هر فیلمی متکی به صدای آن فیلم می باشد . . . . . . هیئت داوران با این امید که در دوره های آتی ، فیلمسازان محترم ، توجه ویژه ای به مقوله ی صدای فیلم داشته باشند ضمن تقدیر از توجه فیلمسازان دو فیلم « ساج بالیغی » و « بی سیم چی » به صدای قابل قبول فیلم هایشان ، تندیس جشنواره ، دیپلم افتخار و جایزه ی نقدی خود را  تقدیم می کند به آقای امیر رضا مختاری برای صدابرداری فیلم « سِّر عشق »

----------------------------------------------------------------------------------

4 – هیئت داوران به این مهم آگاه است که فیلمساز فیلم کوتاه ، به دلیل هزینه های ساخت موسیقی برای فیلم ، توان پرداخت چنین هزینه هائی را ندارد اما مقوله ی انتخاب موسیقی ، اهمیتی کمتر از ساخت موسیقی اُرژینال برای فیلم ندارد فلذا بهتر است فیلم سازان عزیز در این خصوص دقت نظر بیشتری به خرج دهند و پیش از انتخاب موسیقی برای آثار خود ، موسیقی آثار موفق ایرانی و خارجی را بارها و بارها مورد بررسی قرار دهند و در انتخاب یک یا چند قطعه برای اثر خود ، حوصله ی بیشتری به خرج دهند . انشاا. . .

هیئت داوران ضمن تقدیر از فیلم « نماز عاشقان » تندیس جشنواره ، دیپلم افتخار و جایزه نقدی خود را  تقدیم می کند به آقای حامد پاکدل برای فیلم « زیر سایه ی سرو »

---------------------------------------------------------------------------------

5 – شاید به جرئت بتوان گفت که بیشترین نامزدهای دریافت جایزه ، در بخش تصویر برداری بوده و بس . رشد تصویربرداری در آثار این دوره قابل تامل و شایسته ی تقدیر است . فیلم هائی چون ،  زیر سایه ی سرو –ساج بالیغی – فریاد خاموش – با هم – زمانی برای پشیمانی – آنا و تحفه ی سبز ، جزو آثاری بودند که کار تصویربرداری آنها در حد قابل قبولی بوده و این امر ، کار داوری را برای داوران دشوار می کرده است و در نهایت داوران با توجه به کار تصویر برداری فیلمی که به جز صحنه های روز و بیرونی ، در صحنه های شب و داخلی هم توانسته کار قابل قبولی را ارائه دهد و چند گامی جلوتر از دیگر همکاران خود قرار بگیرد تندیس جشنواره ، دیپلم افتخار و جایزه ی نقدی خود را اهدا می کند به آقای طاهر مختاری برا ی تصویربرداری فیلم « سِّر عشق »

----------------------------------------------------------------------------------

6 – ناگفته پیداست که برای یک تدوین خوب ، نیاز به مواد اولیه ی مناسب ، که همانا پلان های با کیفیت و متعدد

است حرف اول را زده و پایه و اساس آن تدوین خوب را بنا می نهد . طراحی پلان های مناسب از زوایای متعدد ، میزانسن ها و قرار گیری بازیگران در کادر های مناسب و تاثیر گذار و نهایتاً داشتن یک دکوپاژ مناسب توسط کارگردان اثر ، در موفقیت تدوینگر آن فیلم نقش به سزائی بازی می کند و چه بسا که به خاطر ضعف در بخش کارگردانی ، کار تدوینگر نیز بدانگونه که باید ، دیده نشود . پس ضروری است که تدوینگران محترم پیش از تقبل مسئولیت مهم تدوین یک فیلم ، راش های فیلم مورد نظر را به خوبی بررسی کنند و سپس به پذیرش یا عدم پذیرش کار همت گمارند . با این پیش زمینه ، هیئت داوران ، تندیس جشنواره  ، دیپلم افتخار و جایزه ی نقدی خود را تقدیم می کند به آقای حسن مختاری برای تدوین فیلم  « سِّر عشق »

----------------------------------------------------------------------------------

7 – همانگونه که در بیانیه ی آغازین اشاره گردید فیلمنامه ، پایه و اساس هر فیلمی است و ضعف در این بخش می تواند تلاش تمامی دست اندرکاران یک اثر را بی ارزش جلوه دهد . اکثر فیلم های ارائه شده به این دوره از جشنواره در بخش فیلمنامه ، از ضعفی ملموس رنج می برند . با این حال ، هیئت داوران تنها به خاطر مضمون آثار ، جایزه ی بخش فیلمنامه نویسی خود را ، که عبارتست از تندیس جشنواره ، دیپلم افتخار و جایزه ی نقدی به واسطه ی انتخاب مضمونی انسانی و ارزشمند تقدیم می کند به آقای اسماعیل مهریان برای فیلم نامه ی فیلم « سِّر عشق »

---------------------------------------------------------------------------------

8 –  حضور تاثیر گذار سینمای ایران در جشنواره های داخلی و خارجی بیانگر این مهم است که با گذشت سه دهه از انقلاب شکوهمند اسلامی مان ، فعالیت در عرصه های هنری به رشد وشکوفائی قابل توجهی رسیده که بخش مهمی از آن ، مرهون فعالیت بانوان هنرمند در این عرصه ها می باشد اما در جوامع سنتی تر این مهم ، آنگونه که باید ، رشد چشمگیری نداشته و بازیگری این قشر تاثیر گذار ، امکان بروز نیافته است با این حال ، به شکلی جسته گریخته ، در آثار ارائه شده شاهد تلاش برخی فیلمسازان هستیم که برای رشد و اعتلای اثر خود به دنبال کشف استعداد های مناسب بودند و سعی کردند با این تلاش خود عرصه ی رقابت را در بخش بازیگری برای بانوان به تکاپو وا دارند . هیئت داوران با ارج نهادن به این تلاش ها ، تندیس جشنواره ، دیپلم افتخار و جایزه نقدی خود در بخش بهترین بازیگر زن ، را تقدیم می کند به سرکار خانم  آزاده محرابی  برای فیلم « زمانی برای پشیمانی »

----------------------------------------------------------------------------------

9 – در بخش بازیگری بازیگران مرد ، هیئت داوران ضمن تقدیر از بازیگران جوان فیلم « تصمیم یک مرد » و بازیگر مرد « بی سیم چی » از بین نامزدهای بازیگری خود ، نتوانست به انتخاب واحدی دست یابد لذا با سنت شکنی در اهدای جوایز ، و تنها به خاطر تشویق بازیگران اینگونه فیلم ها که اکثراً بدون چشمداشت مالی در این آثار همکاری می کنند سه جایزه ی هم ارزش و یکسان برای سه نامزد . . . . .  اهدا می کند به

آقایان 1 - قنبر حامد برای فیلم  « سِّر عشق »   2 – رحیم مهدی خانی برای فیلم  « سِّر عشق »  3 – حسین بیرامی برای فیلم تحفه ی سبز  .

----------------------------------------------------------------------------------

10 -  هیئت داوران در بخش بازیگری نوجوان نیز ، به دلیل ارائه ی بازی قابل قبول ، تندیس جشنواره ، دیپلم افتخار و جایزه ی نقدی خود را اهدا می کند به بازیگر نوجوان  آقای سینا رضا زاد برای بازی در فیلم  « سِّر عشق »

----------------------------------------------------------------------------------

11 – هیئت داوران ، در بخش کارگردانی بهترین فیلم مستند ، ضمن تقدیر از فیلم « زیر سایه ی سرو »تندیس جشنواره ، دیپلم افتخار و جایزه ی نقدی خود را ، صرفا به واسطه ی تلاش فیلمساز در به تصویر کشیدن سوژه ای بومی و محلی ، که ریشه در کسب روزی حلال دارد اهدا می کند به آقای قادر حسن زاده برای فیلم مستند « ساج بالیغی »

----------------------------------------------------------------------------------

12 – در بخش بهترین کارگردانی فیلم با موضوع آزاد ، هیئت داوران ، تندیس جشنواره ، دیپلم افتخار و جایزه ی نقدی خود را اهدا می کند به آقای اسماعیل مهریان برای فیلم « سِّر عشق »

----------------------------------------------------------------------------------

13 – هیئت داوران ، امیدوار است  در جشنواره ی هفته ی دفاع مقدس و در شهری که شهدای ارزشمند و گرانقدری چون شهدای مظلوم زینبیه را داراست شاهد آثاری قوی در حوزه ی سینمای دفاع مقدس باشد و این مهم ، امکان پذیر نخواهد بود مگر اینکه مسئولین امر به مقوله ی فیلمنامه نویسی  توجه ویژه ای نشان دهند . انشاا...

پس با اظهار تاسف از نبود فیلمی که بتواند قداست هشت سال دفاع مقدس را حفظ کرده و شایستگی دریافت جایزه ی بهترین فیلم در بخش سینمای دفاع مقدس را داشته باشد امیدوار است در دوره های آتی ، در این بخش ، آثار ارزشمندی را شاهد باشد .

--------------------------------------------------------------------------------

در بخش کارگردانی فیلم های دفاع مقدس ، هیئت داوران جایزه ی بهترین کارگردانی خود را  اهدا می کند به  آقای علیرضا اروجی اقدم برای فیلم « قاصدک »

----------------------------------------------------------------------------------

و سرانجام

در بخش فیلم داستانی هیئت داوران با تقدیر از فیلم « سِرّ عشق » تندیس جشنواره ، دیپلم افتخار و جایزه ی نقدی خود را اهدا می کند به آقای اسمعیل کاظمی برای فیلم « تحفه ی سبز »

ضمنا از میهمان ویژه دومین جشنواره فیلم کوتاه افلاکیان آقای رحیم مهدیخانی بازیگر و طراح گریم سینما و تلویزیون ایران (با حضور در بیش از 70 فیلم سینمایی و سریال) و نایب رییس انجمن صنفی بازیگران سینما و تلویزیون در این محفل هنری تجلیل گردید .

در پایان ، امید است که با یک برنامه ریزی دقیق و اصولی ، بتوانیم در دوره های آتی جشنواره ، شاهد آثاری پربار و ارزشمند در عرصه ی سینمای دفاع مقدس باشیم انشا ا . . .

مهرماه 1393

 

 

1
1