- ارسال کننده: بین الحرمین تاریخ: ۹۳/۰۲/۲۵

دستور آغاز عملیات زیرسازی 20 کیلومتر باقیمانده راه آهن ـ میانه ـ تبریز

وزیر راه و شهرسازی گفت: قطار تبریز ـ اروپا با جذب سرمایه‌گذار سوخت‌گیری می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، عباس آخوندی بعدازظهر امروز در بازدید از راه‌آهن دو خطه در حال احداث میانه ـ تبریز با اشاره به ضرورت احداث این خط ریلی 200 کیلومتری، اظهار کرد: 180 کیلومتر از این مسیر ریلی در حال زیرسازی است و در این سفر دستور آغاز عملیات زیرسازی 20 کیلومتر باقی مانده در شهر تبریز نیز صادر می‌شود.

وی تاکید کرد: این خط ریلی قابلیت برقی شدن را دارد که می‌تواند سرعت آن را به 200 کیلومتر برساند.

وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: برای تامین مالی خط ریلی میانه ـ تبریز موافقتنامه کمیسیون ترک تشریفات گرفته شده است و هم اکنون در صدد تامین فاینانس آن هستیم که امیدوارم در تابستان این کار انجام شود و پروژه سرعت بیشتری بگیرد.

بنابراین گزارش محور ریلی میانه ـ بستان آباد ـ تبریز موجب کوتاه شدن مسیر تبریز ـ تهران و کاهش زمان سفر به حدود 5.5 ساعت می‌شود.

این مسیر دارای 9 ایستگاه است که در پایان به ایستگاه سراسری راه‌آهن تبریز می‌رسد. حمل 3 میلیون تن بار و جابجایی 4/5 میلیون نفر مسافر در سال از اهداف پیش‌بینی شده برای این پروژه هستند.

مسیر ریلی میانه ـ تبریز به طول 200 کیلومتر دارای 7 دستگاه تونل، 21 دستگاه پل بزرگ، با سرعت طراحی 160 کیلومتر در ساعت برای قطارهای مسافری و 100 کیلومتر برای قطارهای باری است.

بنابراین گزارش در مسیر تهران تبریز سالانه 15 میلیون مسافر در حال تردد هستند که سهم حمل و نقل جاده‌ای در این جابجایی حدود 94 درصد، حمل و نقل هوایی 4 درصد و ریلی 2 درصد است.

در حال حاضر مسافت جاده‌ای تهران ـ تبریز 597 کیلومتر و مسافت راه‌آهن این دو شهر 736 کیلومتر است.

 

به گزارش خبرگزاری فارس، توسعه تجارت خارجی از جمله اهدافی است که با اجرای طرح قطار میانه - تبریز محقق می‌شود.

 

راه‌اندازی راه‌آهن میانه – تبریز و اتصال آن به راه‌آهن نخجوان، ایروان، تفلیس از طریق جلفا و دیگر مرزهای آبی و خاکی به افزایش مبادلات بین‌المللی و صادرات کالا به جمهوری‌های آذربایجان، ارمنستان و همچنین ترکیه می‌انجامد.

1
1