- ارسال کننده: موبایل سلیمانی تاریخ: ۹۳/۰۶/۲۳

پیشنهاد اهداف کوتاه مدت تدوین چشم انداز توسعه گردشگری شهرستان میانه در بطن برنامه ریزی های بلند مدت

همه ی مکان ها برای توسعه ی گردشگری به یک میزان توانایی ندارند و توجه به پتانسیل ها و ظرفیت های اجنماعی- اقتصادی، فرهنگی وزیست محیطی از اصول پایه ای در تدوین برنامه ریزی  طرح های توسعه توریسم در یک منطقه می باشند. بر اساس ارزیابی پیش امکان پذیری طرح های توسعه باید فرصت ها و تهدیدها و نقاط ضعف وقوت را را در کنار هم قرار دارد و در قالب یک پروژه ی مدون ، آینده نگر  و جامع یر اساس سطح برنامه ریزی ( بین المللی،ملی،استانی،منطقه ای و ناحیه ای) با تیم متخصص در زمینه ی صنعت گردشگری  توسعه ی هدفمند و پایدار را در دستور کار قرار داد.

بر اساس تجربیات چند دهه ی اخیر کشورهای توسعه یافته در صنعت توریسم توجه به عوامل  انسانی و طبیعی و شناخت و تسلط کامل بر آن ها شرط تهیه چشم انداز توسعه توریسم پایدار می باشد چراکه گاها حتی با وجود تهیه زیرساخت های کامل برای یک منطقه آن طور که باید در بسط و گسترش صنعت گردشگری خود موفق نبوده اند و این عدم توفیق از اثرات ناشی از توجه نکردن به برنامه ریزی توسعه جهانگردی به عنوان یک رویکرد هم پیوند و پایدار است.

شهرستان میانه در موقعیتی قرار دارد که توان ها و پتانسیل های آن چه انسانی و چه طبیعی دارای انسجام و قابلیت ریسک سرمایه گذاری نیست و بر اساس احساسات و تعصبات  و به دور از تفکر و منطق نمی توان برای آن آینده ای روشن در زمینه ی توسعه توریسم در نظر گرفت. توسعه ی گردشگری دارای اصول و مقرراتی است که بر اساس تجربیات مناطق گردشگر پذیر و برنامه های اجرا شده آن از سوی کارشناسان این صنعت دائما در حال تغییر است و برنامه های قدیمی نمی تواند راه گشای بهره بردن از مواهب و پتانسیل های موجود شهرستان میانه برای توسعه گردشگری باشد.

تهیه و تدوین برنامه های بلند مدت و کوتاه مدت توسعه گردشگری شهرستان میانه در زمینه های مختلف می تواند در 20 سال آینده ما را به آن جایگاهی که در صنعت توریسم می خواهیم برساند و باید توجه کنیم توسعه ی این صنعت رویکردی جامع و پیچیده است که از مسائل سیاسی گرفته تا سائل زیست محیطی و فرهنگی باید مورد توجه قرار گیرد.

آن چه که شهرستان میانه برای توسعه گردشگری، امروز  نیاز دارد تهیه چشم اندازی مدت دار است که در داخل آن اهداف کوتاه مدتی را دنبال کنیم تا به فرض در سال 1413 طرح توسعه ی صنعت گردشگری میانه را به طور کامل عملی کنیم.

فرآیند برنامه ریزی و توسعه گردشگری شهرستان میانه در قالب استاندارهای کنونی جهان می تواند از مفاد جامع توسعه  ی پیشنهادی زیر تبعیت کند:

1-      تهیه طرح های برنامه ریزی توسعه ی  گردشگری شهرستان میانه درسطح محلی

این سطح از برنامه ریزی برای نواحی محلی حومه مناطق،شهرها،شهرک ها، روستاها،استراحتگاه ها و برخی ویژگی های جذب گردشگر را شامل می شود. در این سطح می توان اهدافی چون ایجاده دهکده یا شهرک توریستی در مناطق مستعد توسعه گردشگری  در میانه را در نظر گرفت . برای مثال ایجاد دهکده ی توریستی در روستای ممان به واسطه ی وجود چشمه های آبگرم و توسعه توریسم سلامت در این محل. و یا ایجاد پارک موزه ی تاریخی و طبیعی گردشگری قافلانکوه با استفاده از توان های زمین شناسی،حیات وحش،ارتفاعات، بوم گردشگری، میراث فرهنگی،منابع آبی وطبیعی و پتانسیل های این محل برای توسعه گردشگری ورزشی چون کوهنوردی، کایت سواری،قایق رانی و ...  و تقویت آن ها، ایجاد دهکده ی توریستی روستای کندوان به واسطه ی وجود مجموعه ی زیر زمینی کندوان و تدبیر ایجاد شهرک توریستی در ناحیه سد استور به واسطه شرایط اقلیمی و آب و هوایی خاص،. این موراد نیازمند مطالعات مقدماتی،تعیین اهداف،پیمایش ها،تجزیه و تحلیل و تلفیق، تدوین سیاست و برنامه و ... است.

2-      شاخص سازی الگو های اقتصادی و فرهنگی اجتماعی شهرستان میانه

آن چه که می تواند یک ناحیه را از نظر بازارهای گردشگر فرست جذاب کند وجود ویژگی های جمعیتی،الگوهای فرهنگی و اقتصادی خاص و متفاوت می باشد که معرفی و شاخص سازی آن ها کمک شایانی در جذب گردشگر می کند. برای مثال می توان با فرصت های موجود در رویدادهای خاص منطقه میانه  هم چون داغچیلار بایرامی، گردشگری زراعی چون جشنواره های سیب، و آیین ها و مراسمات فرهنگی و باستانی خاص روستاهای میانه ، و در زمینه صنایع دستی که جزئی ازتوان های فرهنگی می باشد با پیوند نام میانه با سرزمین سنگ های قیمتی و جواهر سازی، گلیم بافی و قالی بافی و.. دارای اهداف کوتاه مدت در جهت نیل به اهداف بلند مدت توسعه ی گردشگری شهرستان میانه بود.

 

1
1