- ارسال کننده: سعید حاصلی تاریخ: ۹۳/۰۲/۱۵

شعر کمتر دیده شده عاصم اردبیلی در ثنای شهدای زینبیه+دانلود

استاد صالح عاصم کفاش، شاعر و ادیب خوش قریحه ترکی آذربایجانی که به "ائل شاعری" معروف بود پس از ماه ها مبارزه با سرطان شامگاه 14 اردی بهشت ماه چشم از جهان فروبست.

عادت ناپسند ما ایرانی ها ست که معمولا هنرمندان و علی الخصوص شاعران را هنگام حیات آنچنان که شایسته آن هستند ارج نمی نهیم اما پس از فوتشان تازه متوجه می شویم چه کسی را از دست داده ایم.

استاد عاصم اردبیلی بیشتر با قطعه "جهنمده بیتن گول" (سوری) شناخته می شوند که در کتاب "قانلی سحر" به شعر آورده شده است. قسمت جالب ماجرا وجه تسمیه کتاب هست. یکی از همشهریان که از شاگردان استاد در دانشگاه آزاد اردبیل بوده چگونگی نامگذاری کتاب را توسط ایشان چنین روایت می کند:

"استاد عاصم وقتی می شنوند دبیرستان دخترانه زینبیه میانه مورد تجاوز هواپیماهای جنگنده عراقی قرار گرفته، متأثر می شوند و به خاطر همدردی با ما میانه ای ها علاوه بر سرودن شعری در وصف احوالات خانواده های این شهدا و آن روز، اسم کتاب را هم به این مناسبت "قانلی سحر" می گذارند....استاد خودشان شخصاً این مطلب را به بنده در سال 81 شرح دادند"

شعر قانلی سحر روایت منظومی است که به زیباترین شکل روز واقعه را توصیف می کند، وصف دقیق حالات و سکنات مادر، دیالوگ های مادر و پسرش، القای حس لطیف مادرانه و ترسیم فضای آن روزها از نقاط قوت این شعر به حساب می رود.

نکته ای که در این بین توی ذوق می زند کج سلیقگی برگزار کنندگان همایش بین المللی شهدای زینبیه در عدم تقدیر از این شاعر مردمی است. تقدیری که می توانست به پاس تقدیم این اثر هنری به شهر و شهدای شهرمان انجام بگیرد تا قدرشناسی مردم و مسئولان میانه را از ایشان به منصه ی ظهور رسانده و خاطره ی شیرینی از ما به یادگار بگذارد؛ اما افسوس که زمان به عقب بر نمی گردد.

نتیجه جستجو برای یافتن متن شعر "قانلی سحر" یک فایل PDF از کتاب بود و متاسفانه متننوشته ای در فضای مجازی پیرامون این شعر یافت نشد. بخش هایی از شعر در ذیل آورده شده است، می توانید متن کامل شعر _با کیفیت بالا_ و هم چنین کتاب را از لینک های ارائه شده دانلود نمایید. به خاطر تغییراتی که جهت افزایش کیفیت شعر "قانلی سحر" انجام شده خواهشاً در استفاده یا بازنشر فایل زیپِ شعر امانت داری را رعایت کنید.

دانلود شعر"قانلی سحر" با کیفیت بالا: http://bit.ly/1idmCqK

دانلــــــــــــود کتــــاب "قانلی ســــحر" : http://bit.ly/1hrmq3i

قسمت هایی از شــعر "قانلی سحر" :

 عاصم اردبیلی - قانلی سحر

عاصم اردبیلی - قانلی سحر

عاصم اردبیلی - قانلی سحر

عاصم اردبیلی - قانلی سحرعاصم اردبیلی - قانلی سحر

1
1