- ارسال کننده: موبایل سلیمانی تاریخ: ۹۲/۱۲/۲۷

داغچیلار بایرامی فرصتی برای " گردشگری رویدادی "

مکان این جشن بزرگ شهرستان میانه است ، پیشینه ی این رسم مردمی صدساله بدین شرح است :

سال dagcilar bayramiها پیش در ارتفاع "امام زادا داغی یا گوله حسرت داغی " که اینک دانشگاه آزاد اسلامی بر بالای آن واقع شده مردم میانه  به صورت جمعی به جشن و پایکوبی و برگزاری مراسم های مختلفی چون کشتی پهلوانی ،تخم مرغ بازی و اجرای موسیقی عاشیق ها می پرداخته اند.

چند سالی است این مراسم در ارتفاعات زیبای گئچیلیک( قافلانکوه) با حضور پرشور مردم در جمعه ی آخر سال برگزار می شود.در این مراسم شاهد اجرای موسیقی سنتی آذربایجانی توسط هنرمندان کارکشته این دیار هستیم که البته در سال 92 به حرمت بانوی اول جهان حضرت فاطمه (س) موسیقی اجرانشد.امسال شاهد چتر بازی یکی از ورزشکاران شرکت کننده در این مراسم بودیم که صحنه ی زیبا و جالبی را رقم زد!

این مراسم بی مانند یکی از رسومات خاص فرهنگ مردم شهرستان میانه می تواند در آینده ثبت ملی شود و بهترین فرصت برای ترویج و معرفی گردشگری رویدادی شهرستان برای جذب گردشگران علاقه باشد.

این که نوع نگاهمان به این مراسم چیست و شاید موافقان و مخالفانی داشته باشد چیزی که مشهود است این مراسم بعد از چندین سال فراموشی دوباره جانی تازه گرفته و با شرکت پرشور مردم هرسال پر رنگ تر از سال قبل برگزارمی شود.پس بدیهی است این مراسم و عناصر آن از بطن جامعه و فرهنگ مردم میانه نشات گرفته و هرگونه مخالفت و مقابله با آن بی حرمتی و بی توجهی به ارزش ها ، باورها ی فرهنگی مردم میانه است . جا دارد از گروه های کوهنوردی زحمت کش شهرستان به خصوص گروه کوه نوردی قافلانتی که در احیای این مراسم نقشی به سزا داشتند سپاس فراوان به عمل آورد.

تنها چالشی که این مراسم با آن روبرو بود قضیه ی برگزاری مراسم براساس شئونات فرهنگ جامعه ی اسلامی می باشدکه خوشبختانه با همکاری مردم و مسئولین به بهترین شکل ممکن مراسم و آیین مردمی " داغچیلاز بایرامی " جمعه ی آخر هر سال برگزار می شود و یکی از از مهم ترین رویدادهای شهرستان میانه است که ابعاد  فرهنگی ، ورزشی ، گردشگری ، سلامت ، آموزش و ... را در خود جای داده است.

بسیار منطقی است که با فکری باز به  برنامه ریزی های اقتصادی،فرهنگی ، زیرساختی ، فنی و مالی  در بخش گردشگری با استفاده از این فرصت ناب به توسعه ی صنعت گردشگری شهرستان  میانه دست بزنیم و با تدابیر ویژه خدماتی و تسهیلاتی در ارتفاعات قافلانکوه و با داشتن فرصت بزرگی چون " جشن  فرهنگی مردم میانه  "به آبادانی شهر عزیزمان کمک کنیم.

لازم به ذکر است بسیاری از شهرها ، روستاها و مناطق دیگر در سطح ایران و جهان وجود دارند که نه تنها به مقابله با جشن ها و آئین های  خود نپرداخته اند بلکه به اشاعه و ترویج آن در سایر نقاط ایران و جهان دست زده اند و امروزه در قالب جشنواره های مردمی  ثبت وبه ایجاد جاذبه های رویدادی گردشگری برای علاقه مندان به رسوم خاص که تعداد  قابل ملاحظه ای دارند  دست زده و باعث رونق اقتصادی و پویایی فرهنگی اجتماعی مردم و منطقه ی خود شده اند.مراسم هایی  چون گلاب گیری کاشان و مراسم پیر شالیار در اورامان تخت و نمونه های بسیار دیگر که مردم مناطق مذکور تعصب خاصی به آن دارند .پس این حق طبیعی افراد جوامع مختلف است که زبان ، فرهنگ ، آداب و رسوم ، باورها و ارزش های جامعه ی خود را دوست بدارند و در مقابل  هرگونه آسیب مصونشان بدارند.

با تمام این توضیحات از مردم و مسئولین و سایر نهاد ها خواهشمندیم به چنین جشن های مردمی به دید فرصت های شکوفایی  فرهنگی ، اجتماعی و اقتصادی جامعه ی شهرستان میانه نگاه کنند و از آثارمنفی انگشت شمار آن پیشگیری واز آثار مثبت فراوان آن حمایت به عمل آورند.

1
1