- ارسال کننده: قادرحسن زاده تاریخ: ۹۳/۰۳/۲۹

شهردار انشاء خواند،غلط

گزارش قافلان از جلسه‌ی سوال از شهردار میانه

همه چیز از یک عصر بهاری شروع می‌شود، جلسه‌ی سوال اعضای شورای شهر از شهردار میانه. به اذعان بهمن نعمت‌زاده رئیس شورای شهر سوالات ده روز قبل از جلسه به شهردار عرضه شده است. اما شهردار می‌گوید صبح امروز( روز جلسه) سوالات را گرفته است. اما هنوز چیزی شروع نشده است. خرده‌فروش (شهردار میانه) که به انجام امور در دقیقه‌ی نود شهره است و اساساً سبک مدیریتی ایشان دقیقه‌ی نودی‌ست این بار ده دقیقه هم وقت اضافه می‌گیرد و با 100 (یک ساعت و چهل) دقیقه تأخیر وارد جلسه می‌شود و جلسه آغاز می‌شود. قبلش اما وقتی خبرنگاران علت تأخیر را در یک پرسش و پاسخ غیر رسمی از رئیس شورا می‌پرسند، نعمت‌زاده تایپ پاسخ نامه را علت ذکر شده توسط شهردار بیان می‌کند. تایپ پاسخ سوالاتی که ده روز پیش به شهردار عرضه شده! همین مسئله مشتی از خروار خروار بی‌برنامه‌گی و آشفتگی شهرداری در اجرای امور است. و یکی از اعضای شورا هم با نکته‌سنجی تمام به این مسئله اشاره می‌کند.

بهمن نعمـت‌زاده حرفش را پس می‌گیرد

قبل از جلسه جهت پر کردن برنامه تا تشریف‌فرمایی آقای شهردار، نعمت‌زاده از خبرنگاران جهت بیان پرسش‌های‌شان درخواست به‌عمل می‌آورد، منتها وقتی با پیچیدگی سوالات و چالش روبه‌رو می‌شود حرف‌اش را پس می‌گیرد.

شهردار هنوز نیامده است. حضور زرین (مسئول روابط‌عمومی فرمانداری میانه) قبل از آغاز جلسه توجه‌ام را جلب می‌کند. جالب توجه‌تر آن‌که با آن‌تراک دادن آقای رئیس شورا، زرین همراه اعضای شورا پشت درهای بسته می‌رود و بعد با ترک ساختمان شورا دیگر حتی پس از آغاز جلسه هم حضور نمی‌یابد. آیا زرین حامل پیام فرماندار بوده است!؟ عاقلان دانند.

اسلام صدری (با دست‌پاچگی): میکروفون را خاموش کن

آن‌تراک طولانی می‌شود. آیات کوتاهی که افضل حسین‌خانی (یکی از اعضای سوال‌کننده) با خود بلند زمزمه می‌کند شاید نشانی است بر حق طلبی سوال کنندگان و مصداق امر به معروف حامیان شهردار. فرصتی‌ست برای گفت‌و گوی خبرنگاران با اعضا، اسلام صدری (نفر آخر برگزیده‌ی شورای شهر در انتخابات سال 92) یکی از اعضایی‌ست که خبرنگاران با او به مصاحبه می‌پردازند.

خبرنگاری می‌پرسد آیا شما سوالات مطرح شده را وارد می‌دانید که اسلام صدری شدیداً و با صراحت همه‌ی سوالات را غیرقابل‌قبول می‌خواند. خبرنگار ماهرانه می‌پرسد: آیا شما سوالات را دیده‌اید که صدری پاسخ می‌دهد: ندیده‌ام. و وقتی با سوال مجدد خبرنگار مواجه می‌شود که وقتی سوالات را ندیده‌اید چگونه همه‌شان را غیرقابل‌قبول می‌دانید، با دست‌پاچگی و آشفتگی آمرانه به خبرنگار خطاب می‌کند: میکروفون را خاموش کن. (دست‌پاچگی و آشفتگی و ناتوانی در پاسخ این عضو یکی از مهم‌ترین نهادهای مدنی حقیقتاً برایم لاینحل باقی مانده است. کاش پاسخ‌گویی، سعه‌ی صدر، و تحمل و قدرت تکلم و مفاهمه هم در بررسی صلاحیت‌ها مد نظر قرار می‌گرفت)

البته رفقای زبردستی بودند که با زیرکی این عضو کم‌تجربه و دستپاچه را از میان خبرنگاران به بهانه‌ای بیرون بکشند.

شهردار وارد می‌شود

ساعت 19:40 دقیقه است. سوالات ظاهراً تایپ شده است. و آقای شهردار در جلسه‌ای که قرار بود ساعت 18 حضور یابند با 100 دقیقه تاًخیر تشریف‌فرما می‌شود. دائماً این سوال نقش‌بند ذهنم است که شهرداری که در یک جلسه‌ی مقرر با این همه تاًخیر و آشفتگی حضور می‌یابد و با نهاد شورا که خاستگاه خودِ وی می‌باشد  این‌گونه بی اهمت برخورد می‌کند. چگونه مسئولیت سازندگی شهری با این همه فراز و فرود را بر عهده می‌گیرد.

درآوردن کت شهردار شاید نشانی‌است بر گرمای این جلسه است که با مشاهده‌ی صف طویل خبرنگاران حاضر در جان شهردار جای می‌گیرد. درست برعکس سرمای جلسه‌ی پرسش و پاسخ چند روز قبل شهردار که خبرنگاران اقبال خوشی به شنیدن پاسخ‌های تکراری و توجیه کننده نشان نداده بوند.

شهردار از روی متن غلط می‌خواند

پاسخ‌ها رو می‌شود، متنی عریض و طویل. علی‌رغم میلم به بررسی نکردن غلط‌های املایی پاسخ‌ها که در خوشبینانه ترین حالات می‌توان غلط‌ها را با تایپ سریع و عجله توجیه کرد و حمل بر بی‌سوادی نویسنده و یا تایپیست و حتی اگر آقای شهردار نوشته باشند، حمل بر بی‌سوادی ایشان نکرد از نکاتی نمی‌شود چشم پوشید. بگذریم. دوستان علاقه‌مند می‌توانند با مراجعه به شبکه‌های اجتماعی متن جوابیه‌ی شهردار را ملاحظه و بر وفور غلط‌های ادبی و نگارشی غیر قابل تحمل گواهی دهند.

در این‌که پاسخ‌ها را آقای شهردار نوشته‌اند  یا خیر هم بسیار جای شک و تردید است. چرا که حتی از روی متن هم توانایی خواندن آن را نداشتند و موجبات خنده و شادی همگان را فراهم می‌آوردند. خداوند خیرشان دهد.

درخواست‌منطقی‌حیدر رجبــی بی‌پاسخ ماند

جدا از این که بیان شیوا و رسای حیدر رجبی (یکی از اعضای سوال‌کننده‌ی شورای شهر) جدیت خاصی به نشست می‌بخشید و خنده‌های حاصل از افاضات جناب شهردار را بر لب‌ها می‌خشکاند، اما درخواست منطقی و معقول ایشان نیز جهت توضیح و تبیین پاسخ‌ها و گفتمان پرسش‌گران و شهردار با مخالفت شهردار مواجه شد. آیا شهردار توانایی و علم لازم به پاسخ‌ها را بدون مراجعه به متن نداشته‌اند و مخالفتشان منبعث از عدم تسلط بر پاسخ‌ها بوده است؟

استدلالات ضعیف شهردار، آدرس‌های غلط (انواع هپاتیت‌ها و... ) ، لینک بی دلیل به گذشته‌ی مسائل و سفسطه، و عدم فهم صحیح از متن سوالات، مهم‌ترین کجی‌ها و ایرادات موجود در متن بود که اعضای سوال کننده‌ی شورا با تبیین ریز مسائل در گفت‌وگو با خبرنگاران بلا استثناء همه‌ی پاسخ‌ها را نا مربوط قلمداد کردند و اقناع و عدم اقناعِ (قابل توجه نگارنده‌ی پاسخ‌های شهردار که اقناع با عین نوشته میشود نه ء ) اعضا از پاسخ‌ها تقدیم ریاست خواهد شد.

در لحظه به لحظه‌ی این جلسه ذهن به استدلالات محکم، استعفای قبل از استیضاح و حضور متین مجید میعاد، شهردار سابق در جلسه‌ی شورای شهر قبلی متبادر می‌شد.

نعمت زاده دوباره حرفش را پس می‌گیرد

پس از خروج شهردار از جلسه که نعمت‌زاده (رئیس شورا) جلسه را هنوز تمام نشده می‌خواند مجدداً از خبرنگاران در خواست می‌کند اگر سوالی دارند مطرح نمایند ولی مجدداً وقتی با پرسش خبرنگار قافلان از احد یوسفی یکی از اعضای شورای شهر و عضو مورد تایید هفته‌نامه قافلان مبنی بر این‌که قبل از انتخابات شنیدن نام شهرداری را باعث شرمساری مردم میانه قلمداد کرده ولی با چرخش 180درجه اینک پافشارانه بر ابقای همان شهردار تلاش می‌کنند مواجه شد، نعمت زاده با تحکم از ادامه‌ی سوال جلوگیری و یوسفی را از پاسخ منع میکند که این دوگانگی در رفتار رئیس این نهاد مدنی نیز به جد صلاحیت اداره‌ی شورا را مورد تردید واقع می‌دارد.

ضمناً سوال بعدی این خبرنگار نیز با منع رئیس شورای شهر در نطفه عقیم ماند از حافظه شیخ الاسلامی بوده است که علی‌رغم منتسب دانستن خود به جریان اصلاحات  امروز به‌عنوان اصلی‌ترین حامی خرده فروش بوده است.

البته این‌ها تنها گام اول هفته‌نامه‌ی قافلان جهت بازخواست مطالبات مردم از کاندیداهای مورد حمایت این هفته‌نامه است. کاندیداهایی که قبل از انتخابات با امضای منشور قافلان عهدهایی با ملت بسته‌اند و با تضمین حرکت در مسیر این منشور در لیست انتخاباتی شورای شهر چهارم قافلان قرار گرفته‌اند. هفته‌نامه‌ی قافلان متعهد است پس از این نیز در صورت مشاهده‌ی حرکت اعضای مورد حمایت خود در خلاف جهت منافع مردم میانه رسالت پرسش‌گری خود را با تذکر و سوال عملی نماید.

میانه بزرگ ندارد؟

به راستی پشت پرده‌ی این بازی‌ها کیست؟ آیا کسانی هستند که اعضای پارلمان شهری را در حفظ و ابقای افراد ناکارآمد هدایت می‌کنند؟ برای یک بار هم که شده باید به این سوال پاسخ داد.

تا کی اختلافات و معاملات و بازی‌های سیاسی مانع کارآمدی و رشد و تسریع پیشرفت میانه خواهد شد؟ ریش‌سفیدان و بزرگان این شهر کجایند؟ قدرت کاریزمایی در این شهر برای احقاق حقوق مردم میانه مقابل زیاده‌خواهان و سیاسی‌کارها یافت خواهد شد. آیا میانه بزرگی دارد؟ بزرگ میانه کیست؟

(مستندات مکتوب و صوتی و تصویری گزارش در آرشیو قافلان موجود می‌باشد)

1
2
1 2