- ارسال کننده: پیام قربانی تاریخ: ۸۹/۰۶/۱۲

بداهه نوازی آشیق بولود و بداهه خوانی استاد سارنگ

در برنامه تاریخی گردهمائی مفاخر میانه در ضیافت افطاری آقای شمس خلخالی که با حضور نامداران ملی میانه برگزار شد، در یک اتفاق زیبا و مانا ، دو چهره آشنای موسیقی ایران به بداهه خوانی و بداهه نوازی پرداختند. یکی آشیق بولود از موسیقی آشیقی آذربایجان و ایران و دیگری استاد بهرام سارنگ چهره آشنای آواز اصیل فارسی.

در این برنامه، در حالیکه آشیق بولود با همراهی قاوال و بالابان درحال اجرای موسیقی آشیقی با ساز خود بود، آقای بهرام سارنگ به یک باره به بداهه خوانی پرداختند که در لینک زیر ملاحظه خواهید کرد. آقای سارنگ مطابق کوک ساز آشیق بولود آواز خود را در دستگاه دشتی آغاز کردند و با مهارتی استادانه همنام با خود به گوشه سارنگ فرود آمدند که از گوشه های زیبای دستگاه دشتی می باشد. پس از اتمام آواز جای خالی یک تصنیف احساس می شد تا بداهه خوانی استاد شجریان با هابیل علی اوف تکرار شود که آقای سارنگ با خواندن تصنیف ساری گلین یا ساری تئلین این جای خالی را پر کردند و از آواز فارسی به تصنیف ترکی رفتند.

استاد سارنگ این تصنیف را پیشتر اجرا کرده بوده اند و بارها از رادیوهای مختلف پخش شده است اما در این مراسم بخاطر اینکه ساز آشیق بولود در دستگاه دشتی کوک شده بود با یک گام جابجایی در این تصنیف، آنرا در دستگاه دشتی اجرا کردند.

فایل تصویری این مراسم بسیار سنگین بود و پس از برش این قسمت نیز حجم فایل بسیار بالا بود که مجبور شدم از کیفیت آن بکاهم که امیدوارم باعث رنجش خاطر شما نشود.

لینک دانلود:بداهه نوازی آشیق بولود و بداهه خوانی استاد سارنگ

 

تالیف:محمدصادق نائبی