- ارسال کننده: فراز احمدی تاریخ: ۹۰/۰۸/۲۷

خلبان فداکار

بیوگرافی :

کاپیتان هوشنگ شهبازی، متولد ۱۳۳۵ در میانه و فرزند یک معلم شریف است که پس از اخذ دو دیپلم مکانیک فنی حرفه ای و ریاضی و سپس دریافت مدرک مهندسی مکانیک راهی دانشکده هواپیمایی ایران شد و در سطح مهندسی هواپیما فارغ التحصیل شد و در حوزه بازرس فنی و کارشناس صلاحیت پرواز  به مدت هفت سال فعالیت کرد و پس از آن به مدت یازده سال مهندس پرواز هواپیمای ایرباس ۳۰۰ و ۷۲۷ بوده و در ادامه به پیشنهاد برخی مسئولان در دوره خلبانی شرکت کرد و کمک خلبان هواپیمای ۷۲۷، ایرباس ۳۰۰، ۷۰۷ و ۷۴۴ شد و سپس خلبان یا همان کاپیتان شد و حالا بر روی ۷۲۷ تیک آف و لندینگ می‌کند. او به واسطه نوع ورودش به این بخش تقریباً تمامی دوره های فنی را در ایران و کشورهای اروپایی و آسیایی طی کرده و در واقع شهبازی پیش از این پرواز تجربه طولانی مدت حضور در هر سه صندلی مهندس پرواز، کمک خلبان و خلبان ۷۲۷ را داشته است.

کاپیتان هوشنگ شهبازی ، پسرخاله افتخارآفرین سردار شهید دکتر ناصرالدین نیکنامی است .

دماغه سالم هواپیما بعد از فرود

 هواپیما بعد از فرود تقریبا سالم مانده است

 

قسمت هایی از مصاحبه ی خبرنگار اعتماد با کاپیتان شهبازی :

 

اول بگویید که آیا سانحه مشابهی داشتید، یعنی تجربه قرار گرفتن در شرایط مشابه را داشتید، یا سانحه باز نشدن چرخ جلو در بویینگ ۷۲۷ را به یاد دارید؟

خیر، من سانحه مشابهی نداشتم. البته این مشکل بی سابقه یی نیست، در تمام دنیا ـ نه فقط برای بویینگ ۷۲۷ بلکه برای تمام هواپیماها ـ چنین مشکلی پیش می آید، در ایران ایر حدود ۱۲-۱۰ سال قبل خاطرم هست مشکل مشابهی در شیراز پیش آمده بود که در آن زمان هم خدا را شکر با وجود خلبان ماهر، خسارت جانی به وجود نیامد.

 

اکثر مسافران روس بودند، آیا از سفارت روسیه از شما تشکری نشد؟

از طریق سفارت هیچ پیامی نداشتم، ولی شنیدم از کسی که بعد از این واقعه، مسافران بیانیه یی دادند چون اصلابرایشان باورپذیر نبود، خود روس ها در ترمینال نوشته یی حاضر کردند که از من قدردانی کردند.

مصاحبه ی تکمیلی : 

meeanaji.miyanali.com/19

چرا خلبان فداکار ؟

هواپیمای پرواز ۷۴۲ مسکو تهران قرار بود ساعت ۱۵:۲۰ ۲۶ مهرماه ۱۳۹۰ درفرودگاه حضرت امام (ره) فرود آید که خلبان هنگام باز کردن ارابه های فرود، متوجه مشکل در چرخ جلوی هواپیما شد و علیرغم اجرای دستور العمل های مربوطه چرخ باز نشد که در نهایت این پرواز در باند چپ فرودگاه مهرآباد، با تسلط و تبحر خلبان این هواپیما “کاپیتان هوشنگ شهبازی”، در ساعت ۱۶:۰۰ به سلامت در باند فرودگاه مهرآباد فرود آمد. در هفته های گذشته با انتشار فیلمی که اوج تبحر این خلبان و فرود معجزه وار این هواپیما را روی چرخ‌های عقب نشان داد، موجی از تقدیرهای مردمی در سکوت معلوم رسانه های دولتی صورت پذیرفت و حتی در فیس بوک صفحه ای برای تقدیر از این خلبان ایجاد شده است که برخی خلبانان خارجی نیز به تقدیر از لندینگ منحصر به فرد وی پرداخته‌اند.

 

فیلم حادثه :

 

مصاحبه ی تکمیلی :

nnasrin.miyanali.com/3

تجلیل از خلبان فداکار در زادگاهش :

در اين مراسم که به همت فرمانداری میانه در مجتمع فرهنگی و هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی میانه برگزار شد، كاپيتان شهبازي گفت: با توكل بر خدا توانستيم اين فرود را انجام دهيم و اينكه اين كار بدون آسيب رساندن به جان كسي انجام گرفته در جهان بي نظير بوده است. وی با ضمن قدردانی از ابراز احساسات همشهریانش در استقبال و برگزاری مراسم تجلیل افزود: من در کوچه احسانی خیابان خیام به دنیا آمدم و در همان کوچه پاگرفتم و همیشه به میانه ای بودنم افتخار می کنم. وی در ادامه با بغض گفت: در جریان پروازهای اروپایی خودم، میانه در سمت راست من قرار می گیرد که همواره با نگاه کردن به شهر خودم یاد عزیزان و دوستانم و همشهریانم می افتم که برایم شیرینی خاصی دارد.

یادآوری می شود در این مراسم هدایایی به رسم یادبود از طرف برخی ادارات و سازمان های شهرستان به کاپیتان شهبازی اهداء شد.

 متن کامل گزارش :

hassanzadeh.miyanali.com/12

تمبر اختصاصی از خلبان شهبازی :

 

شرکت پست به منظور ارج نهادن به اقدام شجاعانه خلبان ماهر ایرانی، تمبر اختصاصی وی را منتشر و رونمایی کرد.

 

متن کامل خبر :

http://www.fardanews.com/fa/news/169395/%D8%AA%D9%85%D8%A8%D8%B1-%D8%A7%D8%AE%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%B5%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%AE%D9%84%D8%A8%D8%A7%D9%86-%D8%B4%D9%87%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DB%8C%D8%B9%DA%A9%D8%B3
 
 
گزارش پخش شده از خلبان هوشنگ شهبازی از شبکه ی سهند :

 

 

لینک دانلود :

 

حجم 14 مگابایت

http://www.4shared.com/get/-QvYm-2u/kapitan.html

 

و امّا تاریخ تکرار می شود ...

دهقان فداکار _ خلبان فداکار _ فداکار سوم چه کسی خواهد بود ؟

1
2
1 2