- ارسال کننده: حسین قره داغی آچاچیلوئی تاریخ: ۹۳/۰۵/۰۱

760 کیلومتر با قایق در امتداد طول رود قزل اوزن


دانیال توحیدی - آریا جعفری
مسیر 760 کیلومتری از دیواندره تا دریای خزر با قایق توسط این دو دوست در روی رودخانه قزل اوزن در حال اجراست.امروز به میانه رسیدند.و مهمان آقای اسرافیل قره داغی بودند.دوستان انجمن کوهنوردان میانه هم در این جمع بودند.
شعارشان در مورد آب و حفظ این منبع حیاتی و پاکی آن و...بود.با دانیال در مورد مشکلات و دغدغه و مخاطرات و خیلی چیزهای دیگر صحبت و درد دل کردیم.اگر وقت شد.مصاحبه کاملش را خواهم نوشت.
کارشان زیبا و قابل تحسین بود.ماهم مهمان ناخوانده بودیم.که آقای اسرافیل قره داغی یکی از کوهنوردان زحمت کش میانه این افتخار را به ما داده بود.

خاطره معصومه ابتکار در بدرقه این عزیزان

از پنجره اتاق نگاهی به محوطه جلوی ساختمان سازمان انداختم و دیدم جمعیتی جمع شده و دو قایق تک نفره آبی و سبز هم وسط جمعیت است. موضوع را جویا شدم، گفتند دو نفر از ورزشکاران حامی محیط زیست قصد دارند با هدف هشدار به جوامع محلی حاشیه سپیدرود در پنج استان، مسیر این رودخانه را با قایق طی کنند و در میان اهالی منطقه اقدام به برگزاری جلساتی در مورد بحران آب نمایند. گفتم پس من هم به این جمع می پیوندم و از این اقدام درست تشکر می کنم. 
مراسم بدرقه قایقرانان ملی پوش دانیال توحیدی و آریا جعفری برای اجرای پروژه زیست محیطی قایقرانی در رودخانه خاموش (سفید رود) با حضور خانم دکتر فرشچی معاون محیط زیست دریایی سازمان و جمعی از مدیران، همین طور خبرنگاران عزیز در مقابل ساختمان سازمان برگزار شد. معاونت دریایی این برنامه را حمایت می کند و قرار است ادارات کل پنج استان مربوطه هم در زمینه های کارشناسی و رسانه ای و غیره از این تیم پشتیبانی کنند. 
آقای توحیدی یکی از قایقرانان می گفت طی این سفر 760 کیلومتر طول رودخانه سفیدرود پارو زده خواهد شد و پیش بینی اولیه این است که این سفر 30 تا 40 روز به طول بیانجامد. این حرکت از دیوان دره کردستان آغاز و پس از عبور از استان های زنجان، قزوین، اردبیل، آذربایجان شرقی و گیلان و عبور از تالاب بوجاق در دریای خزر پایان خواهد یافت.هدف از این حرکت هم بررسی آسیب های وارده به رودخانه سفید رود به لحاظ احداث بی رویه سد بر روی این رودخانه و ایجاد بحران آب در منطقه، همچنین ترویج ورزش همگانی و ایجاد پیوند ورزش، محیط زیست و سلامت است. علت انتخاب نام رودخانه خاموش برای این پروژه هم این است که سفیدرود وضعیتی شبیه زاینده رود و ارومیه دارد و به همان شدت در حال خشک شدن است. ولی بحران آن به صورت خاموش و ناپیداست و از همین رو برای نام این پروژه رودخانه خاموش را انتخاب کردیم. برگزاری کارگاه آموزشی برای ساکنین 135 روستای حاشیه سفیدرود به ویژه با محوریت آموزش کودکان از جمله اقدامات محیط زیستی این سفر است و برای مردم دلایل تخریب رودخانه و نقش مردم و جوامع محلی و بومی برای حفظ محیط زیست را شرح خواهیم داد.

میانه

میانه

میانه

میانه

میانه

 

 

 

1
1