- ارسال کننده: بین الحرمین تاریخ: ۹۳/۰۲/۰۴

شهرستان میانه بانرخ بیکاری13.44 درصدبالاترین نرخ بیکاری را شامل میشود/ نرخ بیکاری در آذربایجان شرقی بیشتر از میانگین کشوری است

نرخ بیکاری در ‌آذربایجان شرقی‌ بیشتر از میانگین ‌کشوری است‌

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان‌ شرقی تعداد بیکاران استان را 164 هزار نفر اعلام کرد و گفت: نرخ بیکاری در ‌آذربایجان شرقی‌ بیشتر از میانگین نرخ بیکاری در کشور بوده و شهرستان‌های میانه، تبریز، جلفا بیشترین بیکاران را در استان دارند.

  میراحد حسینی بعد از ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: طبق آخرین سرشماری جمعیت استان آذربایجان شرقی از جمعیت 3 میلیون و 724 هزار نفری استان یک میلیون و 307 هزار  نفر فعال هستند.

وی افزود: 13.6 درصد با 178 هزار نفر از جمعیت فعال استان آذربایجان شرقی را زنان به خود اختصاص داده‌اند و یک میلیون و 29 هزار با درصد 86.4 درصد را مردان تشکیل می‌دهند.

حسینی جمعیت بیکار استان را 164 هزار و 93 نفر اعلام کرد و افزود: 30 هزار و 769 نفر با 18.7 درصد از بیکاران استان آذربایجان شرقی را زنان تشکیل می‌دهند.

وی اضافه کرد: 133 هزار و 124 نفر با 81.3 درصد بیکاران استان آذربایجان شرقی را مردان تشکیل می‌دهند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی جمعیت شاغل استان آذربایجان شرقی را یک میلیون و 143 هزار و 36 اعلام کرد و گفت: از این تعداد 12.9 درصد را خانم‌ها و 87.1 درصد را مردان تشکیل می‌دهد که در واحدهای مختلف صنعتی، خدماتی، تجاری و کشاورزی مشغول به کار هستند.

حسینی ادامه داد: از این شاغلان 41.7 درصد در بخش صنعت و تولید، 37 درصد در بخش خدمات و 21 درصد نیز در بخش کشاورزی اشتغال دارند.

وی افزود: نرخ بیکاری استان را 12.5 درصد اعلام کرد و گفت: متاسفانه درصد میزان بیکاری در استان سه دهم درصد از متوسط کشوری بالاتر است.

حسینی بالاترین نرخ بیکاری در استان را به ترتیب شهرستان‌های میانه، تبریز و جلفا با 13.44 درصد، 12.64 درصد و 11.1 عنوان کرد و افزود: کمترین نرخ بیکاری نیز در شهرستان های خداآفرین، شبستر، هریس و بناب است که به ترتیب 4.26، 4.68، 4.8 و 4.9 درصد را شامل می‌شود.

*بررسی درخواست 7 هزار و 564 درخواست مشاغل سخت و زیان آور

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان آذربایجان شرقی گفت: در طول سال 92 درخواست تعداد 7 هزار و 564 نفر متقاضی شاغل در مشاغل سخت و زیان آور به منظور بهره مندی از قانون بازنشستگی پیش از موعد در مشاغل سخت و زیان‌آور کارگران مشمول صندوق تامین اجتماعی مورد رسیدگی قرار گرفته است.

حسینی افزود: به منظور رسیدگی به پرونده متقاضیان بازنشستگی پیش از موعد در مشاغل سخت و زیان‌آور در سال 92، کمیته کمیته بدوی بررسی و احراز مشاغل سخت و زیان‌آور با تشکیل تعداد 64 جلسه و کمیته تجدید نظر مربوطه نیز با تشکیل تعداد 8 جلسه نسبت به بررسی و احراز مشاغل سخت و زیان‌آور براساس آیین‌نامه مربوطه اقدامات لازم به عمل آمده و در طول سال 92 پرونده بالغ بر 6 هزار و 53 نفر برای اقدامات قانونی بعدی به منظور بازنشستگی به تامین اجتماعی ارسال شده است.

وی افزود: کارگرانی که به مدت 20 سال به صورت متوالی و 25 سال به صورت متناوب در مشاغل سخت و زیان‌آور مشغول به کار بوده و دارای سابقه پرداخت حق بیمه به صندوق تامین اجتماعی را داشته باشند می‌توانند از مزایای قانون بازنشستگی پیش از موعد در مشاغل سخت و زیان‌آور استفاده کنند.

حسینی در ادامه با بیان اینکه 3 هزار و 985 تعاونی در استان فعالیت می‌کنند، افزود: از طریق تعاونی‌ها 913 میلیارد تومان درآمد حاصل شده و 42 هزار و 72 نفر نیز اشتغال زایی ایجاد شده است.

وی بر لزوم توجه به تشکلات کارگری اشاره کرد و افزود: باید به تشکلات کارگری بیش از پیش توجه کرد و این مسئله را در برنامه کاری خود قرار دهیم.

1
2
1 2