- ارسال کننده: اسماعیل مختاری تاریخ: ۹۰/۱۰/۱۴

معرفی کتاب ((آنا اوره گی، آنا دیلیندن)) با مقدمه ای خواندنی

 

((آنا اوره گی، آنا دیلیندن))

 
مجموعه شعرهای ترکی خانم رحیمه اصغری که به صورت دوبیتی می باشند. 

نویسنده : رحیمه اصغری(متولد 1333)
انتشارات : پینار
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 40
 زبان : تورکی آذربایجانی
تاریخ انتشار : 1387 

 

گئجه لر ایل گئجه لر
دردیمی بیل گئجه لر
 من بوردا قان آغلی ییم
 سن اوردا گول گئجه لر

 

از مقدمه کتاب:

حیاتین بزه یی آنادیر آنا  
بهشتین چیچه یی آنادیر آنا

عشقین، صداقتین ، مهربانلیغین
چئرپینان اوره یی آنادیر آنا

مادرجان، می دانیم که بزرگتر از آنی که بتوان وصفت کرد، و نیز خود معترفیم  بر اینکه ناتوانتر از آنیم که بتوانیم ذره ای از بی نهایت مهربانی هایت را جبران نماییم.
این را بر عظمت خود و نقص ما ببخش، تنها این توانیم گفت : که در بین مادرها نمونه هستی.
زحماتت را ارج می نهیم و از فداکاریهایت سپاسگزاریم.
و اینک سروده هایت را بر روی دیده نهاده به چاپ می رسانیم تا قدری از زحماتت را جبران نموده و به خاطر وجودت بر خویش ببالیم. ((فرزندانت))

مقدمه ناشر :

عاقبت خویش را در باورها می گنجاند، بودنش را فریاد می زند و احساسات درونی خویش را به رشته ی نظم می کشد با وجود مشکلات فراوان، در برابر ناملایمات روزگار و زندگی خم به ابرو نمی آورد، به ماندن فکر نمی کند ، به صعود و به فتح قله ی مقصود می اندیشد.
 او می سراید چیزی را که از دلش بر می آید، بی تکلف، بی ریا ، ساده و در عین حال دلنشین و آتشین.
سواد خواندن و نوشتن ندارد، با فنون شعری و با علم عروض و قافیه آشنایی ندارد، فرصت و موقعیت شرکت در انجمنهای شعر و ادب را نیز نداشته است تا شاید مورد راهنمایی اساتید و صاحبنظران شعر قرار بگیرد.
رحیمه خانم، زنی است مهربان و فداکار که چونان شمعی می سوزد تا فرزندانش را به سرمنزل مقصود برساند. او می تازد تا عبرتی شود برای هزاران زن تسلیم شده در برابر موانع روزگار.
 او زنی است از دیار آذربایجان، دیار شیر زنان تاریخ ساز ، از دیار زینب پاشا، تئللی زری، بانوخورشید، حئیران، لیلا، مهر خاتون سحر، و ...
در سال 1333 در ماهی آباد{مئی هاوا} شهرستان میانه چشم به جهان هستی می گشاید و در سال 1371 به عنوان مادر نمونه نشریات محلی او را معرفی و در مورد این شاعره  و مادر فداکار مطلب می نویسند ، به عنوان مثال : روزنامه مهد آزادی عصر تبریز(27 دیماه 1371)
 جایزه ی مادر نمونه هزینه ی سفر رفت و برگشت به کشور سوریه به همراه مبلغی پول برای ایشان بوده است که به علت موانع موجود در زندگیشان از رفتن به این سفر و زیارت محروم می گردند که خود نیز در شعرش به این مسئله اشاره نموده است

مظلوم اولدوم وای منه   دونیادا یوخ تای منه
جاییزم سورییه ایدی      گئدنمه دیم وای منه

به قول شاعر : چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است، سروده های خانم اصغری، گویای حقیقت خویش است او را می توان به راحتی از شعرهایش شناخت و دیگر نیازی به طول و تفسیر دادن نیست، با ندای خویش از زنان امروز و آینده می خواهد که در برابر جهالت و تظلم و زورگویی سکوت نکنند، از اندیشیدن دم می زند، بی عدالتی ها و نامردیها او را می آزارد، زنی است جسور اما دلی دارد سرشار از محبت، و گاه لطیف و شکننده، که با تلنگری صدای شکستنش به گوش می رسد و خیلی زود به خاطر عاطفه ی بسیارش همه چیز به حالت عادی برمی گردد.
اینک فرزندان قدرشناس و مهربان این مادر عزیز مجموعه ای از سروده هایش را جهت قدردانی و تشکر به پاس زحماتش جمع آوری کرده و به چاپ می رسانند تا هدیه ای باشد برای مادری بزرگ.
با توجه به شناختی که بنده از احساسات لطیف و جسارت بیکران خانم اصغری دارم ، بر این باور هستم که ایشان با همت والایشان در آینده اشعاری بهتر و پر نغز تر سروده و به عنوان شاعره ای توانمند به جامعه ی شعر و ادب معرفی خواهند شد.
از خداوند متعال برای این مادر عزیز موفقیت و سلامتی آرزومندیم.
شریفه جعفری{مدیر انتشارات پینار}
زنگان 1386

* * * * * * * * * * *
منبع قسمتی از مطلب :

http://yurd.ir/index.php?route=product/product&manufacturer_id=24&product_id=977 

1
1