- ارسال کننده: بین الحرمین تاریخ: ۹۳/۰۲/۲۷

ریل های قطار میانه به تبریز نرسید/

 
تبریز – خبرگزاری مهر: احداث شبکه ریلی راه آهن از تبریز به میانه یکی از قدیمی ترین و مهمترین پروژه های ملی کشور است که از سال 1379 عملیات احداث آن آغاز شده و طی 14 سال گذشته دو رئیس جمهور پیشین وعده های متفاوتی برای بهره برداری از آن داده اند، ولی همچنان نیمه تمام است.

به گزارش خبرنگار مهر، راه آهن تبریز ـ میانه به عنوان شریان ارتباطی کشور با اروپا مطرح است که سالهاست حسرت بهره برداری از آن بر دل مردم آذربایجان شرقی مانده است و اکنون همه امیدوارند که گره سنگین و قدیمی این پروژه با تدبیر دولتمردان یازدهم بالاخره باز شود و باعث رونق اقتصادی شمال غرب کشور شود.

بهره برداری از راه آهن تبریز - میانه به عنوان حلقه مفقوده اتصال راه آهن سراسری به راه آهن شمال غرب باعث پیوستگی بیشتر شبکه ریلی کشور می شود و یقینا رشد صنعت حمل و نقل ریلی در شرایطی که افزایش قیمت حامل های انرژی باعث رشد تورم شده است، می تواند باعث حل برخی مشکلات حمل و نقل در این منطقه شود.

کارشناسان صنعت حمل و نقل نیز معتقدند که در صورت بهره برداری از این پروژه درصد استفاده از خط آهن در انتقال کالا، ترانزیت و انتقال مسافر در کشور که در زمان حاضر فقط دو درصد ارزیابی شده حداقل به ۲۰ درصد می رسد و بدون شک این یعنی رشد بی سابقه صنعت حمل و نقل و کاهش وابستگی به حمل و نقل قدیمی و پرهزینه کامیونی خواهد شد.

عملیات اجرایی راه ‌آهن میانه - تبریز از سال 1380 آغاز شد ولی پیشرفت فیزیکی این طرح به دلیل عدم اختصاص اعتبار کافی در این سال ها از رشد لازم برخوردار نبود و حتی در برهه‌ ای از زمان به دلیل بدهی 160میلیارد ریالی وزارت راه و ترابری به شرکت‌های پیمانکار کارگاه‌ های اجرای طرح متوقف بود.

راه آهن تبریز - میانه به صورت دو خطه طراحی شده که درصورت تکمیل آن، ترانزیت ریلی ایران برای نخستین بار به اروپا متصل و از سوی دیگر فاصله بین تهران ـ تبریز از نظر مسافت 118 کیلومتر و از لحاظ زمانی از 13 ساعت به هفت ساعت کاهش می یابد.

راه‌اندازی راه ‌آهن میانه – تبریز و اتصال آن به راه‌آهن نخجوان، ایروان، تفلیس از طریق جلفا و دیگر مرزهای آبی و خاکی به افزایش مبادلات بین‌المللی و صادرات کالا به جمهوری‌های آذربایجان، ارمنستان و همچنین ترکیه می ‌انجامد.

مسیر ریلی میانه – تبریز به طول 200 کیلومتر دارای 7 دستگاه تونل، 21 دستگاه پل بزرگ، با سرعت طراحی 160 کیلومتر در ساعت برای قطارهای مسافری و 100 کیلومتر برای قطارهای باری است.

 

 

راه آهن تبریز میانه هم اکنون 80 درصد پیشرفت کاری دارد

معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه پروژه احداث راه آهن میانه – تبریز یکی از مهمترین و با اولویت ترین پروژه های آذربایجان شرقی در دولت یازدهم است، گفت: راه آهن تبریز میانه هم اکنون 80 درصد پیشرفت کاری دارد و همه تلاش مجموعه این است که هرچه سریعتر شاهد افتتاح این پروژه باشیم.

محمد صادق پورمهدی در خصوص اجرای پل های بزرگ و تونل ها از میانه تا بستان آباد نیز گفت: پل های بزرگ و تونل ها از میانه تا بستان آباد در حدود ۹۰ درصد انجام شده و کار زیرسازی پروژه نیز به طول ۹۰ کیلومتر در حال اجراست که به احتمال زیاد اجرای این مسیر تا پایان تابستان امسال به پایان می رسد.

وی با بیان اینکه با بهره برداری از این پروژه شاهد تحول عظیمی در منطقه خواهیم بود، گفت: حداکثر سرعت برای واگن های باری این خط آهن ۱۲۰ کیلومتر و برای واگن های مسافربری ۱۶۰ کیلومتر در ساعت خواهد بود.

پورمهدی همچنین گفت: تاکنون برای اجرای طرح دو خطه کردن راه آهن میانه – تبریز پنج هزار میلیارد ریال هزینه شده که برای ادامه و تکمیل آن به پنج هزار میلیارد ریال اعتبار دیگر نیاز است.

وی دو خطه شدن خط آهن مسیر میانه – زنجان را نیز جزو پروژه های ملی اعلام کرد و افزود: این پروژه نیز در دستور کار قرار گرفته که بعد از اتمام پروژه میانه – تبریز آن را پیگیری می کنیم.

دولت نهم و دهم به وعده های بیشمار خود در خصوص راه آهن تبریز – میانه عمل نکرد

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی نیز با انتقاد شدید از وضعیت فعلی راه آهن تبریز – میانه به عنوان پل ارتباطی خطوط ریلی کشور با اروپا گفت: دولت نهم و دهم به وعده های بیشمار خود در خصوص راه آهن تبریز – میانه عمل نکرد و باعث شد سنگینی این پروژه بر دل خیلی ها بماند.

مسعود پزشکیان با بیان اینکه دولت یازدهم نیز باید به جای دادن شعار وارد عمل شده و اعتبارات مورد نیاز را جذب کند، گفت: خیال می کنیم می خواهیم راه بسازیم و می خواهیم به توسعه دست یابیم ولی با این وضعیت و دادن شعار راه به جایی نمی بریم.

وی با بیان اینکه نزدیک 15 سال از عمر این پروژه می گذرد ولی هنوز کار خاصی انجام نشده است، افزود: دولت قبل با وجود درآمد های هنگفت، نه تنها می توانست این پروژه را به سرانجام برساند بلکه تنها با 10 درصد درآمد هایش قادر بود کل آذربایجان را از نو بسازد.

پزشکیان همچنین ادامه داد: مدیریت جهادی با حرف محقق نمی شود اگر می خواهیم مدیریت جهادی داشته باشیم باید تلاشمان را چند برابر کنیم.

وی ابراز امیدواری کرد که بالاخره در دولت یازدهم روبان قرمز این طرح بریده شود و گفت: اراده وزارت راه و شهرسازی بر اتمام این پروژه است و در سفر اخیر وزیر راه و شهرسازی به تبریز نیز قول مساعد برای تهیه منابع مالی این پروژه داده شد که امیدواریم در حد حرف و شعار نباشد.

 

تلاش وزارت راه و شهرسازی برای اتمام هرچه سریعتر راه آهن تبریز – میانه

البته سنگینی این پروژه چند ساله و نیمه تمام ماندن آن باعث شد تا وزیر راه و شهرسازی بدین منظور به تبریز بیاید و از نزدیک پیگیر کارها و مشکلات عدم اتمام این پروژه قرار گیرد.

عباس آخوندی با تاکید بر اینکه راه آهن تبریز - میانه پل ارتباطی خطوط ریلی ایران با اروپاست که در صورت تکمیل ترانزیت ریلی کشورمان برای اولین بار به اروپا متصل می شود، افزود: وزارت راه و شهرسازی برای اتمام هرچه سریعتر راه آهن تبریز – میانه تمام تلاش خود را می کند.

وزیر راه و شهرسازی در مورد آخرین وضعیت اجرایی راه آهن میانه - تبریز اظهار کرد: پیشرفت فیزیکی 9 قطعه از این خط راه آهن بین 60 تا 80 درصد بوده و مشکل مسیر عبور قطعه دهم در تبریز نیز با شهرداری توافق شد و مسیر آن تعیین و بزودی به پیمانکار واگذار شود.

آخوندی همچنین افزود: به دنبال تامین مالی برای این طرح ملی هستیم و با چینی ها در این خصوص وارد مذاکره شده ایم و در سفر روز سه شنبه ام آتی به چین، یکی از محورهای گفت و گو بحث فاینانس مالی راه آهن خواهد بود.

وی با بیان اینکه جذب سرمایه گذار باعث سرعت بخشیدن به عملیات اجرایی این پروژه می شود، گفت: ریل گذاری راه آهن تبریز - میانه به صورت فاینانس اجرا می شود.

آخوندی با تاکید بر اهمیت زیاد این خط در صنعت حمل و نقل کشور گفت: موافقت اجرای ریل گذاری راه آهن تبریز - میانه به صورت قرارداد فاینانس از کمیسیون مربوطه گرفته شده است.

وزیر راه و شهرسازی در بازدید از خط آهن در حال احداث تبریز  میانه با اشاره به اینکه زیرسازی 180 کیلومتر از میانه تا بستان آباد از این پروژه شروع شده است، افزود: عملیات اجرایی 20 کیلومتر باقی مانده از طرف تبریز هم بزودی شروع می شود.

آخوندی با اشاره به اینکه دو خطه بودن پروژه راه آهن تبریز - میانه امکان برقی کردن آن را ممکن می سازد، عنوان کرد: راه آهن میانه تبریز به طول 183 کیلومتر به صورت دوخطه طراحی شده که فاصله بین تهران تا تبریز را از نظر مسافت 114کیلومتر و از لحاظ زمانی شش ساعت کاهش می دهد.

 

اعتبار دو هزار میلیارد ریالی برای سرعت بخشیدن به اجرای راه آهن تبریز میانه

عضو هیات رئیسه مجلس مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص گفت: در لایحه بودجه امسال کشور نیز دو هزارمیلیارد ریال اعتبار برای اجرا و تکمیل پروژه راه آهن تبریز به میانه اختصاص یافته است.

محمدحسین فرهنگی با انتقاد از اینکه پارسال یک هزار میلیارد ریال برای این طرح در نظر گرفته شده بود که تنها 150 میلیارد ریال آن جذب شد ، گفت: این پروژه یکی از طرح های ملی تاثیرگذار در رونق اقتصادی کشور است که باید هرچه سریعتر عملیات اجرایی آن به پایان برسد.

وی با تاکید بر اینکه دولت یازدهم این پروژه را جزو اولویت های خود برای تخصیص اعتبارات لازم در نظر گرفته، ادامه داد: این پروژه از سال 79 تا 89 ب مدت 10 سال با 45 درصد پیشرفت فیزیکی سالانه در مجموع 45 درصد پیشرفت فیزیکی داشت.

فرهنگی با بیان اینکه این مسیر دارای 9 ایستگاه است که در پایان به ایستگاه سراسری راه آهن تبریز می رسد، ادامه داد: بالاخره بعد از سال ها انتظار از سال 89 روند احداث این مسیر ریلی به صورت جدی پیگیری که امیدواریم هرچه سریعتر با تخصیص اعتبارات لازم و نگاه ویژه دولتمردان شاهد افتتاح آن باشیم.

با همه ی این اوصاف، اهمیت بالای این پروژه بر کسی پوشیده نیست و بهره برداری از آن می تواند باعث رونق اقتصادی و تجارت با کشورهای دیگر شود و امید است تا دولتمردان به دور از هرگونه دادن شعار به فکر بهره برداری هرچه سریعتر از این پروژه باشند و آرزوی چندین ساله مردم آذربایجان شرقی برای شنیدن سوت قطار تبریز میانه نیز تحقق یابد.

1
1