- ارسال کننده: بین الحرمین تاریخ: ۹۳/۰۲/۰۷

راه آهن میانه ـ تبریز برای رسیدن به اروپا سوخت کافی ندارد

 

راه‌آهن میانه ـ تبریز به طول 183 کیلومتر به صورت دوخطه طراحی شده که با بهره‌برداری از آن ترانزیت ریلی ایران برای نخستین‌بار به اروپا متصل شده و فاصله بین تهران ـ تبریز از 13 ساعت به 6 ساعت کاهش می‌دهد.

  حمل و نقل ریلی می‌تواند به عنوان وسیله‌ای ارزان، ایمن و با استهلاک پایین در حمل و نقل و توسعه اقتصادی، مورد توجه فراوان قرار گیرد. راه آهن تبریز ‌ـ میانه به عنوان حلقه مفقوده اتصال راه‌آهن سراسری به راه‌آهن شمال‌غرب باعث پیوستگی بیشتر شبکه ریلی کشور خواهد شد و براساس نظر آگاهان صنعت حمل و نقل کشور، در صورت بهره‌برداری از این پروژه، درصد استفاده از خط آهن در انتقال کالا، ترانزیت و انتقال مسافر در سطح کشور که در زمان حاضر فقط دو درصد ارزیابی شده، حداقل به 20 درصد خواهد رسید.

راه‌آهن میانه ـ تبریز به طول 183 کیلومتر به صورت دوخطه طراحی شده که در صورت تکمیل آن، ترانزیت ریلی ایران برای نخستین‌بار به اروپا متصل می‌شود و از سوی دیگر فاصله بین تهران ـ تبریز را از نظر مسافت 114 کیلومتر و از لحاظ زمانی از 13 ساعت به 6 ساعت کاهش می‌دهد.

مسیر خط آهن تبریز ـ میانه که به طول 183 کیلومتر، ادامه راه‌آهن تهران ـ میانه است، در صورت تکمیل، فاصله بین تهران و تبریز را از نظر مسافت 114 کیلومتر و از لحاظ زمانی 5.5 ساعت کاهش می‌دهد. این خط آهن به صورت دو خطه طراحی شده و حداکثر سرعت آن برای واگن‌های باری 120 کیلومتر و برای واگن‌های مسافربری 160 کیلومتر در ساعت خواهد بود.

 

 

توسعه تجارت با کشورهای همسایه

توسعه تجارت از دیگر اهدافی است که با اجرای طرح قطار میانه - تبریز محقق می‌شود. از آنجا که استان آذربایجان شرقی با جمهوری آذربایجان و ارمنستان دارای خط همجواری است؛

اما مبادلات کم رنگی میان طرفین حاکم است که راه‌اندازی از راه‌آهن میانه – تبریز و اتصال به راه‌آهن نخجوان، ایروان، تفلیس از طریق جلفا و دیگر مرزهای آبی و خاکی به افزایش مبادلات بین‌المللی و صادرات کالا به جمهوری‌های آذربایجان، ارمنستان و همچنین ترکیه می‌انجامد. کاهش تصادفات جاده‌ای و توسعه مبادلات مستلزم اختصاص بودجه مناسب دولت به این طرح ملی است.

اعتبار جدید در بودجه 94

عضو هیئت رئیسه مجلس از برقی کردن پروژه قطار تبریز  میانه خبر داد.

محمدحسین فرهنگی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در تبریز اظهار کرد: پروژه قطار تبریز  میانه  تهران با تعیین اعتبار مناسب در ردیف بودجه امسال و همچنین اخذ مجوز تعیین فاینانس در وضعیت مطلوبی قرار دارد که این موضوع باعث تسریع روند پیشرفت پروژه شده است.

وی افزود: در بحث برقی کردن مسیر قطار هنوز تمام مراحل را برای اخذ مجوزهای قانونی لازم طی نکرده‌ایم.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود در بودجه سال 94 شاهد تعیین ردیف اعتبار جدید برای این پروژه باشیم.

عضو کمیسیون عمران در ادامه افزود: همچنین از طریق کمیسیون عمران پیگیری‌هایی از وزارت راه و شهرسازی برای برقی کردن قطار تبریز تهران، انجام شده است که با اقدامات بعدی و اخذ مجوز ماده 215، امیدواریم در سال 1394، دارای ردیف شود.

راه آهن تبریز- میانه برقی می‌شود

معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی از برقی کردن خط جدید و قدیم راه آهن میانه - تبریز خبر داد.

محمدصادق پورمهدی افزود: پروژه راه آهن میانه - تبریز که جزو پروژه‌های اولویت‌دار استان است، هم اکنون با 77 درصد پیشرفت کار در حال اجراست.

وی گفت: اجرای پل های بزرگ و تونل‌ها از میانه تا بستان آباد در حدود 90 درصد انجام و کار زیرسازی پروژه به طول 90 کیلومتر انجام شده که تا پایان تابستان امسال به پایان می‌رسد.

پورمهدی دو خطه شدن خط آهن مسیر میانه - زنجان را نیز جزو پروژه های ملی اعلام کرد و افزود: این پروژه نیز در دستور کار قرارگرفته که بعد از اتمام پروژه میانه - تبریز آن را پیگیری خواهیم کرد.

تاکنون برای اجرای طرح دو خطه کردن راه آهن میانه - تبریز پنج هزار میلیارد ریال هزینه شده که برای ادامه و تکمیل آن به پنج هزار میلیارد ریال اعتبار دیگر نیاز است.

راه آهن تبریز ـ میانه به عنوان حلقه مفقوده اتصال راه آهن سراسری به راه آهن شمال غرب باعث پیوستگی بیشتر شبکه ریلی کشور خواهد شد و براساس نظر آگاهان صنعت حمل و نقل، در صورت بهره برداری از این پروژه، درصد استفاده از خط آهن در انتقال کالا، ترانزیت و انتقال مسافر در کشور که در زمان حاضر فقط دو درصد ارزیابی شده حداقل به 20 درصد خواهد رسید.

راه آهن میانه ـ تبریز به صورت دو خطه طراحی شده که در صورت تکمیل آن، ترانزیت ریلی ایران برای نخستین بار به اروپا متصل و از سوی دیگر فاصله بین تهران ـ تبریز از نظر مسافت 114 کیلومتر و از لحاظ زمانی از 13 ساعت به شش ساعت کاهش می یابد.

حداکثر سرعت برای واگن‌های باری این خط آهن 120 کیلومتر و برای واگن های مسافربری 160 کیلومتر در ساعت خواهد بود.

طولانی‌ترین تونل این مسیر تونل سه هزار و 80 متری در منطقه شبلی است که به صورت دوخطه با عرض داخلی 10 متر و ارتفاع 8.2 متر اجرا می‌شود.

این تونل طولانی‌ترین تونل ریلی کشور محسوب می‌شود و با 60 درصد پیشرفت فیزیکی در حال احداث است.

1
1