- ارسال کننده: موبایل سلیمانی تاریخ: ۹۳/۰۶/۱۶

یک سال با رفتگران طبیعت میانه، اهداف و دستاوردهای آینده در گرو همکاری مردم و مسئولان

بسمه تعالی

ضمن عرض تبریک روز گرامی داشت محیط بانان زحمتکش ایران

گروه مردم نهاد رفتگران طبیعت میانه برای اولین بار در تاریخ 22شهریور سال 92 فعالیت های خود را به کمک علاقه مندان به محیط زیست شروع و در طی یک سال گذشته با برگزاری چهار برنامه ی رسمی و یک برنامه ی مشترک با کروه کوهنوردان میانه در گچیلیک  که تمام زحمات را متحمل شده بودند در خدمت شهر زیبای میانه بوده است که گزارش برنامه ها به شرح ذیل می باشد:

 رقتگران طبیعت میانه

اولین برنامه پاکسازی که سرآغاز فعالیت های رفتگران طبیعت میانه بود به یاری رفتگران طبیعت استان آذربایجان شرقی ، شهردار محترم  و شهروندان میانه از اقشار مختلف در پارک جنگلی میانه در تاریخ با 22 شهریور 92  برگزار شد.

پس ازحدودا شش ماه رکود در فعالیت های این گروه به دلیل  دوری نماینده ی این نهاد مردمی از میانه برنامه ی دوم پاکسازی مورخ 15فروردین 93 بستر رودخانه ی قرانقو در جوار پل شهرچای انجام شد که از پیامدهای مثبت آن با یاری شهردار محترم به کمک دستگاه های موجود نخاله های زیادی از این منطقه و طبیعت رنجوراش دور شد.

برنامه ی سوم پاکسازی در تاریخ 17 مرداد 93 بازهم با همکاری شهرداری محترم و این بار با یاری شبکه بهداشت درمان،اداره ی میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری، اداره محیط زیست ،تربیت بدنی، شرکت گستر تنظیف در جوار پل دختر میانه برگزار شد.

برنامه ی چهارم پاکسازی گروه مردم نهاد رفتگران طبیعت میانه به دعوت مردم و مسئولین روستای رجل
آباد بخش مهربان در تاریخ 7 شهریور 93 برگزار شد که از دستاوردهای مهم این برنامه انعکاس مشکل کم آبی و خشکی رودخانه ی آجی چای، آگاه سازی مردم روستای رجل آباد نسبت به مشکلات زیست محیطی منطقه ، استقرار سطل زباله های نیمه مکانیزه در روستا و پاکسازی نخاله های موجود در ورودی روستا بود.

لازم به ذکر است علاوه بر موارد یاد شده در هر چهار برنامه پاکسازی نهاد های دولتی بخصوص شورای شهرمیانه، خبرگزاری فرمانداری ویژه ی میانه و گروه های مردمی چون انجمن کوهنوردان، گروه دوچرخه سواری قزل اوزن، مجموعه نشریه قافللان، جامعه ی هنرمندان و فعالان اجتماعی و اعضای فضاهای مجازی میانه و... یاری گر رفتگران طبیعت میانه بوده اند که همگی عضوی از این گروه هستند.

تصمیم بر این بود که در تاریخ 21 شهریور 93 جشنواره ی خانوادگی رفتگران میانه مصادف با سالگرد و تولد فعالیت های رفتگران طبیعت میانه در پارک جنگلی برگزار شود که پس از پیگیری های فراوان اعضای فعال گروه متاسفانه تا بدین تاریخ موفق به قطعی نمودن اجرای برنامه نشده ایم.

به طور کلی اهدافی که این گروه در سطح شهرستان میانه دنبال می کند به شرح زیر می باشد :

  • پاکسازی مناطق آلوده به زباله
  • فرهنگسازی در مورد تمیزی محیط زیست
  • فرهنگسازی در مورد تولید کمتر زباله
  • سعی در بازیافت زباله های جمع آوری شده
  • برنامه های پاکسازی با هدف حساس سازی مردم میانه نسبت به محیط زیست شهر انجام می شود که در گام دوم با آگاه سازی جامعه ابوسیله برنامه های آموزشی در آینده همراه خواهد بود و در مرحله ی سوم هدف گروه  تولید زباله ی کمتر در خانواده در خانه و طبیعت و تفکیک زباله از مبدا است.

    اما آن چه که امروز مانع پیشرفت فعالیت های رفتگران طبیعت میانه می باشد نبود زمینه های فرهنگی و اقتصادی لازم در جهت نیل به اهداف سبز گروه می باشد. جمله ی کلیشه ای که مسئولان همکاری نمی کنند شاید برای شهر ما صدق نکند وسطح آگاهی جامعه ی مانیز در درجه ای است که برگزاری هر برنامه ی فرهنگی این چنین با استقبال روبرو می شود. اما به دلیل عدم شناخت آرمان های رفتگران طبیعت میانه از سوی آحاد جامعه و مسئولان  میانه فعلا به بن بست برخورد کرده ایم و در مرحله حساس سازی و پاکسازی مانده ایم. در کنار این ها مشکلات اقتصادی رفتگران طبیعت میانه و عدم وجود منبع درآمد در تامین هزینه های طرح ها وعدم سازمان دهی اعضا که امیدواریم در آینده این مشکلات با همکاری مردم و مسئولین حل شود.

    اهداف زیست محیطی و فرهنگی رفتگران طبیعت میانه کاملا به نفع شهر بوده و از نهادهای دولتی بخصوص معاون محترم استانداری و فرمانداری ویژه ی میانه، شهرداری و شورای شهر، ادارات محیط زیست،منابع طبیعی و آب ، آموزش و پرورش و... انتظار می رود با این گروه همکاری کامل داشته باشند چرا که امروزه در سطح جهان برای پیش برد اهداف توسعه ی فرهنگی و اقتصادی در جوامع ، بخصوص در کشورهای توسعه یافته هم کاری نهادهای مردمی و مسئولان شرط لازم است.

    امید است که گروه رفتگران طبیعت میانه بتواند در آینده بیش تر و قوی تر در خدمت شهر باشد و گام هایی موثرتر  در راستای اهداف زیست محیطی و فرهنگی میانه بردارد. لذا از مسئولان خواهشمندیم زمینه های لازم برای اجرای برنامه هایی که در زیر ذکر می شود را فراهم نمایند: ( لازم به ذکر است نام هر نهادی که در جلوی هر طرح نوشته شده است مربوط به آن بوده ولی ایشان موظف مطلق اجرای آن نیستند و یاری و هماهنگی همه ی ادارات و مردم میانه را می طلبد)

      1- طرح " من یک رفتگر طبیعتم " با همکاری شهرداری و شورای محترم شهر

      2- طرح " رفتگران کوچک طبیعت " با همکاری آموزش و پرورش محترم میانه

      3- طرح " همایش رفتگران طبیعت میانه " با همکاری معاون محترم استاندار و فرمانداری ویژه ی میانه

      4 - طرح " جشنواره ی خانوادگی رفتگران طبیعت میانه " با همکاری معاون محترم استاندار و فرمانداری ویژه ی میانه

     خاک را که طهارت تیمّم و پاکی جسم و جان است، پاک نگه داریم. به ریشه های طراوت جهان وفادار بمانیم. نگذاریم سرمایه فرزندانمان در حساب گران بهای این گنجینه خدادادی مسدود شود و نسل های آینده، پا بر برهوت ناسپاسی اجدادشان بگذارند.به گاهواره ی تکامل هستی وفادار بمانیم که ما از خاکیم و به خاک باز خواهیم گشت.

     

     

    1
    1