- ارسال کننده: حسین قره داغی آچاچیلوئی تاریخ: ۹۳/۰۶/۳۱

خبرگزاری آریا-اولین قایق بازیافتی کشور با همکاری شهرداری منطقه 9 و تشکل های مردمی زیست محیطی در دریاچه المهدی (عج) تهران به روی آب رفت و از این سازه بازیافتی رونمایی شد.

خبرگزاری آریا اولین قایق بازیافتی کشور با همکاری شهرداری منطقه 9 و تشکل های مردمی زیست محیطی در دریاچه المهدی (عج) تهران به روی آب رفت و از این سازه بازیافتی رونمایی شد.

خبرگزاری آریا اولین قایق بازیافتی کشور با همکاری شهرداری منطقه 9 و تشکل های مردمی زیست محیطی در دریاچه المهدی (عج) تهران به روی آب رفت و از این سازه بازیافتی رونمایی شد.
به گزارش آریا به نقل از روابط عمومی شهرداری منطقه 9 ، اولین قایق بازیافتی کشور با نام «سفیر و سوچی» توسط فعالان زیست محیطی ایرانی ساخته شد و با همکاری شهرداری منطقه 9 در دریاچه المهدی (عج) به آب انداخته شد.
این قایق بازیافتی در نوع خود و با شکل خاصی که ساخته شده ، اولین مدل از این سازه های بازیافتی در دنیا است و قبل از این نیز در طرح های دیگری ساخته شده است.حسین قره داغی فعال زیست محیطی و سازنده این قایق بازیافتی در خصوص نحوه ساخت آن گفت: ایده ساخت چنین چیزی از دوران کودکی با من بوده که طی 4 ماه گذشته براساس فراخوانی در سایت ها ، نسبت به جمع آوری بطری های آب معدنی از سرتاسر کشورهای دنیا اقدام شد.
وی افزود: از گوشه کنار ایران و حتی از کشورهای فرانسه و بلژیک حدود 3500 بطری آب جمع آوری شد و ظرف مدت یکماه این قایق ساخته شد.قره داغی علت استفاده از بطری های آب معدنی را حساسیت ویژه بحران کم آبی در دنیا و به ویژه کشور ایران دانست و گفت: با این کار صرفه جویی و مصرف بهینه آب را هدف قرار دادیم تا مردم نسبت به این موضوع توجه بیش%NB/KK/D8ی را داشته باشند.
وی ادامه داد: علاوه بر این ، استفاده بهینه از پسماند خشک و دور ریز نیز از دیگر اهداف این طرح بوده که به نوعی با استفاده از مواد دور ریز این قایق ساخته شد.
این فعال زیست محیطی با اشاره به مسایل فنی این قایق گفت: این قایق از 3500 بطری آب معدنی به شکل خاصی ساخته شد که قسمت سفیر آن که دارای دوچرخه است در ابعاد 1.5 در 3 متر بوده و قسمت سوچی یا یدک آن نیز در ابعاد 2.5 در 4 متر است و با وزن حدود 150 کیلوگرم دارای ظرفیت 30 نفری است.
وی اضافه کرد: قسمت یدک این نوع قایق قابل تغییر است و می توان تعداد بطری ها را افزایش داد.قره داغی سازنده اولین قایق بازیافتی به این شکل در دنیا با بیان اینکه در حال حاضر کره زمین بیمار است ، تصریح کرد: مسبب اصلی بیماری زمین ما انسانها هستیم و با بازنگری دقیقی می فهمیم که تغییرات اقلیمی و خرابکاری های زیست محیطی در واقع نابودی ما انسانها است.
وی درباره نامگذاری این قایق به نام سفیر و سوچی نیز اظهار داشت:  سفیر  نخستین دوچرخه آبی، تلاش و باور یک ایرانی برای صلح جهانی است و سوچی هم به معنی متعلق به آب است.حسین قره داغی درباره همکاری اداره بازیافت شهرداری منطقه 9 در رونمایی این طرح و توجه ویژه این شهرداری به امر بازیافت و مدیریت پسماند گفت: در ساخت این قایق بازیافتی ، خانم پوربهروز 57 ساله به عنوان دوستدار محیط زیست ساکن منطقه 9 تهران کمک فراوانی کرده و در واقع موضوع این طرح و رونمایی آن توسط این فعال زیست محیطی با شهرداری منطقه 9 در میان گذاشته شد.
به گفته وی این طرح قابلیت ثبت در کتاب رکوردهای گینس را نیز دارد و می تواند رکورد آلمانی ها را در تعداد ظرفیت بشکند که قبل از این آلمانها قایقی با ظرفیت 8 نفر را ساخته بودند و این قایق بازیافتی ظرفیت حدود 30 نفر را دارد.

1
1