- ارسال کننده: نوید نویدیان تاریخ: ۹۳/۰۴/۳۰

مددی : دریافت موافقت وزیر برای برگزاری همایش بررسی ابعاد فکری ملا محمدباقر خلخالی

علی مددی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز اظهار کرد: در دیدار اخیر خود با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دستور برگزاری همایش برای بررسی ابعاد فکری ملا محمدباقر خلخالی را از سوی این مقام عالی حوزه فرهنگ و ارشاد دریافت کردیم.

وی با اشاره به اختصاص 500 میلیون ریال اعتبار برای این منظور از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد افزود: مرمت و بازسازی مقبره این شخصیت شهیر آذربایجان که شخصیت ملی محسوب می‌شود در دستور کار وزارت ارشاد قرار گرفت.

وی تاکید کرد: مقبره این مجتهد و شاعر که در مسیر کاغذکنان به اردبیل قرار دارد می‌تواند در جذب گردشگر و تبدیل شدن به مکان توریستی نیز برای منطقه مفید واقع شود.

مددی خواستار توجه و ارج نهادن به ظرفیت‌ها و منابع ملی و منطقه‌ای شد و گفت: باید پاسداشت و ماندگار شدن در خاطره‌‌ها، افراد و شخصیت‌هایی نظیر ملا محمدباقر خلخالی در اولویت کاری مجموعه‌ها و نهادهای فرهنگی کشور باشد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس این شخصیت‌ها را ذخایر ملی دانست و اضافه کرد: شخصیت‌هایی با ویژگی‌هایی علمی، مذهبی و ... در سطح کشور متعدد هستند که باید برای شناساندن این شخصیت‌ها اقدامات اساسی انجام گیرد.

محمدباقر خلخالی در 1246 هجری قمری، در روستای قره‌بلاغ بخش کاغذکنان متولد شد و در 1316 هجری قمری از دنیا رفت وی شاعری دانا و بدیهه گویی حاضر جواب و استاد بود اشعارش را به دو زبان فارسی و ترکی آذربایجانی می‌نوشت تحصیلات خود را در خانه با استاد آخوند مولا حیدر که پدرش بود، آغاز کرد، بعدها برای ادامه تحصیل به زنجان و قزوین رفت.

از آثار وی می‌توان مثنوی به زبان ترکی آذری به نام ثعلبیه را نام برد که بارها در تبریز و استانبول به چاپ رسیده مثنوی ثعلبیه به شکل نظم و داستان است که در آن اصول زندگی اخلاق اجتماعی توضیح داده شده است. قباد طوفانی این کتاب را در سال 1339 هجری قمری به زبان فارسی ترجمه کرد.

1
1