- ارسال کننده: بین الحرمین تاریخ: ۹۲/۱۲/۲۹

میانه

میانه

میانه یکی از شهرستان های استان آذربایجان شرقی است که در ناحیه ی جنوب خاوری استان واقع شده است. میانه که در گذشته گرمرود گفته می شد؛ به علت قرار گرفتن میان اردبیل و زنجان؛ میانه نامیده شده است.

شهرستان میانه یکی از قطب های مهم اقتصادی و کشاورزی آذربایجان شرقی است. بیش تر مردم این منطقه به کشاورزی و دام داری اشتغال دارند. ارتفاعات بزغوش و تالاب ماهی آباد از جاذبه های طبیعی میانه به شمار می‌آیند.

بناهای تاریخی مانند مسجد ترک، کاروان سرای جمال آباد، پل های تاریخی، بقعه‌ها، قلعه ها و حمام روستای ترک نیز از مکان‌های دیدنی منطقه محسوب می شوند.

*مشخصات جغرافیایی میانه

مرکز شهرستان میانه، در درازای خاوری 47 درجه و 43 دقیقه، پهنای شمالی 37 درجه و 25 دقیقه و در ارتفاع 1100 متری از سطح دریا واقع شده است. این منطقه در 171 کیلومتری جنوب خاوری تبریز و در مسیر راه اصلی میانه – تبریز قرار دارد. میانه از شمال به شهرستان سراب و اردبیل، از خاور به خلخال، از جنوب به زنجان و از باختر به شهرستان های بستان آباد و هشترود محدود می شود. آب و هوای این شهرستان معتدل و خشک است.

راه‌های دسترسی به میانه به این قرار است : مسیر راه اصلی تبریز – زنجان تا تبریز 171 کیلومتر و تا شهر زنجان 109 کیلومتر، راه فرعی میانه – خلخال به درازای 132 کیلومتر.

*وجه تسمیه و پیشینه تاریخی

میانه که در گذشته گرمرود گفته می شد؛ به علت قرار گرفتن میان اردبیل و زنجان میانه نامیده شده است. میانه یکی از شهرهای تاریخی و کهن آذربایجان و ایران است. در سال 720 قبل از میلاد در آذربایجان و کردستان امروزی، سرزمین ماننا قرار داشت و مرکز آن در نزدیکی دریاچه ارومیه بود. در مرزهای این سرزمین نواحی نیمه مستقلی وجود داشتند که تابع ماننا بودند.

مانند زیکرتو، (در ناحیه میانه و اردبیل کنونی)، اندریا (در بخش سفلای دره قزل اوزن) و سرزمین دیوک یا دیااکو، (به احتمال قوی، در بخش علیای دره قزل اوزن) میانه پایگاه نیروهای سلاطین و محل کسب فرامین آن ها بود. اوچ تپه که امروز یکی از دهستان های این شهر است، در زمان نادرشاه افشار قرارگاه لشکریان او بود. نادر در لشکرکشی های خود بر علیه عثمانی بیش تر در این محل اقامت می کرد. در زمان احمدشاه قاجار، میانه یکی از مراکز حکومتی خاندان فیروز میرزا فرمان فرماییان بود.

*مکان های دیدنی و تاریخی

مکان های دیدنی و تاریخی مهم ترین عناصر رونق گردشگری در شهرستان میانه را تشکیل می دهند. ارتفاعات بزغوش و تالاب ماهی آباد از جاذبه های طبیعی میانه به شمار می آیند. بناهای تاریخی مانند مسجد ترک، کاروان سرای جمال آباد، پل های تاریخی، بقعه ها، قلعه ها و حمام روستای ترک نیز از مکان های دیدنی منطقه محسوب می شوند.

صنایع و معادن صنایع کارگاهی شهرستان میانه را تولید فایبرگلاس، تولید دفاتر تحریر، رنگ های صنعتی و ساختمانی، انواع قطعات پلاستیکی، موزاییک سازی، کابینت فلزی، سردخانه رادیاتورهای شوفاژ،‌ آردسازی ماکارونی، لوازم بهداشتی، فرش ماشینی و… تشکیل می دهد.

معادن سنگ گچ، خاک صنعتی، سنگ نمک، سنگ پرلیت، شن و ماسه، سیلیس، دولومیت، سرب، و روی از مهم ترین کان های شهرستان میانه هستند.

*کشاورزی و دامداری

در بیش تر کتب و اسناد تاریخی در وصف میانه از انبوه محصولات میوه و از دشت حاصل خیز آن خبر داده شده است. هم اکنون نیز شهرستان میانه یکی از قطب های مهم اقتصادی و کشاورزی آذربایجان شرقی محسوب می شود. بیش تر مردم منطقه به کشاورزی و دام داری اشتغال دارند.

آب مورد نیاز برای کشاورزی از رود و چاه ها تامین می شود و محصولات گندم، جو، برنج، بنشن، انگور، سیب، گلابی، زردآلو و گردو از مهم ترین محصولات کشاورزی منطقه به شمار می آیند. چون میانه در کرانه ی رودهای میانه چایی، قرانتو و آیدو غموش قرار گرفته کشاورزی آن دارای اهمیت است به طوری که 85درصد از مردم این شهرستان به کشاورزی اشتغال دارند. دام داری و دام پروری که از مهم ترین فعالیت های اقتصادی میانه محسوب می شود؛ از دیر باز در این سرزمین رواج داشته است. پرورش دام در این شهرستان بیش تر شامل گوسفند و بز بوده که توسط عشایر و روستاییان صورت می گیرد.

علاوه بر آن پرورش طیور به دو شیوه ی سنتی و صنعتی شامل: پرورش مرغ و خروس، بوقلمون، غاز و اردک می شود که در حد خودکفایی تولید می شود. زنبور داری نیز در این شهرستان از رواج کاملی برخوردار است.

1
1