- ارسال کننده: اسماعیل مختاری تاریخ: ۹۰/۰۹/۱۵

دکتربهزاد نجفی محقق و پژوهشگر

دکتر بهزاد نجفی فارغ التحصیل دکترای داروسازی از دانشگاه علوم پزشکی تبریزدر سال 1370 می باشد که تالیف وتدوین 11 جلدکتاب و 37 مقاله در مجلات پزشکی و دارویی داخل کشور را در رزومه خود دارد .

پایان نامه دکترای ایشان « بررسی یافته های آزمایشگاهی در مننژیت کودکان و تشخیص مننژیت های ویرال از باکتریال » می باشد که در سال 1370 در سومین کنگره بین المللی بیماریهای کودکان و نوزادان ( یادواره دکتر محمد قریب ) ارائه گردید .

عمده موضوعات کتابهای تألیفی ایشان  در سه محور خلاصه می شود 1- مدیریت و اصول اقتصاد بهداشت و درمان وبررسی هزینه – اثربخشی و هزینه - فایده در پروژه ها و تحقیقات علوم پزشکی .

2- آموزش اصول نسخه نویسی و تجویز منطقی داروها برای پزشکان و دانشجویان ومدیریت مصرف داروها در مراکز بهداشتی ودرمانی وبیمارستان ها

3- حقوق سلامت و آشنا ساختن اولیه گروه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی ودرمانی با موضوعات حقوق پزشکی و حقوق بیماران .

حال بطور کلی به شرح مختصری از موضوعات این کتابها می پردازیم :

1-  مدیریت آموزش واصول اقتصاد بهداشت و درمان :

دراین کتاب هدف ، آشنا ساختن دانشجویان گروه علوم پزشکی و پزشکان شاغل در

مراکز بیمارستانی و درمانگاه و محققین مربوطه ، با موضوعات اقتصاد خرد واقتصاد

کلان می باشد .

در دهه های اخیرجهان با پدیده تحول و رشد محیط استراتژیک ، انتظارات فزاینده گیرنده خدمت و افزایش طول عمر که یکی از شاخص های توسعه انسانی می باشد روبرو بوده و این موجبات افزایش سرسام آور هزینه های بهداشتی درمانی نیز شده است . لذا بکارگیری مطلوب منابع مادی و انسانی برای تولید وعرضه مؤثر خدمات بهداشتی و درمانی مستلزم آگاهی از قوانین و اصول و مبانی اقتصادی در بخش بهداشت ودرمان می باشد .

 نگارنده خاطر نشان کرده است که هرچند ارزیابی صرفاً اقتصادی از خدمات بهداشتی و درمانی به دلیل ماهیت انسان گرایانه و بشر دوستانه این خدمات کاری بیهوده بوده اما اگر این ارزیابی همراه با مدیریت کارا و اثربخش و استفاده بهتر از منابع باشد قطعاً سودمند نیز خواهد بود .

کتاب حاضر با یک پیشگفتار و در هشت فصل با عناوین زیر به رشته تحریر درآمده است:

فصل اول : کلیات اقتصاد خرد وکلان

فصل دوم : اصول اولیه تحلیل هزینه  اثر بخشی در بخش سلامت

فصل سوم : کلیات و مبانی اقتصاد بهداشت ودرمان

فصل چهارم : اقتصاد بهداشت و درمان درکشورهای در حال توسعه

فصل پنجم : اقتصاد کلان و سلامت

فصل ششم : مکانیسم پرداخت به ارائه کنندگان خدمات بخش سلامت

فصل هفتم : کاربردهای عملی تحلیل های هزینه – اثربخشی و هزینه - منفعت همراه با Case study  ودر آخرین فصل ضمن تشریح کامل واژگان تخصصی به طرح 436  سئوال تستی چهارگزینه ای پرداخته شده است .

محتوای این کتاب علاوه بر اینکه به تجربه و تحلیل هزینه و منفعت در بخش سلامت کمک می کند می تواند زمینه مناسب را برای تهیه خط مشی های کلان (ملی ومنطقه ای ، محلی ) در قلمرو بهداشت ودرمان فراهم آورد .

مطالب ارزنده این کتاب برای استفاده پژوهشگران و مدیران اجرایی مراکز درمانی و بهداشتی و با توجه به اینکه تا حد امکان سرفصل های تنظیمی از سوی شورای عالی برنامه ریزی را نیز مورد نظر داشته برای دانشجویان این رشته و محققین علوم پزشکی قویاً توصیه می گردد .

از آنجایی که رعایت این موارد یعنی هزینه – اثربخشی و هزینه – فایده در مباحث و موضوعاتی مثل اصول نسخه نویسی صحیح و تجویز منطقی داروها اثرات مفیدی برای درآمد و هزینه های بهداشتی دارد وعلاوه بر کاهش هزینه از نظر کاهش عوارض جانبی نیز مناسب است لذا این موضوع در کتاب دیگری بنام « اصول نسخه نویسی و تجویز منطقی داروها » توسط نگارنده بطور کامل شرح داده شده است .

 

2- آموزش اصول نسخه نویسی و تجویز منطقی داروها برای دانشجویان پزشکی و گروه علوم پزشکی :

از آنجائی که به تحقیق نگارنده در هیچکدام از دانشگاههای علوم پزشکی داخل کشور و حتی خارج کشور درس و واحد درسی مستقل بنام آموزش اصول نسخه نویسی وجود ندارد و به تحقیق نگارنده پرداختن به این موضوع که 20 درصد خطاهای پزشکی که روی می دهد مربوط به امور دارویی و نسخه نویسی اشتباه ( عمدی – غیرعمدی ) می باشد ورویکرد به این موضوع می تواند از نظر هزینه – اثربخشی و هزینه – فایده اثرات فراوان جانی و مالی ( برای شرکت های بیمه گذار و مدیریت بیمارستان ها )بر جای بگذارد لذا با توجه به اینکه سازمان جهانی بهداشت WHO  در شروع هزاره سوم برای این موضوع هشت دستورالعمل ( راهکارهای STEPS ) ارائه کرده که توسط دکتر بهزاد نجفی هریک از موارد فوق با Case Study  بسیار مناسب و ساده برای آشنا ساختن دانشجویان علوم پزشکی برای تجویز مناسب دارو ومصرف بهینه داروها در این کتاب توضیح داده شده است که بعنوان کتاب درسی Text Book   پیشنهاد می شود و در دانشگاه های علوم پزشکی کشور بعنوان منبع درسی دوره های بازآموزی پزشکان تدریس می شود کتاب حاضر در واقع حاصل تحقیقات چندین ساله ایشان در این حوزه است که بصورت Work Shop  در بالین بیمار و نیز برای تجویز صحیح داروها در مراکز درمانی ومراکزی نظیر آسایشگاههای سالمندان و افراد گروههای خاص و پزشکان خانواده برای مدیریت مصرف داروها که دراین کتاب آورده شده است ، کاربرد دارد و در واقع یک Guide to good Prescribing   می باشد و اولین تألیف و کتاب درسی جامع در این مورد در سطح دانشگاههای جهان می باشد که البته تحقیق در این مورد نیز ادامه دارد. و حاوی بیش از یکصد Case Study  مناسب آموزشی که منطبق بر راهکارهای ارائه شده از سوی WHO  و موسسه تجویز بی خطر داروها ( ISMP  ) و FDA  آمریکاست وشامل 22 فصل می باشد .

3- حقوق سلامت :

با توجه به تحقیقات و مطالعات نگارنده در حوزه های حقوق پزشکی و نیز عضویت چندساله در هیئت های بدوی انتظامی سازمان نظام پزشکی و نیز برای آشنا ساختن پزشکان با حقوق پزشکی  و نیز حقوق بیمار کتاب « آشنایی با حقوق پزشکی »  An Introduction  to medical Law  برای این منظور تألیف شده است که بعد از پرداختن به موضوعاتی نظیر انواع قصورات پزشکی ، مبانی حقوق پزشکی و حقوق بیمار ، اخلاق پزشکی ، این کتاب حاوی Case Study های بسیار زیاد برای آگاهی پزشکان و دانشجویان علوم پزشکی است  که هدف آشنایی کلی آنها با حقوق اولیه خود وبیماران در مراکز درمانی و تحقیقاتی و غیره می باشد . و آشنایی با این موضوع برای افراد شاغل در کمیته های اخلاقی بیمارستان ها نیز مناسب می باشد .

کتاب دوم در این  رابطه « سازمان جهانی بهداشت و حقوق سلامت » نام دارد که برای آگاهی مدیران بخش بهداشت و درمان با حقوق سازمان های بین المللی مثل سازمان جهانی بهداشت WHO  مناسب می باشد .

کتاب فوق توسط ناشر معتبر کتابهای حقوقی نشر میزان چاپ شده است .

برای پژوهشگران علوم پزشکی آگاهی از قوانین حقوقی کلی و نظام تطبیقی حقوق پزشکی بسیار لازم است .

با توجه به علاقمندی نگارنده در موضوعات حقوق پزشکی و بیماران ایشان هم اکنون کارآموز کانون کارشناسان رسمی دادگستری می باشند .

1
1