- ارسال کننده: علیرضا نصیرزاده تاریخ: ۹۳/۰۳/۲۶

درخواست از جناب آقای دکتر مددی نماینده محترم شهرستان میانه در مجلس شورای اسلامی.

نظر به اینکه از اهداف WHO در برنامه vision 2020 افزایش آگاهی عمومی در خصوص بیماریهای چشمی دوران کودکی و نیز افزایش سطح مراقبتهای چشمی در بیماریهایی از قبیل آمبلیوپی و عیوب انکساری می‌باشد برای پیشگیری از اختلالات بینایی توجه به آمبلیوپی بعنوان یکی از اولویت‌های برنامه‌های پیشگیری تا سال 2020 مورد توجه خاص می‌باشد لذا در این راستا بهره‌گیری از همکاری بخش غیردولتی از اهمیت بسزایی برخوردار خواهد بود.

از طرف دیگر اهمیت غربالگری شنوایی کودکان در کمتر از یک ماه و تشخیص زودهنگام تا سه ماهگی و ضرورت ارائة خدمات طبی و توانبخشی تا حداکثر شش ماهگی برای شیرخواران تشخیص داده شده که همة این فعالیتها در جهت کاهش شیوع و بروز اختلالات شنوایی می‌باشد، با بهره‌گیری از همکاری بخش غیردولتی امکان‌پذیر است.

در حال حاضر برنامه غربالگری بینایی (با استفاده از چارت E) در سه سطح معاینه توسط مربی، اپتومتریست و چشم‌پزشک در کلیه مناطق شهری و روستایی و طرح غربالگری شنوایی با استفاده از دستگاههای فیزیولوژیک و الکتروفیزیولوژیک (OAE و AABR) در مراکز استانها و بعضی شهرستانها در حال انجام می‌باشد.

با توجه به اصل عدالت اجتماعی و ضرورت گسترش خدمات به مناطق روستایی و محروم کشور، ارائه خدمات به شکل سیاری و با استفاده از دستگاههای پرتابل مدنظر قرار گرفته و با توجه به اهمیت تشخیص زودرس و مداخله بهنگام در سالهای اخیر استفاده از ابزارها و روشهای نوین به منظور تحت پوشش‌بردن کودکان در گروههای سنی پایین‌تر در طرح آمبلیوپی و نیز گسترش غربالگری شنوایی در نوزادان و شیرخواران در برنامه‌های آتی پیش‌بینی شده است. در همین راستا برای شناسایی هرچه بیشتر کودکان مشکل‌دار طرح غربالگری شنوایی و طرح غربالگری بینایی علاوه بر اجرای برنامه به شکل فراگیر و در زمان خاص، تمهیدات لازم برای ارائه خدمات در طول سال نیز فراهم گردیده است.

تنها موسسه ای که در این خصوص در شهرستان میانه فعال می باشد، موسسه سروش سلامت با مدیریت سرکارخانم جعفری است که واقع در میدان نماز  اول خیابان شهید میانجی- روبروی اداره آموزش و پرورش  ساختمان کنعانی می باشد که دارای مجوز رسمی از سازمان بهزیستی بوده و چند سال قبل با حضور حضرتعالی و مدیرکل محترم سازمان بهزیستی استان رسماً افتتاح گردید.

این موسسه ی فعال در زمینه درمان و تشخیص، فاقد دستگاه بینایی سنجی بوده و تاکنون نیز هیچ کمک بلاعوض از سوی سازمان برای خرید دستگاهی که برای کودکان حیات بخش می باشد و ضامن سلامتی بینایی آنها در امر تشخیص و درمان می باشد، دریافت ننموده است.

با توجه به اینکه حضرتعالی از زمان شروع به کار خود در مجلس شورای اسلامی، کمک حال بهزیستی و معلولین تحت پوشش آن بوده و هستید و بنده پیشاپیش از کمکهای شایان جنابعالی تشکر می کنم، عاجزانه خواهشمندم تا دستور فرمائید در مورد خرید دستگاه بینایی سنجی برای این موسسه ی غیردولتی، کمک مالی بلاعوض از سوی سازمان مبذول فرمانید تا انشاءالله این موسسه نیز همچون موسسات شهرستانهای دیگر، از این ابزار تشخیص عیوب بینایی، بهره مند گردد. و من الله التوفیق

1
1