- ارسال کننده: روابط عمومی دفتر ارتباطات مردمی دکتر مددی تاریخ: ۹۳/۰۲/۲۶

مصاحبه دوهفته نامه ملّت و امّت با دکتر مددی در رابطه با آب شرب میانه

مصاحبه دوهفته نامه ملّت و امّت با دکتر مددی در رابطه با آب شرب میانه

آب جزء لاینفک هستی و مایه ی حیات است ، از سوی دیگر وجود آب شرب سالم عامل اصلی ایجاد مدنیت های پایدار و نیز از حقوق بلامنازع هر شهروندی است ، نعمتی که مردم میانه از وجود آن بی بهره اند و آبی که به مصرف شرب آنها می رسد به هیچ عنوان شرایط استاندارد را ندارد.

چندی است که انجام کارهای مقدماتی پروژه ی آب رسانی از گرمی چای و بهبود وضعیت آب شرب و نیز موافقت با صدورمجوز جهت سرمایه گذاری بخش خصوصی در این پروژه از طرف دولت به نقل محافل میانه ای ها تبدیل شده است.

لذا با توجه به اهمیت موضوع در این مورد مصاحبه ای با دکتر مددی نماینده ی محترم مردم میانه در مجلس شورای اسلامی تنظیم کرده ایم که توجه خوانندگان بزرگوار را بدان جلب می نماییم:

با عرض سلام و تبریک سال نو خدمت شما به عنوان سوال اول لطفا در مورد وضعیت کنونی آب شرب میانه توضیحاتی به خوانندگان محترم ارائه نمایید.

با عرض سلام و ادب و احترام خدمت خوانندگان محترم و به ویژه همشهریان و هموطنان بزرگوارم . از در گاه خداوند منان سالپر خیر و برکتی را برای تک تک این عزیزان آرزومندم.

خودتان مستحضرید که آب شرب میانه علاوه بر آلودگی ، سختی نیز دارد و سلامت عموم شهروندان را نیز تهدید می کند و از آنجایی که استفاده از آب شرب سالمحق هر شهروندی استلذا مسئولین موظف به تامین این نیاز مبرم و حیاتی مردم می باشند به همین جهت این مسئله از اهمیت فراوانی برخوردار است .

عنایت داشته باشید که هر میانه ای آن قدر توانایی مالی ندارد که بتواند برای منزل خود دستگاه تصفیه ی آبتهیه نماید نهایتا مردمناچار می شوند که به اطراف شهررجوع نموده و آب شرب خود را تامین کنند و این موضوع برای شهر و شهروندان ما به یک معضل اساسی تبدیل شده است.

برای رفع این معضل چه اقداماتی از سوی مسئولان وقت صورت گرفته است؟

آن زمان برای رفع این معضل یک سد در محلی به نام"گرمی چای"تعریف کرده اند که در آن جا آب منطقه جمع آوری شده ، تصفیه گشته و بعد از تصفیه با 43کیلومتر فاصله به تصفیه خانه ی میانه انتقال یافته و از آنجا به شبکه منتقل می شود.

این پروژه تا چه حدی اجرایی شده است؟

دولت وقت در آن زمان سرمایه گذاری نموده و حالا پروژه ی سد به میزان 75 تا 85 و تصفیه خانه به میزان 90 تا 95 درصد اماده شده است . در رابطه با آن 43 کیلومتر لوله گذاری جهت انتقال آبهم لازم به ذکر است که حدود 13 کیلومتر آنلوله گذاری شده و 30 کیلومتر باقی مانده است.

برای تکمیل این پروژه چه مقدار اعتبار لازم است؟

برای تکمیل این30 کیلومتر لوله گذاری، 54 میلیار تومان اعتبار لازم است.

با توجه به وضعیت اقتصادی کشور آیا دولت قادر به اختصاص چنین اعتباری است؟

البته دولت تدبیر و امید1میلیارد و 800 میلیون تومان اختصاص داده است که مبلغ بسیار ناچیزی است و با این مقدار نمی شود چنین پروژه ی عظیمی را به انجام رساند و روشن است که اگر ما منتظر برنامه های دولت باشیم و بر فرض ثابت بودن تورم با این مبالغ ناچیز ، ما بعد سی سال می توانیم آب شرب را تامین کنیم لذا از این نظر نباید از دولت زیاد انتظار داشته باشیم.

پس با این توضیحات شما حتما بایستی به دنبال سرمایه گذاری بخش خصوصی بود؟

بله همینطور است . بعد از پیروزی در انتخابات و پس از وارد شدن به این بحث متوجه شدم که تامین اعتبار این پروژه از طریق دولت بسیار مشکل است لذا به این نتیجه رسیدم که اگر از دولت پیگیر شوم نتیجه نمی گیرم نهایتا روی بخش خصوصی کار کردم.

در تاریخ 15 و 16 تیر ماه سال 92 در جلسه ی فرصت سرمایه گذاری استان با حضور شرکت هایی که تمام امکانات را دارا بوده و مایل هستند سرمایه گذاری کنند تشکیل شد که بنده در این جلسه در رابطه با آب شرب با دو شرکت وارد مذاکره شدم.

کدام شرکت ها ؟

یکی شرکت کوثر و دیگری شرکت فراسان

شرکت کوثر همان شرکتیاست که قرار است مجری طرح بازگشایی اطراف حرم امامزاده اسماعیل باشد؟

بله . دقیقا

شرایط این شرکت برای سرمایه گذاری در این زمینه چه بود؟

طی جلسه ای که با مدیر عامل آب منطقه ای و مدیران عامل شرکت ها ی یاد شده برگزار شد میزان اعتبار لازم جهت تکمیل پروزه ی مذکور 54 میلیارد تومان برآورد شدکه قرار بر این شد که بنده این اعتبار را از صندوق توسعه یملی به صورت وام درخواست کنم

که البته آقای صفدر حسینی با درخواست بنده موافقت نیز کردند که این 54 میلیارد تومان را از بانک عامل سپه بدهند

شرایط شرکت فراسان چه بود؟

در طرف دیگر شرکت فراسان چنین اظهار داشت که این شرکت برای اجرای این پروژهبه وام نیاز نداردچونخود این شرکت تولید کننده است ودر جلسه ی دیگر در مورخه ی92/12/06که آخرین جلسه در این رابطه بود، آقای استاندار، معاون عمرانی استاندار ،مدیر عامل آب منطقه ای استان ، مدیر عامل سازمان سرمایه گذاری آذربایجان و بندهحضور داشتیم که در آنجا 3 پروژه بررسی شد که شامل آب شرب میانه و مرند و تبریز بود.

که در آنجا بعد از صحبت بنده و بیان اهمیت موضوع و نتیجه ی جلسات گذشته ، اولویت اول را به مسئله یآب شرب میانه داده شد که تصمیم گرفته شد به صورت فاینانس داخلی با شرکت فراسان همکاری شود .

و نهایتا در صورت جلسه مذکور نیز مسئولیت اخذ مجوز 56 از معاونت راهبردی رئیس جمهور بر عهده ی بنده گذاشته شد.

آیا با صدور مجوز از سوی دولت موافقت شد ؟

بله ، بعد از یک و نیم ماه تلاش و پیگیری از طریق ریاست جمهوری و معاونت راهبردی در 93/01/19 موفق شدم موافقت معاونت رئیس جمهور، آقای نوبخت را بگیرم که خطاب به آقای دکتر دژپسند نوشته اند که این از فاینانس های ماست و اقدامات لازم را انجام دهید.

الان در چه مرحله ای از کار هستید؟

الان حدودا 10 آگهی مناقصه داده ایم و 10 شرکت در این مناقصه شرکت کرده اند

اگر این پروژه به مرحله ی اجرا برسد تا چه زمانی به فرجام خواهد رسید؟

آن گونه که شرکت فراسان مطرح کرده است حداکثر زمان پروژه یک سال و حداقل 6ماه است.

تشکر از وقتی که در اختیار ما قرار دادید اگر سخنی با خوانندگان ما دارید بفرمایید:

امیدوارم تا پایان این دوره ی نمایندگی بتوانیم مسئله ی آب شرب میانه را به انجام رسانده و به این برنامه ی خود جامه ی عمل بپوشانیم تا بتوانیم گوشه ای از بزرگواری ها و محبت های این مردم شریف ، فهیم و حق شناس را جبران کنیم.

با تشکر فراوان از اینکه این وقت را در اختیار بنده قرار دادید. برای همه ی شما آرزوی موفقیت دارم.

 مصاحبه دوهفته نامه ملّت و امّت با دکتر مددی در رابطه با آب شرب میانه

1
1