- ارسال کننده: نوید نویدیان تاریخ: ۹۳/۰۵/۰۱

سکوت سوال برانگیز نمایندگان مردم میانه در قبال وضعیت نابسامان میراث های تاریخی شهر

سکوت سوال برانگیز نمایندگان مردم میانه در قبال  وضعیت نابسامان میراث های تاریخی شهر

 

میراث تاریخی میانه با پیشینه قریب به هزار ساله در خطر نابود کامل قرار دارند و همگی قریب به اتفاق دست روی دست جز تاسف و اندوه کار مفیدی از دستمان بر نمیاد. مهم نیستند چون آگاهی نداریم. امروز کشوری همچون ترکیه که تا دیروز هشت اقتصادش گروی نهش بود ، بواسطه صنعت گردشگری سالانه میلیون ها گردشگر را از سرتاسر دنیا برای دیدن جاذبه های تصنعی و افسانه ای اش به سمت خود می کشاند و اقتصاد آینده خود را بر پایه گردشگری برنامه ریزی کرده است و اما ما در سطح جهانی و کشوری در کجای این فهرست ارزآوری و کسب درآمد ملی از طریق گردشگری قرار داریم؟ آثار در خطر انقراض ملی به مثابه آثار بر باد رفته میانه هستند. با ساخت یک برج در میدان نقش جهان اصفهان ، داد نمایندگانشان درآمد که مبادا نقش جهان از فهرست میراث جهانی خارج شود و صنعتگران اصفهانی نتوانند صنایع دستی خود را به گردشگران خارجی بفروشند!!! عملکرد نمایندگان ما در مجلس چیست؟ آیا نه این است که این موضوع جز مسائل مربوطه به حوزه انتخابی آنهاست یا که مربوط به شهر دیگری میشود؟!!!جز برگزاری چند جلسه سالانه بی حاصل طبق عادت در هفته میراث فرهنگی و دادن وعده های سر خرمن  چیزی ندیده ایم. تا به امروز هرکدام از نمایندگان شهر با نطق هایی در مجلس و نامه نگاری تنها یادآور وضعیت اسف بار میراث تاریخی این شهر بوده اند و بس. پیگیری دیگری در کار نبوده است.

 

آثار تاریخی هزارساله میانه مسلما  این ارزش را دارد که جهت شناخت نقش و جایگاه آنها در تاریخ این مرز و بوم بعنوان هویت و گنجینه گرانقدر ما مورد کاوش علمی،مرمت، حفاظت و برگزاری همایش ها و راهکارهایی برای حفاظت از نابودی قرار گیرند.سکوت بس است!!

پلدختر بعوان شاه کلید ارتباطی عالم شرق و غرب در طی قریب به 500 سال شاهد حوادث گوناگون تاریخ بوده که این خود گواهی بر اعتبار تاریخی میانه است.کاروانسرای جمال آباد نیز همچنین که روزگاری میزبان رهگذران جاده ابریشم و مرکز نشر فرهنگ غنی ایرانی و آذری بوده است.ارزش سایر آثار تاریخی نیز کمی از این دو میراث ندارند.

1
1