- ارسال کننده: موبایل سلیمانی تاریخ: ۹۳/۰۶/۲۷

میانه بهتر است با برگزاری "جشنوراه ی سیب" به پیشواز روز جهانی گردشگری برود!

روز جهانی گردشگری27 سپتامبرمصادف با 5مهر امسال روز بزرگی در جهان است . در این روز برای برجسته سازی و احترام به ارزش های اقتصادی،اجتماعی،فرهنگی و سیاسی جوامع در صنعت گردشگری در سراسر جهان جشن گرفته می شود. گردشگری صنعت صلح و دوستی است که اگر خوب مدیریت شود منافع حاصل از آن تاثیر زیادی بر تمام ابعاد زندگی انسان ها دارد.

شعار سال 2013 از سوی سازمان جهانی گردشگری تاکید بر منابع آبی بود و در سال 2014 نیز این سازمان شعاری را انتخاب کرده که نقش اساسی در صنعت گردشگری داشته و یکی از ارکان و پایه های اصلی آن می باشد.

شعار امسال گردشگری در جهان توجه به مردم محلی است که هدف از آن تمرکز بر توانایی گردشگری برای توانمند سازی مردم و آماده سازی و آموزش مهارت به آن ها برای دستیابی به تغییر در جوامع محلی خود است.

مردم محلی نقش اساسی در صنعت گردشگری دارند و توجه به آنها در برنامه های توسعه گردشگری و دخالت آن ها در این امر روند یک برنامه ی توسعه را به سمت موفقیت پیش می برد. درمفاد کدهای اخلاقی جهانی گردشگری نیز ماده های اول و پنجم تاکید بر توجه منافع و احترام بر تمام ابعاد زندگی مردم محلی دارد. امروزه کارشناسان گردشگری در جهان نیز به این نتیجه رسیده اند که توسعه این صنعت باید به صورت محلی و ناحیه ای و با همکاری مردم همان جامعه باشد تا در رقم خوردن آینده ی خود و توسعه ی گردشگری آن ناحیه دخیل باشند.

ایران نیز امسال نشان گرامیداشت روز جهانی گردشگری را با این توجیه زعفران قرار داده است : "گل زعفران با دارا بودن پیام‌های تبلیغاتی ذاتی آن شامل هم افزایی، رویش، مفرح بودن و تجمیع ظرفیت‌های بالقوه، به عنوان نشان شناخته شده از سوی کلیه اقشار جامعه توسط کمپین تبلیغاتی گرامیداشت روز جهانی گردشگری انتخاب و رونمایی می‌شود". که صد البته انتخاب نمادی با مفهوم تر و نزدیک تر به شعار جهانی امسال انتظار می رفت، که بتواند ارزش های فرهنگی جوامع محلی ایران را به نمایش بگذارد، متاسفانه به دلیل سطح آگاهی کم و نبود مطالعات عمیق لازم از این فرصت استفاده ی لازم نشده است.

روز جهانی گردشگری در شهر Guadalajara در کشور مکزیک از سوی سازمان WTD جشن گرفته می شود و سازمان جهانی گردشگری از جوامع محلی دعوت کرده است که تصاویر جشن ها ،افکار وتجارب خود را باجامعه ی جهانی گردشگری در سراسر جهان با توجه موضوع امسال در تویتر و فیس بوک صفحه ی # WTD2014 به اشتراک بگذارند.

پیشنهاد می شود امسال شهرستان میانه به دلایلی که اشاره می شود، با برگزاری "جشنواره ی سیب" همراه با  آیین های محلی به پیشواز روز جهانی گردشگری برود چراکه:

1-  جشنوراه ی سیب هم یک نماد اقتصادی در یک جامعه ی محلی خاص است؛

2- هم بعنوان یک ابزار در زمینه ی فرهنگی می تواند برای برجسته سازی و انعکاس ارزش ها و آداب و رسوم مردم محلی با موضوع امسال سازمان جهانی گردشگری مرتبط باشد.

3- برگزاری جشنواری سیب در جوامع محلی چون روستاهای نزدیک به دامنه ی بزقوش و تداوم آن در سالهای آتی می تواند گردشگری این منطقه را در این روز تحت تاثیر قراردهد.

4- با توجه به فرصت روز جهانی گردشگری و دعوت به اشتراک گذاری افکار ، تجارب و تصاویر جشن ها می توانیم امسال از یک طرف فرهنگ خاص مردم  محلی در میانه و از طرف دیگر محصول اقتصادی محلی منحصر به فرد یعنی سیب میانه را در قالب یک جشنواره به رخ جهانیان بکیشم.

لازم به ذکر است چنین جشنواره هایی جزو جاذبه های رویدادی گردشگری در جهان محسوب می شوند که ظاهرا مراسم پیرشالیار در اورامان تخت کردستان بهترین موقعیت و موضوعیت را در ایران در بر دارد.

1
1