- ارسال کننده: گروه کوهنوردی قافلانتی تاریخ: ۹۰/۰۹/۳۰

معرفی منطقه سنگنوردی در میانه

از شبکه اجتماعی کوهنوردان ایران - فیس کوه facekooh.ir

صخره زیبای قارتال قیه سی در کیلومتر 5 جاده میانه به تبریز  قرار دارد که به همت سنگنورد و کوهنورد پیشکسوت میانه آقای ناصر نجاری در چندین مسیر رول کوبی و مسیر گشایی شده و محل تمرین همنوردان شده است زحماتی که ایشان در این منطقه کشیده اند توصیف ناپذیر است ، ایشان با هزینه شخصی و گاها تنها با تجهیزات (درل و طناب و . . .) در برف و بوران این منظقه را آماده کردند . حتی چند سال پیش در یکی از صعودها ایشان را مار نیش زده بود و تا آستانه مرگ نیز پیش رفته بود که خوشبختانه به خیر گذشت .

 قارتال قایاسی نرسیده به روستای مجمئیین سمت راست در بلندی یک کوه قرار دارد ، در دامنه دیواره به لاشه تعدادی لاک پشت برخوردیم که بعد از کمی دقت متوجه شدیم که همه آنها توسط قارتال (عقاب) که در میان صخره ه آشیانه داشت شکار شده و از بلندی پرت شده و خوراک  قارتال شده اند .

 دوستان برای حفظ و احترام به این قارتال و اشیانه آن سعی می کنند زیاد به این لانه نزدیک نشوند و امیدواریم که شکارچیان نیز در این خصوص رعایت قانون و انصاف را داشته باشند تا در طبیعت شهرمان بیشتر شاهد حیات وحش اینگونه حیوانات باشیم .

به هر حال به احترام این پرنده و رعایت حق آب و گل و . . . اسم این صخره را قارتال قایاسی گذاشتیم .

اخیرا گروه کوهنوردی طلوع زنجان نیز جهت تمرین به این منطقه دعوت شده بودند که با حضور خود موجب خوشحالی ما شدند

بیشترین ارتفاع مسیرهای صعود قارتال قیه سی 50 متر می باشد و در حال حاضر 5 مسیر به شرح زیر مسیر گشایی و نام گذاری شده که با توجه به پتانسیل منطقه جا برای کار بیشتر و فنی تر محیاست  :

1- یاغیش (در یک روز بارانی مسیر گشایی شده )

2- عاشورا(در ماه محرم مسیر گشایی شده )

3- جانیم چیخدی - همانگونه که از نامش پیداست مسیری سخت و صعب العبور می باشد که تا کنون فقط 3 نفر موفق به صعود شده اند

4- نیلوفر - مسیری زیبا و نسبتا راحت برای تمرینات سولو

5- قارتال که این مسیر نیز با احترام به ساکن و مالک بومی آن نامگذاری شده

بیشتر دوستان و همنوردان که در این منطقه تمرین می کنند عضو گروه امداد و نجات کوهستان در میانه هستند .

در تمرینات این گروه خبر از کیک و ساندیس و خبرنگار و . . . خلاصه تشریفات نیست ، مانوری هم در کار نیست اینجا همه چیز طبیعی است !  صحبت از پنجه های توانا و گره های مطمئن و همطناب فداکار است . و هزینه هایی که از معاش روزانه دوستان زده می شود تا گروه همیشه در اوج آمادگی باشند

رول کوبی و کارگاه ثابت تعبیه شده در این دیواره با توجه به نکات فنی مطمئن و استاندارد می باشد که همه به همت اقای نجاری در نزدیکی زنجان و جاده قابل دست رسی است که در ذیل تصاویر تمرینات گروه به همران گروه کوهنوردی طلوع زنجان ملاحظه فرمایید:

 منبع :

http://facekooh.ir/index.php?option=com_content&view=article&id=115:1390-09-26-19-53-00&catid=43:2011-11-25-19-16-48

1
1