- ارسال کننده: بین الحرمین تاریخ: ۹۳/۰۲/۰۸

محمدعلی مددی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: نوسانات نرخ سود بانکی به تولید ضربه زده است.

 

 

 محمدعلی مددی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا دلیل اصلی انحراف نقدینگی از بخش تولید به بخش های سوداگری را تورم حاصل از افزایش نرخ سودهای بانکی عنوان کرد.

وی اظهارکرد: بانک ها با افزایش نرخ سود بانکی مجبور به افزایش نرخ تسهیلات هستند واین افزایش نرخ تسهیلات ، بخش تولید را با مشکل مواجه و تولیدکننده ناچار قیمت تولیدات خود را افزایش می دهد که خود تورم زاست.

نماینده مردم میانه در خانه ملت افزود: چنانچه بانک ها اعتبارات خود را با کارمزد پایین در اختیار واحدهای تولیدی قرار دهند، ضمن اینکه از سوداگری جلوگیری می شود، زمینه کاهش تورم نیز فراهم می شود.

وی با بیان اینکه بخش تولید با افزایش نرخ سود بانکی توان ادامه کار نخواهد داشت، اظهارکرد: افزایش نرخ سود بانک ها در واقع به نفع طبقه مرفه جامعه که توان سرمایه گذاری دارند و به زیان اقشار ضعیف تمام می شود.
وزیر امور اقتصادی و دارایی هفته گذشته با توجه به روند کاهشی نرخ تورم از برنامه دولت برای کاهش نرخ سود های بانکی خبر داد.

رییس کل بانک مرکزی هم در نشستی که هفته گذشته با مدیران عامل بانک ها داشت، از آنها برای نظم دادن به نرخ سود بانکی و اتخاذ یک تصمیم مناسب در این خصوص درخواست همکاری کرد.

مؤسسه های اعتباری و بانک های دولتی و خصوصی هم در نشست مشترکی کف و سقف نرخ سود سپرده های مدت دار بانکی را تعیین کردند.

براساس این توافق که به اطلاع بانک مرکزی نیز رسیده است، نرخ سود سپرده های روزشمار تا یک ماه 10 درصد، سپرده های سه ماهه 14 درصد، سپرده های شش ماهه 16 درصد، سپرده های 9 ماهه 18 درصد و سپرده های یک ساله و بیشتر 21 درصد تعیین شده است.

به گفته رییس شورای هماهنگی بانک های دولتی، بانک مرکزی تا پایان هفته نرخ های جدید را به بانک ها ابلاغ می کند.

1
2
1 2