- ارسال کننده: بین الحرمین تاریخ: ۹۳/۰۴/۲۹

نماینده مردم میانه در مجلس خبر داد میانه میزبان همایش بررسی ابعاد فکری ملا محمدباقر خلخالی

نماینده مردم میانه در مجلس خبر داد
میانه میزبان همایش بررسی ابعاد فکری ملا محمدباقر خلخالی

نماینده مردم میانه در مجلس از برگزاری همایش بررسی ابعاد فکری ملا محمدباقر خلخالی در میانه خبر داد.

علی مددی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز اظهار کرد: در دیدار اخیر خود با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دستور برگزاری همایش برای بررسی ابعاد فکری مالا محمدباقر خلخالی را از سوی این مقام عالی حوزه فرهنگ و ارشاد دریافت کردیم.

وی با اشاره به اختصاص 500 میلیون ریال اعتبار برای این منظور از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد افزود: مرمت و بازسازی مقبره این شخصیت شهیر آذربایجان که شخصیت ملی محسوب می‌شود در دستور کار وزارت ارشاد قرار گرفت.

وی تاکید کرد: مقبره این مجتهد و شاعر که در مسیر کاغذکنان به اردبیل قرار دارد می‌تواند در جذب گردشگر و تبدیل شدن به مکان توریستی نیز برای منطقه مفید واقع شود.

مددی خواستار توجه و ارج نهادن به ظرفیت‌ها و منابع ملی و منطقه‌ای شد و گفت: باید پاسداشت و ماندگار شدن در خاطره‌‌ها، افراد و شخصیت‌هایی نظیر ملا محمدباقر خلخالی در اولویت کاری مجموعه‌ها و نهادهای فرهنگی کشور باشد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس این شخصیت‌ها را ذخایر ملی دانست و اضافه کرد: شخصیت‌هایی با ویژگی‌هایی علمی، مذهبی و ... در سطح کشور متعدد هستند که باید برای شناساندن این شخصیت‌ها اقدامات اساسی انجام گیرد.

محمدباقر خلخالی در 1246 هجری قمری، در روستای قره‌بلاغ بخش کاغذکنان خلخال متولد شد و در 1316 هجری قمری از دنیا رفت وی شاعری دانا و بدیهه گویی حاضر جواب و استاد بود اشعارش را به دو زبان فارسی و ترکی آذربایجانی می‌نوشت تحصیلات خود را در خانه با استاد آخوند مولا حیدر که پدرش بود، آغاز کرد، بعدها برای ادامه تحصیل به زنجان و قزوین رفت.

از آثار وی می‌توان مثنوی به زبان ترکی آذری به نام ثعلبیه را نام برد که بارها در تبریز و استانبول به چاپ رسیده مثنوی ثعلبیه به شکل نظم و داستان است که در آن اصول زندگی اخلاق اجتماعی توضیح داده شده است. قباد طوفانی این کتاب را در سال 1339 هجری قمری به زبان فارسی ترجمه کرد.

1
1