- ارسال کننده: سید محمدعلی تاریخ: ۹۳/۰۵/۲۹

12تخلف در واگذاری فولاد آذربایجان وزیر اقتصاد دستور توقف واگذاری فولاد آذربایجان را صادر کرد


هفته گذشته خبری درباره واگذاری غیرقانونی فولاد آذربایجان بر روی خروجی خبرگزاری فارس قرار گرفت که ظاهراً با پیگیری‌های نماینده مردم میانه در مجلس وزیر اقتصاد دستور توقف واگذاری این مجموعه تولیدی را صادر کرده است.

خبرگزاری فارس: وزیر اقتصاد دستور توقف واگذاری فولاد آذربایجان را صادر کرد
- TWITTER - GOOGLE PLUS
  • - FACEBOOK

    نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز با تأیید این خبر گفت: در جلسه‌ای که با حضور وزیر اقتصاد و رئیس سازمان خصوصی‌سازی برگزار شد با توجه به قانع نشدن حاضران در جلسه از توضیحات حسینی، رئیس سازمان خصوصی‌سازی، طیب‌نیا وزیر اقتصاد دستور توقف واگذاری این واحدی فولادی را صادر کرد.

    علی مددی افزود: در این جلسه برخی تخلفات صورت گرفته در مورد نحوه واگذاری فولاد آذربایجان از جمله تبدیل نحوه واگذاری از طریق بورس و فرابورس به مزایده، مشخص نبودن اهلیت برنده مزایده، مشخص نبودن تکلیف 250 نفر از شرکت کنندگان در آزمون استخدامی از سه سال پیش، مشخص نبودن تکلیف 550 نفر از شاغلان این واحد با 10 تا 12 سال سابقه کار، واقعی نبودن قیمت ارائه شده برای واگذاری شرکت فولاد آذربایجان و ... مورد تاکید قرار گرفت.

    وی با اشاره به اینکه این نحوه واگذاری در واقع زیر پا گذاشتن قانون است، اظهار کرد: در این جلسه با مدارک و استدلال‌های لازم وزیر اقتصاد را از وجود زد و بندهای پشت پرده برای واگذاری این واحد نیمه‌تمام با خبر کردیم.

    مددی تاکید کرد: مطمئناً اگر این واگذاری ادامه می‌یافت آثار آن منطقه را تهدید می‌کرد که با درایت وزیر اقتصاد این مشکل رفع شد.

    عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یادآور شد: در حال حاضر در کشور هفت مجموعه فولادی به عنوان پروژه‌های تکمیل و اتمام یافته وجود دارد که اصل 44 قانون اساسی باید در مورد آنها صورت گیرد و سازمان خصوصی‌سازی تاکنون در این مورد اقدامی نکرده است حالا چطور می‌شود پروژه نیمه تمامی مانند فولاد آذربایجان یک شبه برای واگذاری گزینه می‌شود.

    سال 79 بود که شرکت فولاد آذربایجان در زمینی بالغ بر 46 هکتار در دو کیلومتری جنوب شرقی شهرستان میانه در مجاورت ایستگاه راه‌آهن با هدف تولید سالانه 550 هزار تن محصولات کیفی فولادی با حضور رئیس جمهور وقت افتتاح شد و بعد از کمتر از سه سال توانست با تولید 550 هزار و 567 تن به ظرفیت اسمی برسد.

    تولید مقاطع سبک فولادی و میلگرد‌های ساختمانی و صنعتی از سایز 10‌ الی 32، ظرفیت اسمی تولید به میزان 550 هزار‌ تن در سال محصولات کیفی، مواد اولیه مصرفی کارخانه شامل شمش‌های فولادی به ابعاد 130×130 و 150×150 میلی‌متر مربع و به طول 12 متر، مشخصات شیمیایی مواد اولیه مصرفی فولادهای ساختمانی 50-ST ا، 44-ST ا، 37-ST و فولادهای کم‌کربن، کربن متوسط، کم‌آلیاژی و ... از مشخصات اولیه این مجموعه صنعتی عنوان شده است.

    این مجموعه از تجهیزاتی نظیر میز شارژ اتوماتیک شمش به کوره، کوره پیش‌گرم گامی با ظرفیت 110 تن در ساعت، دستگاه پوسته‌زدا، 18 عدد استنادهای نورد به صورتی که سرعت آنها قابل کنترل است، قیچی 3، 2، 1، 0 با سرعت قابل کنترل، سیستم عملیات حرارتی QTB، بستر خنک‌کننده به طول 96 متر با توان حرکت گامی، سیستم قالب‌گیری محصول، قیچی پاندولی برای برش سرو و دو سیستم مجرای بسته‌بندی محصولات به صورت اتوماتیک بهره‌مند بود.‌

    میزان اشتغال‌زایی کارخانه به صورت مستقیم 400 نفر و به صورت غیرمستقیم 4 هزار و 500 نفر است

    گفته می‌شود؛ شرکت فولاد آذربایجان در بدو تاسیس زمینه اشتغال 400 نفر را به صورت مستقیم و 4 هزار و 500 نفر را به صورت غیرمستقیم فراهم آورده که بنا بر اظهارنظرها این میزان اشتغال‌زایی اکنون به 550 نفر افزایش یافته است.

    اما این مجموعه صنعتی و تولیدی با توجه به مهم و استراتژیک بودن محصول تولیدی در آن این روزها حال و روز خوشی ندارد چرا که شاغلان در این مجموعه نگران آینده شغلی خود هستند چون می‌گویند کسی که به تازگی این واحد صنعتی را صاحب شده قصد اخراجشان را دارد.

    این کارگران به نحوه واگذاری شرکت فولاد آذربایجان از طریق مزایده اعتراض دارند این اعتراض‌ها از اوایل امسال آغاز شده و ادامه دارد البته اعتراض کارکنان شرکت فولاد آذربایجان پای خیلی از مسئولان استانی و کشوری را به منطقه کشانده است اما هیچ‌کدام از میهمانان نتوانستند کاری از پیش ببرند و مشکلات در این واحد صنعتی ادامه دارد.

    باید یادآور شوم که با روند اشاره شده در تاریخ 16 اردیبهشت‌ماه در مزایده‌ای که سازمان خصوصی‌سازی برگزار کرد در بین دو شرکت متقاضی،‌ گروه مالی ملت توانست با پیشنهاد رقم 3 هزار و 840 میلیارد برنده فروش سهام شرکت فولاد آذربایجان و طرح فولاد میانه ‌شود.

    براساس اطلاعیه‌ای که در آن مقطع سازمان خصوصی‌سازی منتشر کرد برنده مزایده، 100 درصد سهام شرکت فولاد آذربایجان و 65 درصد سهام طرح فولاد میانه را در اختیار می‌گیرد؛ همچنین قرار شد در مدت 20 روز کاری 20 درصد از ارزش مزایده به صورت نقد و مابقی در اقساط پنج ساله در وجه سازمان خصوصی‌سازی پرداخت شود.

    در حال حاضر طرح فولاد میانه به عنوان یکی از پروژه‌های فولاد استانی محسوب می‌شود و برای تولید 800 هزار تا یک میلیون تن فولاد خام طرح‌ریزی شده که به دلیل اینکه شرکت فولاد آذربایجان و طرح از زیرساخت‌های مشترکی برخوردارند سازمان خصوصی‌سازی بر آن شد که سهام دو مجموعه به صورت یکجا عرضه شود.

    از سوی دیگر طبق مصوبه مجلس مقرر شده است؛ 70 درصد از مبالغ واگذاری سهام شرکت‌های زیرپوشش سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران در اختیار همین سازمان قرار گیرد تا صرف طرح‌های نیمه‌تمام شود.

    به هر حال با مواردی که اشاره شد و اتفاقاتی که طی چند ماه گذشته در این واحد عظیم تولید افتاده است امیدواریم به زودی شاهد رفع شبهات در واگذاری شرکت فولاد آذربایجان و پاسخگویی مسئولان و متولیان امر در این مورد بوده و به یاد داشته باشیم واحدی با بیش از 20 سال فعالیت تولید مطمئناً دارای مزیت‌های تاثیرگذاری در حوزه تولید، صنعت و اقتصاد کشور بوده است که توانسته تا این مدت و به خصوص در سال‌های اخیر به فعالیت خود ادامه داده و سرپا باشد پس چرا باید با یک حرکت این همه مزیت را در زیر چرخ‌های این اشتباه له کنیم.

    1
    1