- ارسال کننده: سالار پویان تاریخ: ۹۲/۱۲/۲۸

دو جلسه متفاوت فرماندار ویژه میانه با هنرمندان شهر

دو جلسه متفاوت فرماندار ویژه میانه با هنرمندان شهر

معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان میانه در نخستین جلسه دیدار خود با هنرمندان سرشناس شهر که قبل از ظهر برگزار شد، گفت: همین مدت کوتاه حضورم در مقام فرمانداری، کافی بود تا بسیاری علت ها و معلول های امورات میانه که تاکنون شاید در گذشته مبهم مانده بود، دستم بیاید. من با سابقه ای طولانی و پیشانی باز در برابر خداوند، برای خدمت به خلق این دیار آمده ام و خود را اول و آخر خدمتگزار مردم می دانم. شاید ظاهراً از مدت آمدنم به شهر میانه مدت زیادی نگذشته باشد اما مطمئن باشید که من پشت و روی پرده آگاهم و همه امور را با دقت زیر نظر گرفته ام.
وی پس از شنیدن سخنان بزرگان اهل قلم، فرهنگ و هنر،  افزود: من در محضرتان فقط مستمع هستم و می خواهم علاوه بر شنیده ها و دانسته های خود، مشکلات شما را از زبان خودتان بشنوم.
پس از گفتگوی دلنشین و صریح فرماندار و هنرمندان، یکی از شعرای چیره دست شهر، به ایراد شعرهای انتقادی پرداخت که با استقبال حضّار و فرماندار قرار گرفت.

دو جلسه متفاوت فرماندار ویژه میانه با هنرمندان شهرفرماندار سپس در حالیکه خود را فرزند آذربایجان خواند، گفت: من پس از سالها خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی، افتخار این را پیدا کرده ام که در خاک آذربایجان عزیزم باشم و در میان همزبانانم به خدمت صادقانه خود ادامه دهم.
وی تصریح کرد: مطلع هستم، در حوزه هنر مشکلات بسیار است، امّا باید قبول کنیم که هر کس باید ابتدا از خود آغاز نماید. تا زمانی که در بین خود ما اتحّاد نباشد، راه به جایی نخواهیم برد.
حیدری آزاد در ادامه با بیان اینکه من به هیچ حزب و جناحی وابسته نبوده و نیستم، افزود: در طول خدمتم، در هیچ کجای این مملکت به هیچکس باج نداده، لیکن با تمامی گروه ها در خصوص نحوه ارائه خدمت و بهبود عملکرد تعامل داشته ام. هیچکس در هیچ جای این مملکت بصورت اجباری حق تحمیل خواسته خود را به دیگران ندارد و تمامی گروه ها افراد و جناح ها به یک اندازه حق اظهار نظر و عمل دارند، علی الخصوص که با روی کار آمدن دولت اعتدال با روش خردمندی و تدبیر این مهم بر همگان یک فرضیه تعریف شده است.
در ادامه جلسه پس از ارائه مطلب چند هنرمند پیشکسوت دیگر که انتقادهایی در خصوص کم لطفی و کم محبتی برخی مسئولین در خصوص هنرمندان داشتند، حیدری آزاد حرفهایی را عنوان کرد که هنرمندان آنها را آب سردی روی آتش خوانده و مورد تصدیق و تشویق قرار دادند. وی گفت: من از اوضاع و امورات میانه در غالب حوزه ها گله مند و کماکان در تعجب هستم. در این شهرستان که از لحاظ تاریخی و فرهنگی و سایر عرصه ها در حد مرکز استان مدعی است و تأکید می کنم که باید مطرح باشد، متأسفانه منافع شخصی، گروهی و جناحی به منافع عموم مردم ترجیح داده می شود.

دو جلسه متفاوت فرماندار ویژه میانه با هنرمندان شهر

حیدری آزاد با گلایه از عده ای خاص که میانه را در ورطه باند بازی انداخته و مقصودشان را، به هر قیمتی حتی اگر به قهقرا کشاندن کل شهر بوده باشد، طلبیده اند، گفت: من آگاهم و تمام تلاش خود را  خواهم نمود تا انشاا... با حمایت قاطبه مردم و همکاری مسئولین شهرستان، این وضعیت را سامان بخشم تا مردم عزیز و غیرتمند میانه بتوانند آرامش کامل را در شهر شهدای زینبیه و ثارا... با تمام وجود احساس نمایند.
 معاون استاندار در ادامه بحث با شکایت از سیاست زدگی اکثر مدیران میانه، اعم از ارشد و غیر ارشد، با پوزش از هنرمندان حاضر و اعلام اینکه ناگزیر است در جلسه هنری برخی حرفهای غیر هنری بر زبان آورد، گفت: من معتقد به عمل هستم و باید بدانم شهرستان را در چه وضعیتی تحویل گرفته و در موعدی که یک روز فرا رسد، چطور و با چه تغییر و تفاوت و رشد و توسعه ای، تحویلش خواهم داد.معاون استاندار همچنین با انتقاد از وضعیت  فرهنگی در جامعه میانه که ماحصل آن بیداد و سوختن جوانان بی گناه میانه در کنج قهوه خانه های بیشمار شهر است، در ادامه افزود: مسئولین باید نسبت به  ارائه هر چه سریعتر برنامه های کاربردی و کلان و عملیاتی خود به اینجانب اقدام نمایند. مگر هزینه های برگزاری نمایشگاه ها و جشنواره های هنری و فرهنگی مانند بادبادکها، تخم مرغ های نوروزی و جشنواره غذا و امثالهم چه اندازه است، که شهری مانند واند از پس آن بربیاید؟. مگر میانه پاره ای از تن این کشور نیست که اجرای بسیاری از برنامه های هنری و فرهنگی در آن با مشکل مواجه است؟ همانطور که مراسمات عزاداری با شور وصف ناپذیر عاشقان اهل بیت(ع)، همزمان با سایر شهرهای ایران اسلامی در میانه نیز برگزار می شود، باید که مراسم شادی، جشن ها و اعیاد سنّتی نیز با شور نشاط در این شهر برپا گردند، وگرنه غبار ناامیدی بر صورت نورانی این مردم مسلمان نشسته و زندگانی آنها یأس آلود می کند. باید همه بدانند هر برنامه ای که قانون اجازه داده و در راستای منویات مقام معظم رهبری و دولت تدبیر و امید باشد، قطعاً باید اجرایی شود و که البته برای بررسی چنین مواردی در آینده نزدیک کمیته «نشاط اجتماعی» در فرمانداری میانه تشکیل خواهد شد و با یاری تمام نخبگان مذهبی و فرهنگی سیاستگذاری لازم انجام خواهد پذیرفت.
حیدری آزاد با اشاره به مراسم چهارشنبه سوری، تشریح کرد: با شهرداری میانه هماهنگی های لازم را انجام داده ایم تا در چند قسمت از سطح شهر نقاط بخصوصی برای برپایی جشن و روشن کردن آتش در نظر گرفته شود، تا خانواده ها در محیط سالم و ایمن مراسم خود را برگزار کنند تا خدایی ناکرده مشکلی برای هیچ یک از شهروندان شریف میانه پیش نیاید.

دو جلسه متفاوت فرماندار ویژه میانه با هنرمندان شهر                                         فرماندار میانه با اشاره به سابقه خود افزود: نگاه بنده به برنامه ها و مراسم همواره فرصت سازی است و هیچگاه نگاهم به چنین مراسماتی امنیتی نبوده و نیست. نظر من این است که باید چنین موقعیتهایی را تبدیل به فرصت، و از آن به نحو احسن استفاده کرد. باید در جهت حفظ هویت و سنّتهای بسیار ارزشمند خود تلاش نمائیم. بطور مثال اکنون که هنر خوشنویسی در میان مردم کمرنگ شده و بسیاری از مسئولین نیز دست خط نسبتاً بدی دارند که قابل خواندن نیست، چه اشکالی دارد هنرمندان خوشنویس با دریافت حق الزحمه ای اگر هم کم، برای کارمندان ادارات بعدازظهرها کلاس خوشنویسی برگزار نمایند.                                                                 
وی در مورد اهمّیت و ارزش موسیقی های محلّی و همچنین تئاترهای خیابانی که اجرای آن در میانه مسبوق به سابقه نمی باشد، عنوان کرد: بنده حتی در شهرستانهای دیگر که در مقام فرماندار خدمت می کردم، کارگروه های فرهنگی مربوطه دستور داده و خواسته بودم که علاوه بر سرود ملّی در مراسمات خاص، سرود محلی مصوّب شورای فرهنگی مخصوص آن شهر را نیز داشته باشند، چرا که میتوان در قالب یک نماهنگ تمامی مشاهیر، علما، عرفا و تک تک متعلقات و ویژگی های یک شهرستان را بخوبی معرفی کرد. زیرا که به اعتقاد من موسیقی محلی و سنّتی، هویت و نام و نشان یک قوم و ملّت است، امّا متأسفانه در شهر میانه به فرهنگ و هنر بومی بسیار کم لطفی و بی مهری شده است. ما بخوبی می توانیم از تئاتر خیابانی برای انتقال اهداف و خواسته هایمان در خصوص معضلات اجتماعی همچون اعتیاد، طلاق و... استفاده کنیم.
وی با اشاره به انتقاداتی که در خصوص برخی روئسای ادارات مطرح است، گفت: من شخصاً در حال بررسی و کنکاش در خصوص عملکرد این عزیزان هستم، و هنگامی که تحقیقات منتج به نتیجه شوند نظراتم را که به خیر و صلاح شهرستان باشد، اعمال می کنم و آن زمان برای انجام تغییرات اقدام خواهم کرد. عملکرد مدیران شهرستان در حال ارزیابی است و باید که با همّت همه مسئولین در جهت اعتلای نام میانه از جان و دل مایه کنیم.
در ادامه جلسه دوباره هنرمندان سکان سخن را در دست گرفته و نفراتی از ایشان به ایراد سخنرانی پرداختند که در این میان، یکی از نویسندگان پیشکسوت شهر، پیشنهاد و طرح جالبی را به حضار ارائه نمود، که حیدری آزاد بلافاصله ضمن اعلام موافقت، دستور بررسی و عملی نمودن آنرا صادر کرد.          معاون استاندار در ادامه افزود: در شهرستان میانه تمام هم و غم مسئولین باید دفاع از منافع عمومی شهرستان در تمامی زمینه ها باشد و نه اشخاص و جناحهای مربوطه! ما تنها با اتحّاد و همدلی است که به نتیجه خواهیم رسید، اگر هرکسی منافع خود را بر منافع شهرستان میانه ترجیح دهد، راه به جایی نخواهیم برد. متأسفانه برخی از همین سیاسی کاری ها باعث شده که وضعیت میراث فرهنگی میانه به این روز اسف بار بیفتد. من درصدد آن هستم که با جذب نظر تورهای داخل و خارج از شهرستان، تورهای میانه گردی را رایج کنم و از این راه تا حد ممکن نیز اشتغال و درآمدزایی ایجاد شود. میانه با گنجینه ای از آثار باستانی ثبت شده که داشتن تک تک شان، آروزی مقامات کشورهای اروپایی است، باید همواره جزو شهرهای برتر و اوّل در برنامه های میراث فرهنگی استان و حتی کشور باشد و نه شهری فراموش شده در دفاتر آن سازمان!                                    
در انتهای جلسه حیدری آزاد عنوان این موضوع که سال آتی به لطف خدا و همت هنرمندان، سال پویایی چشمگیز هنر و هنرمندان خواهد بود، از کلیه هنرمندان برای قبول دعوت تشکر و سالی پر از خیر و برکت برای تمامی مردم میانه علی الخصوص قشر نخبه هنرمندان و فرهنگیان آرزو کرد.

دو جلسه متفاوت فرماندار ویژه میانه با هنرمندان شهر

جلسه دوم نیز با حضور هنرمندان دولتی، رؤسای انجمن و کانونهای مساجد، کتابخانه ها و رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی میانه برگزار گشت، که به غیر از سخنان فرماندار، محتوی ایرادات در آن، متفاوت حرفهای هنرمندان حاضر در جلسه صبح بود!

دو جلسه متفاوت فرماندار ویژه میانه با هنرمندان شهر

در این جلسه رئیس اداره فرهنگ و ارشاد به ارائه عملکرد خود پرداخت و مسئولین کتابخانه ها نیز از کمبودهایی در این بخش گله کردند.

برخی از هنرمندان نیز از وضعیت فرهنگی جامعه و فراگیر شدن اعتیاد بخصوص استعمال قلیان در پارکهای عمومی شهر انتقاد کردند.

فرماندار میانه در طی این جلسه، ضمن استماع آمار ارائه شده توسط آقای عبداللهی، رئیس اداره و فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: باید انجمن ها را فعال تر از این مشاهده کنیم، و نتیجه آمار و ارقام در میان مردم متجلی گردد.

حیدری آزاد در ادامه بحث همچنین به موارد زیر اشاره کرد:

کانون خبرنگاران ایجاد شود.

آموزش خبرنگاری برای خبرنگاران توسط اداره و فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال1393 باید در نظر گرفته شود.

1
1