- ارسال کننده: اسماعیل مختاری تاریخ: ۹۲/۱۲/۲۲

گزارش جلسه ی کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان میانه

منتشر شده در پنج شنبه, 22 اسفند 1392 | نوشته شده توسط روابط عمومی فرمانداری ویژه میانه

معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان میانه در جلسه ای که با حضور رئیس دانشگاه علوم پزشکی، امام جمعه، نماینده مردم در مجلس و اعضای کارگروه سلامت و امنیت غذائی تشکیل گردید با بیان اینکه مردم ولی نعمتان ما هستند گفت: آنها حق دارند از حداقل امکانات درمانی بهره مند شوند.
اسماعیل حیدری آزاد روز پنج شنبه در جلسه ی کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان میانه که با حضور صومی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز برگزار شد از وضعیت بهداشت و درمان شهرستان میانه انتقاد کرده و گفت: با توجه به اینکه بهداشت و درمان با بحث سلامت و جان مردم سر و کار دارد و بیشترین گلایه مردم نیز ازشبکه بهداشت و درمان است ، کوچکترین مشکل در حوزه ی بهداشت و درمان سبب به خطر افتادن جان مردم و زیرسوال رفتن شهرستان است.


حیدری آزاد، ویژه بودن فرمانداری میانه را برای شهرستان یک امتیاز ویژه عنوان کرده و افزود: این امتیاز نباید صرفا به یک نام و تابلو خلاصه شود بلکه مردم باید از امتیاز و خدمات ویژه بودن شهرستان بهره مند شوند .فرماندار ویژه میانه تکمیل پروژه ی بازسازی بیمارستان امام خمینی(ره)، اصلاح چارت سازمانی فعلی شبکه بهداشت میانه و ارتقاء آن ، تامین پزشک عمومی و متخصص در شهرستان ،ارائه ی خدمات شبانه روزی در درمانگاههای شبانه روزی بخش های شهرستان، افزایش تختهای بیمارستانی ، استقرار پایگاه فوریت های پزشکی در جاده های میانه سرچم، افزایش سهم دوره ی طرح پزشکان متخصص ضریبK در میانه، تخصیص اعتبار خاص از طرف دانشگاه علوم پزشکی برابر با مبلغ اهدایی از سوی خیرین سلامت به شهرستان و راه اندازی اورژانس هوایی برای پوشش شهرستان ، جاده ترانزیت شهرهای همجوار آن را خواستار شده گفت: دستگاههای لاپروسکوپی، سی تی اسکن ، MRI و آندوسکوپی از کمبودهای حوزه ی بهداشت و درمان میانه به شمار می رود که به مساعدت استان در رفع این مشکلات نیازداریم.
فرد بیمار نباید به جز بیماری درد دیگری داشته باشد
نماینده مردم شهرستان میانه در مجلس شورای اسلامی بنا به فرموده رهبر معظم انقلاب تاکید کرد که فرد بیمار نباید به جز بیماری درد دیگری داشته باشد.
سیدبهلول حسینی به تلاشهای در حد توان شبکه بهداشت و درمان میانه اشاره کرده گفت: شهرستان میانه بنابر ویژه بودن و شان مردم آن نیاز به تلاش و کوشش بیشتری در حوزه ی سلامت دارد.
وی با بیان اینکه مسئولین این حوزه باید تلاش خود را مضاعف کنند تا قداست این حرفه حفظ شود افزود: ضعف ها و مشکلات موجود در شان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نیست .
حسینی با اشاره به اعتراض و گلایه مردم افزود: با توجه به نیاز شدید مردم در این شهرستان فقط بیمارستان خاتم الانبیاء با امکانات و تجهیزات اندک در حال ارائه ی خدمات بوده و نارضایتی مردم را در برداشته که برای رفع این مشکل بیمارستان امام باید هرچه سریعتر راه اندازی شود .
نماینده مردم میانه خواستار رسیدگی بیش از پیش به موضوع بهداشت و درمان میانه شده گفت: امیدواریم با سفر قریب الوقوع دکتر هاشمی وزیر بهداشت و درمان به میانه شاهد تخصیص اعتبارات لازم برای راه اندازی بیمارستان امام خمینی(ره) که با کمبود اعتبار در راستای بازسازی روبروست باشیم.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان اینکه صیانت از سلامت افراد وظیفه ماست افزود: سلامت عرصه وسیعی است که با مشارکت و همکاری و هماهنگی مردم قابل دستیابی است.
دکترصومی به اهمیت موضوع بهداشت و درمان اشاره کرده گفت: ما در تلاش هستیم تا سلامت را بعنوان مقوله اصلی در دولت و کل جامعه تعمیم دهیم زیرا مقوله سلامت از مهمترین تاکیدات رهبرمعظم انقلاب و رییس محترم جمهور کشورمان است و در این خصوصامیدواریم سال 93 به سال بهبود وضعیت مراکز بهداشتی و درمانی و بیمارستانها تبدیل شود.
وی کمبود اعتبار و بدهی های میلیاردی را دلیل اصلی بروز مشکلات در حوزه بهداشت و درمان عنوان کرد و ضمن اذعان به وظایف خطیر دانشگاه علوم پزشکی در تامین فضاها،نیروی انسانی و امکانات و تجهیزات لازم برای حوزه بهداشت و درمان گفت: در انجام وظایفی که بر عهده ما گذاشته شده بیش از حد توان در شان مردم همیشه در صحنه تلاش خواهیم کرد.
صومی به پیگیری برای راه اندازی بیمارستان امام خمینی(ره) میانه در اسرع وقت اشاره کرده گفت: قول مساعد می دهیم تا در هفته ی دولت سال آتی شاهد بهره برداری از اکثر بخشهای بیمارستان برای استفاده مردم شهرستان باشیم .
وی همچنین در مورد سی تی اسکن مورد نیاز شهرستان گفت: بنا بر مشکلات موجود این مشکل از طریق بخش خصوصی قابل حل بوده وقول می دهیم تمامی مشکلات سرمایه گذاران در بخش حوزه بهداشت و درمان را حل کنیم.
صومی از واریز 8 میلیارد ریال کارانه به شهرستان میانه خبرداد.معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز در این جلسه به خدمات پیشگیری، ارتقای سلامت و بیماریابی در 121 روستای میانه اشاره کرده و تاکید کرد که هیچ سازمانی در این وسعت نمی تواند به ارائه خدمات بپردازد.دکتر تبریزی ارتقای سلامت بالای 97درصد ، دسترسی به خدمات سلامت با 99 درصد و اشغال 70درصدی تختهای بیمارستان را نشان از ارائه ی خدمات پیشگیری و ارتقای سلامت بصورت مطلوب در شهرستان دانست.
تبریزی اظهار کرد : در سال 93 بحث پزشک خانواده جمعیت روستایی 100درصد تکمیل شده و پایه حقوقی پزشکان مستقر حداقل به دو برابر افزایش خواهد یافت.معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: در شهر نیز ما متعهد می شویم که خدمات پیشگیری، ارتقای سلامت و بیماریابی را در مناطقی که امکانات لازم را داراست پوشش دهیم همچنین ما بعنوان اولین استان در سال آینده بهسازی تمام خانه ها و مراکز بهداشتی و درمانی در سطح استان را در برنامه ی کاری خود گنجانده ایم.
وی با اشاره به اینکه نوسازی تجهیزات پزشکی با خرید و توزیع آنها از دیگر برنامه های دانشگاه علوم پزشکی است گفت: ما متعهد می شویم در صورت مشارکت 50 درصدی خیرین و مردم در حوزه ی بهداشت و درمان 50 درصد مابقی را پرداخت کنیم.امام جمعه ی میانه تاکید کرد: اگر دستورات اسلامی را بتوان در جامعه به صورت کامل پیاده کرده و دست نیازمندان را بگیریم مشکلی نخواهیم داشت.
حجت الاسلام والمسلمین محمدرضاحامدی با بیان حدیثی از حضرت فاطمه (س) به نقل از پدر گرامیشان ، بدترین امتها را کسی دانست که علی رغم داشتن نعمتهای فراوان طلبکار بوده و شکرگذاری نمی کنند.
وی افزود: ما باید شکرگذار این باشیم که علی رغم تمامی مشکلات و تحریمها اعظم جامعه بهره مند از بسیاری نعمات می باشند.
نماینده ی ولی فقیه در میانه گفت: اگر بگوییم که بهداشت و درمان در میانه تعطیل است ناشکری کرده ایم زیرا عوامل بهداشت و درمان در حد توان زحمت می کشند که باید به زحماتشان بها دهیم اما مطالباتی داریم که حق مردم این شهرستان است از جمله راه اندازی بیمارستان امام خمینی(ره) با زمانبندی مشخص زیرا تعداد جمعیت و پراکندگی آن ، افزایش 40 درصدی جمعیت با توجه به ییلاق و قشلاق و فاصله شهرستان از مراکز استانهای آذربایجان شرقی، زنجان می طلبد که این نیاز مرتفع شود. حامدی مشکل سی تی اسکن موجود با توجه به خرابی آن در اکثرماههای سال را از دیگر مشکلات حوزه ی بهداشت و درمان خوانده گفت: سی تی اسکن از پیش پاافتاده ترین و ضروری ترین نیازهامحسوب می شود که باید در راستای حل این مشکل اقدام لازم صورت گیرد.
لازم به ذکر است تامین 800 میلیون ریال برای خرید آندوسکوپی، تامین پزشک عمومی برای درمانگاه شبانه روزی ترکمانچای و راه اندازی داروخانه فعال در این مرکز ،تامین پزشک عمومی درمانگاه ترک،افزایش سهمیه بندی ضریب K در میانه ، پیگیری استقرار اورژانس هوایی ، استقرار دو آمبولانس در هر بخش با خرید آمبولانس های جدیدو افزایش تعداد آنها ، خرید دستگاه لاپروسکوپی و افزایش تختهای ICU ، CCUو NICU از مصوبات این جلسه بود.

1
1