- ارسال کننده: روابط عمومی دفتر ارتباطات مردمی دکتر مددی تاریخ: ۹۳/۰۶/۰۹

روزنامه ایران : کارنامه دولت در ترازوی انصاف

روزنامه ایران : کارنامه دولت در ترازوی انصاف

یادداشت
کارنامه دولت در ترازوی انصاف

محمدعلی مددی
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس

یک سال از فعالیت دولت تدبیر و امید گذشت، دولتی که در راستای خدمت به مردم و دفاع از حقوق نظام تلاش می‌کند. در بررسی عملکرد یکساله دولت باید به برخی حوزه‌ها نمره قبولی داد و برای بعضی حوزه‌ها هم آرزو کرد که دولت تلاش بیشتری داشته باشد.
حوزه سیاست خارجی و محور عمده آن گفت‌و‌گوهای هسته‌ای یکی از فرازهای مهم کارنامه دولت یازدهم است که نمره قابل قبولی گرفته است. دستگاه دیپلماسی تلاش دارد بزرگترین معضل تاریخ نظام جمهوری اسلامی ایران با دنیای خارج را حل و فصل کند. اگر موفقیت در این حوزه کامل شود، قطعاً اعتماد جامعه بین‌الملل به ایران بیشتر می‌شود و تمایل سرمایه‌گذاران خارجی برای حضور در بازار ایران بیشتر خواهد شد. این یعنی اینکه باید امیدوار به رفع برخی مشکلات مانند اشتغال بود.
اقتصاد ایران یک اقتصاد وابسته به نفت است، لذا تحریم‌ها و مشکلاتی که منجر به کاهش فروش نفت شد، اقتصاد کشور را دچار رکود کرد. دولت برای خروج از این وضعیت بسته سیاستی 13 ‌بندی ارائه کرده که با استقبال مجلس هم روبه رو شد. امید می‌رود با جدیت دو قوه بدون اینکه این سیاست‌ها به تورم بیشتر منجر شود، از حالت رکود خارج شویم و تولید را رونق بخشیم. نظام بانکی یکی از ابزارهای اصلی کمک به تولید است که متأسفانه در حال حاضر ضد تولید است. نظام مالیاتی ما هم با روش‌های سنتی همچنان طی طریق می‌کند.
با این نظام بانکی و مالیاتی و وابستگی به نفت قطعاً مشکلات کشور و بخش تولید همچنان ادامه خواهد داشت و ما امیدواریم همت و جدیت دولت برای اصلاح این مشکلات و بخصوص سیاست‌های آن برای خروج از رکود قرین موفقیت باشد. دولت یازدهم هنوز سه سال دیگر فرصت دارد و می‌توان امیدوار بود که به شعارها و برنامه‌هایی که اعلام کرده وفادار بماند و در همان راستا حرکت نماید؛ شعارهایی همچون مهار و کاهش تورم، رونق تولید، حمایت از صادرات، ثبات بازار ارز و...
 تلاش دولت برای مهار تورم البته مثبت بوده است کما اینکه آقای روحانی خود نیز اخیراً اعلام کرده که تورم نقطه به نقطه را از 42 درصد به 14 درصد رسانده است. ایشان اخیراً هم گفته‌اند بنا دارند تا آخر امسال میزان نرخ تورم را به زیر 20 درصد برسانند که با توجه به جهت گیری‌های دولت و ظرفیت‌های موجود و البته با جدیت بیشتر و همکاری مجلس قابل دسترسی خواهد بود.
کلیت مجلس در یک سال گذشته همراه با دولت بوده است. مجلسی‌ها در رأی اعتماد به وزرا، بررسی لایحه بودجه و بررسی سایر لوایحی که از سوی دولت به بهارستان آمده، حسن نیت داشته و با قوه مجریه همکاری خوبی داشته‌اند. البته نباید فراموش کرد که اختلاف نظرهایی هم بین بعضی نمایندگان مجلس و دولت وجود دارد که طبیعت کار و نظام جمهوری اسلامی است.
 دولت هم تعامل خوبی با مجلس داشته و انتظار می‌رود برای پیشبرد امور و حل مشکلات کشور همان‌گونه که رویکرد تعاملی با دنیای پیرامون را در دستور کار دارد، در داخل کشور هم برای همگرایی بین قوا و جریان‌های مختلف سیاسی تلاش بیشتری به خرج دهد.

1
1