- ارسال کننده: اسرافیل قره داغی تاریخ: ۹۳/۰۳/۱۹

پیمایش کامل دره ماوی ...../وآبشارهای زیبا و بی نظیرش

شاید یه کم خنده دار باشه این سوین باره دارم گزارش دره نوردی رو مینویسم !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

چندین سال میشد که هر موقع گذرم به طرفای کبلان میافتاد دربند و دره های اون طرف رود خونه بدجوری وسوسه ام میکردند یه سری بهشون بزنم پایه پیدا نمیکردم ............

پایز پارسال یه روز به اتفاق مهدی میانجی دوست بزرگوارم به همراه مهندش جورکش رییس کارگاه سد شهریار بخشی از ورودی دره و مسیر دسترسی و ادامه راه رو بررسی کردیم ....و هفته بعد با یک تیم کامل اقدام به پیمایش دره ماوی کردیم ولی به خاطر عدم آشنایی به مسیر و بررسی راههای مختلف از لحاظ وقت کم آوردیم و بناچار کار نیمه تمام ماند و از دره خارج شدیم و راه برگشت رو پیش گرفتیم !

.....امسال درادامه برنامه شش ماهه انجمن با تیمی 10 نفره و تجهیزات کامل و ابزار های لازم 6 صبح جمعه میانه را به قصد پیمایش دره ماوی ترک کردیم 7 صبح اول دره پشت سد شهریار قدم به سینه صخره های دره گذاشتیم جهت صعود از شکاف سمت چپ ورودی دره بالا رفتیم و کارگاه حمایت را برتنه درختچه محکم بالای شکاف برپانموده وبقیه بچه ها با حمایت و یومار اقدام به صعود کردندورودی دره یه ابشار کوچک و پشت سر اون یه ابشار 10متری بود که بناچار از گرده سمت چپ آبشار اقدام به دور زدن آن و فرود به بالای ابشار 1و2کردیم  کمی جلوتر رفته ودر محیطی زیبا صبحانه ای خوردیم و جالب اینکه به محض حرکت و پس از 30/40 متر پیش روی در دره به آبشار شماره 23و بن بست رسیدیم ک امکان صعود طبیعی ازش مهیا نبود بناچار برگشتیم و به قصد خروج از  دره و دور زدن آبشار از یک صخره ای بالا رفتیم که اونهم در وسط راه به جای سخت و خطرناک رسیدیم و تصمیم به فرود و بازگشت با عقب کرده و از قسمت کم خطر و راحت تر بالا رفتیم و از یک مسیر پاکوب قدیمی سمت چپ دره تراورس و بالا دست ابشار شماره 3 مجددا به کف دره فرود کردیم پس از ادامه مسیر به ابشار 4رسیدیم مسیر عبور از آنهم از سمت چپ آبشار بود که از یک تخته سنگ سست و شکسته 6/7 متری بالا رفتیم و دوباره وارد دره شدیم  دراین قسمت دره کمی عریض تر شده و درختان بید و سایر درختچه ها دره را باصفا میساخت آبی زلال و گوارا نیز کف دره جاری بود که قابل شرب میباشد ادامه مسیر رفته رفته بسیار زیبا و پر از آبشارهای ریز و درشت بود در بعضی ازم عرض میشد که بناچار برای عبور از آن پاها و دستامونو به طرفین دره گذاشته و از روی نهر آب عبور میکردیم این قسمتها دارای سنگهای صاف و صیقلی بود که جاتون خالی چند بچه ها سر خورده و تو افتادند کمی جلوتر به نظر میرسید دره یهو تموم مشد ولی نه !دره با یک چرخش نود درجه به سمت راست با یک آبشار(5) سه قلو و پلکانی ازمون استقبال کرد این ابشارهای 4/5 متری که بر اثر ریزش اب درپای هرکدام از آنها حوضچه ای عمیق کنده شده بود دوباره با برپایی کارگاه طبیعی توسط هادی  توسط تیم صعود شد با ادامه مسیر پر پیچ و خم به آبشارشماره 6(پارسال نرسیده به این آبشار از دره خارج شدیم )رسیدیم برخلاه قبلی ها این آبشار از سمت راست قابل عبور هست البته با کارگاه حمایت طبیعی که بالاتر از مسیر عبور درختچه ای محکم برای اینکار قابل استفاده است ....پس از عبور و ادامه پیش روی درنهایت به بلندترین و آخرین آبشار(7) دره ماوی میرسیم آبشاری بلند که حدود 35 الی 40متر ارتفاع دارد و آب آن تا رسیدن به پایین تقریبا پخش و پودری میشه ....محلی کاسه ای شکل و باز  که از دیواره های سمت چپ آن اب از سنگها سرازیر شده و سرسبزی خاصی داشت ...محلی مناسب برای استراحت و ناهار ساعت کمی از 3گذشته بود که برای ناهار اتراق کردیم خسته از صعودو فرود .......نزدیک ساعت 5پس از جمع کردن وسایل و کوله ها برای خروج از دره هادی و محمدرضا دنبال مسیر مناسب گشتنند و سمت راست و البته کمی عقب تراقدام به صعود کرده و ادامه مسیر دوباره کارگاه طبیعی و طناب حمایت جهت ایمنی کامل ...از دره خارج و بالای ابشار هفتم وارد کف دره شدیمولی دره پایانی نداشت بناچار مسیر را ادامه دادیم و دره عرض تر و کاملا باز شده بود و معلوم میکرد که صخره ها تموم شدند

مسیر را برای رسیدن به روستای ماوی ادامه دادیم و کمی جلوتر از سمت راست سوار بر یال کوههای اطراف شده و ساعت 7.5کم کم به نزدیکی روستا رسیدیم هنگام ورود با استقبال گرم اهالی روستا مخصوصا مادران پیر و سالخورده که تو مسیر بودند وبا مهربانی خاصی از بچه ها برای صرف چای و استراحت دعوت میکردند روبرو شدیم پس از برداشتن آب از چشمه سرد و گوارای روستا از سمت راست و بالای روستا خارج شدیم  با توجه به اینکه راننده مینی بوس به علت عدم آشنایی به منطقه کمی تاخیر داشت بناچار جاده خروجی روستا را درپیش گرفتیم و ساعت 9.20دقیقه شب سوار مینی بوس شده و عازم خانه هایمان شدیم هرچند خسته بودیم ولی لذت صعود فرود ها و زیبایی آبشار ها و صفای دره همه را مات ومبهوت ساخته بود و شادابی و لبخندبرلبهای بچه ها نقش بسته بود.همنوردان شرکت کننده در این برنامه مهدی میانجی /اسرافیل قره داغی /محمدرضا شاهمحمدی /هادی جعفری (سرپرست برنامه )/میثم اصغرزاده /اصغر آخوندی /بهروز نظری /مرتضی قره داغی /حبیب /داود محمدی /...مسیر صعود اولیه .ابتدای درهآبشارشماره 1بالای آبشار دوم ابشارسوم تصویری از آب که تشنگی را هلاک میکنه منظره زیبای دره ابشار سه قلو ابشار6آب معدنی آبشار 7مسیر تنگ درهدره ماوینزدیک ماوی