- ارسال کننده: *هادی**جعفری* تاریخ: ۹۳/۰۲/۲۸

صعود یخچال شمالی ساوالان 1393.2.26

با عرض سلام

در تاریخ1392.2.25 میانه را به قصد صعود قله زیبای سلطان ساوالان از سمت یخچال شمالی ترک کردم.

در روز پنج شنبه ساعت8صبح در سه رای اهر با دوستان تبریزی ملاقات کرده وبه سمت ساوالان حرکت کردیم.

حدودساعت 12 به شابیل رسیده به دلیل محدودیت زمانی از شابیل تا ییلاق خاوند مسیر را با وسیله نقلیه خصوصی طی کردیم.

بعداز پوشیدن لوازم فنی به دو گروه تقسیم شدیم که گروه اول به سمت مسیر شمال شرقی رفتن وگروه دوم به سمت پای یخچال حرکت کردیم.

ساعت حرکت2بعداز ظهر  بوده

که با لوازم فنی وکوله سنگین بعد از 5ساعت همرا با برف کوبی سنگین به پای یخچال (معروف به یخچال دره سی)رسیدیم بعد از بر قراری کمپ(محل برپا کردن چادر) روز اول را  در سرمای سختی سپری کردیم.

شروع روز دوم

بعد از خوردن صبحانه مختصر ساعت 7کمپ را ترک کرده تا پای یخچال مسیر را ادامه دادیم.

ساعت11:30صعود یخچال را آغاز کردیم طول اول و دوم را دوستم جناب آقای داوود رسولی صعود کرده و کارگاه هارا نصب نموده و من تا کارگاه ها صعود کردم.ودر ادامه مسیر 5طول باقی مانده را من سرطناب رفتم و  کارگاه نصب کرده و آقای رسولی را همراهی کردم.بعد از7طول به قسمت آخر یخچال رسیده طناب را جمع کردیم و ادامه مسیر یخچال را که شیب ملایم داشت به صورت سولو(بدون حمایت)پیمودیم.و حدود ساعت 6 بعدازظهر قله زیبای ساوالان را زیارت کردیم. نمای زیبای قله ساوالان مسهور کننده بود وآرامش حس خاصی بر کوهنورد می داد.

بعداز استراحت مختصری قله را به سمت مسیر آذران ترک کردیم وبعد از شیب بسیار تند آذران حدود ساعت7:30به کمپ رسیده و بعد از جمع کردن تجهیزات از یال شمالی به سمت ماشین حرکت کردیم حدود ساعت 9شب بعد از  ملاقات گروه اول وجاسازی تجهیزات منطقه را ترک کرده وبه طرف شابیل حرکت کرده ودوستان به سوی تبریز حرکت کرده و من هم  به میانه بازگشتم در آخر این صعود را تقدیم میکنم به تمامی کوهنوردان و دوست داران طبیعت.