- ارسال کننده: بین الحرمین تاریخ: ۹۳/۰۳/۳۱

قدرت ا... شریفی/شاعری از دیار میانه

قدرت ا... شریفی

قدرت ا... شریفی
 

قدرت ا... شریفی در شانزدهم شهریور ۱۳۱۴ در روستای قصبه ترک از توابع شهرستان میانه واقع در آذربایجان شرقی در خانواده ای مذهبی به دنیا آمد.
در سال ۱۳۱۵ خانواده اش از آن استان به شهرستان …

قدرت ا... شریفی در شانزدهم شهریور ۱۳۱۴ در روستای قصبه ترک از توابع شهرستان میانه واقع در آذربایجان شرقی در خانواده ای مذهبی به دنیا آمد.

در سال ۱۳۱۵ خانواده اش از آن استان به شهرستان شیروان نقل مکان کرد.وی در این شهرستان تحصیلات ابتدایی اش را تا کلاس ششم گذراند و با حفظ بخشی از اشعار حافظ، سعدی، مولوی و فردوسی در مدرسه مسابقه مشاعره برگزار می کرد.به گفته خودش، اولین نوشته منظوم را در سن ۱۱ سالگی در کلاس پنجم ابتدایی در زنگ انشایش با موضوع معلم گفت که ۲ بیت اولش این گونه آغاز می شود:

به ره پویان راه زندگانی معلم رهبر است و راهیانی

نهال پرورد با خون و دل تا که مردم را شود او سایبانی

به علت نبود دبیرستان تا ۱۰ سال ترک تحصیل کرد. ولی با این حال به مطالعه کتاب هایی در زمینه ادبیات فارسی، عروض و قواعد شعر، مقدمات زبان عربی و صرف و نحو پرداخت.

وی با افتتاح دبیرستان شبانه شریعتی دوباره مشغول به تحصیل شد ولی به دلیل تشکیل خانواده و اشتغال در مغازه کوچک بزازی اش، مجبور به ترک تحصیل شد ولی مطالعات روزانه ۱۰ ساعته وی هم چنان ادامه یافت.نخستین بار حدود ۵۰ سال گذشته شعر خود را برای چاپ به شاعر ارجمند، استاد شفیعی کدکنی مسئول صفحه ادب در روزنامه خراسان داد.

بعد از راهنمایی های وی شعر شریفی در این روزنامه چاپ می شد و این مقدمه ای برای ارسال شعر به مجلات تهران به ویژه مجله اطلاعات جوانان و شرکت در مسابقات شد.

دو سال قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، اولین انجمن ادبی شیروان را به نام حافظ پایه گذاری کرد. بعد از انقلاب با هم اندیشی اعضای انجمن اسم انجمن را به اندیشه تغییر داد و اکنون ۳۲ سال است که مسئولیت انجمن را برعهده دارد و شعرای صاحب نامی را از انجمن ۵۰ نفره خود تحویل جامعه داده است.وی طی این سال ها در موضوعات مختلف عاطفی، عاشقانه، عارفانه، اجتماعی، انقلابی، آیینی و مذهبی شعر گفته است.

در سال ۷۶ با شرکت در مسابقه سراسری طریق جاوید، شعرش به عنوان شعر منتخب برگزیده شد و پس از اعزام به تهران از حجت الاسلام سیدحسن خمینی جایزه خود را دریافت کرد.

بعدها در جشنواره هایی در بجنورد، مشهد و نیشابور شرکت کرد و به کسب لوح تقدیر و جوایزی نایل شد.سال گذشته نیز شعر ایشان در مسابقه شعر فجر برگزیده شد و پس از اعزام به تهران، جایزه و لوح تقدیرش را از وزیر ارشاد اسلامی دریافت کرد و امسال نیز به عنوان یکی از داوران مسابقه شعر فجر در استان انتخاب شد.

آثار او شامل مجموعه شعرهای:

۱) عطش سبز شدن؛ چاپ سال ۱۳۷۵

۲) باید به گل مجال تنفس داد؛ چاپ در سال ۸۷ با ۱۵۶ شعر در قالب نیمایی و سپید

۳) عطری به رنگ سرخ گل ناز، چاپ در سال ۸۷ با ۱۲۷ غزل، رباعی، دوبیتی و شعر نو

۴) کتاب شعری که در آینده ای نه چندان دور به چاپ خواهد رسید.

 

1
1