- ارسال کننده: حامد .کبیری تاریخ: ۹۲/۱۲/۲۱

پیام میانه: شهرداری که برنامه ندارد!

ترکیب منتخبان مردم در چهارمین دوره ی شورای شهر میانه به خوبی نشان داد که مردم از وضعیتی  که بر مدیریت شهری حاکم است ناراضی هستند و با جدیّت خواستار تغییر روند فعلی می باشند.
امّا گویا منتخبان مردم در شورای چهارم، پیام انتخابات را به درستی درنیافتند که در کمال ناباوری با ابقای آقای خرده فروش به عنوان شهردار موافقت کردند.
اعضای شورای جدید با ابقای شهردار فعلی،مسئولیت عملکرد ضعیف آقای خرده فروش در دوره قبلی را هم برعهده گرفتند و اکنون بایستی پاسخگوی افکار عمومی میانه باشند.
اینکه چه اتفاقی افتاد که منتقدان دیروز شهردار بعد از کسب آرای مردم تغییر نقش داده و حامی شهردار شدند برای ما روشن نیست!!! امّا آنچه که واضح و مبرهن است کاستن از مقبولیت اعضای شورای چهارم نزد افکار عمومی به خاطر رفتار متناقضشان است که آینده سیاسی خود را برای بقای شهردار هزینه کردند.

اکنون مجموعه شهرداری دچار روزمرگی شده و هیچ برنامه ی مدوّنی برای برطرف کردن مشکلات و معضلات شهری ندارد البته ناگفته نماند که آقای شهردار در مقام سخن برنامه های زیادی دارد که بعد از گذشت نزدیک به سه سال هیچ کدام از این برنامه ها رنگ عمل به خود ندیده اند!

در ذیل به بخشهایی از این مشکلات اشاره می کنیم که همگی در حوزه ی کاری شهرداری بوده و از وظایف ذاتی این نهاد می باشند:

سایه بان پیاده رو ها:

شهرداری میانه با هدف ایجاد سایه بانهای دائمی و یکدست کردن آنها، اقدام به حذف سایه بانهای موقت کرد و ماهها انرژی خود را صرف این کار نمود ولی بعد از مدتی این طرح رها شده و خبری از ایجاد سایه بانهای دائمی همچون شهرهایی مثل:یزد،اهواز و... نشد.
در حال حاضر برخی مغازه ها اقدام به نصب دوباره سایه بان کرده اند که شهرداری دیگر نظارتی بر این کار ندارد.

2-سدمعبر:
آقای شهردار در ابتدای کار نظارت خوبی بر اکیپ سدمعبر داشتند و اوایل کارها به خوبی پیش رفت امّا بعد از مدتی گویا جمع آوری سدمعبر هم از دستور کار شهرداری حذف شد بطوری که در آستانه عید پیاده روهای منتهی به بازار و مسجد جامع برای عبور عابران پیاده جایی ندارند و برخی مغازه داران تا حاشیه خیابان اصلی هم اجناس خود را پهن می کنند که این اتفاق در سایه عدم نظارت صحیح اکیپ جمع آوری سدمعبر شهرداری رخ میدهد.

ترافیک شهری:
تمرکز کلیه ی ادارات،بانکها و مراکز خدماتی در هسته مرکزی شهر بعلاوه عدم وجود پارکینگ اختصاصی و عرض کم خیابان ها در کنار افزایش قابل ملاحظه تعداد خودروها همگی دست به دست هم داده اند تا ترافیک یکی از معضلات اساسی میانه به شمار برود.
شورای ترافیک تاکنون هیچ اقدامی بجز یکطرفه کردن خیابانهای اصلی و حتی فرعی انجام نداده تا جایی که در حال حاضر اکثر خیابانهای اصلی یکطرفه هستند.
یکطرفه کردن خیابانها برای مدت کوتاهی شاید در کنترل ترافیک کمک بکند ولی درمان کار این نیست.

4-پارکینگ شهری:
شاید یکی از مهمترین مشکلات شهری در میانه عدم وجود پارکینگ طبقاتی است که تا کنون شهرداری هیچ برنامه ای برای آن ارائه نکرده است.

5-فضای سبز:
یکی از آیتم های مهم در طراحی شهری فضای سبز است که همچون ریه های شهر عمل میکند.در میانه فضاهای سبز موجود همگی در بخشی از شهر تمرکز دارند و بخش اعظمی از شهر فاقد فضای سبز می باشند البته شهرداری برای رفع اتهام از خود فضاهای کوچکی در بعضی نقاط ایجاد کرده که کمتر شباهتی به فضای سبز استاندارد دارند.

6-نوسازی بافت فرسوده:
بافت فرسوده شهری در عین حال که چهره شهر را مخدوش می کند باعث بروز مشکلاتی نیز می شود.اکثر نقاط مرکزی شهر میانه دارای  بافت فرسوده و ساخت و سازهای غیراصولی می باشند که شهردار قوی و با برنامه می توانست مثل سایر شهرها با اجرای طرح هایی با مشارکت ساکنان منطقه،اقدام به نوسازی این بافتها کرده و ارزش منطقه را چند برابر بکند و از این طریق برای شهرداری هم کسب درآمد بکند که در این قسمت هم شهرداری نه اقدامی انجام داده و نه برنامه ای برای آینده دارد.
7-درآمد زایی برای شهرداری:
شهرداری می توانست با هماهنگی شورای شهر فعالیت های اقتصادی با هدف درآمدزایی انجام دهد تا بودجه شهرداری متکی برعوارض شهری نباشد که در این مورد خاص هم اقدامی صورت نگرفت هاست.

8-احداث روگذر یا زیرگذر:
عبور جاده ترانزیت از میانه باعث شده که شهر به دو قسمت تقسیم شود و برخی شهرک های بزرگ مثل شهرک اندیشه،شهرک امام،شهرک مدنی،شهرک رجائی،شهرک بهشتی و مجتمع های مسکونی مسکن مهر ،همچنین بیمارستان خاتم الأنبیا و دانشگاه آزاداسلامی از هسته مرکزی شهر جدا بشوند و عبور و مرور در این مسیرها با مشکلاتی همراه می باشد.علی رغم اینکه آقای خرده فروش قول احداث حداقل دو روگذر یا زیرگذر اصولی(کانال فاضلاب) را داده بود بعد از گذشت چند سال در این مورد هم اقدامی صورت نگرفته است.
در حال حاضر روگذر بزرگی در شهر بناب در حال احداث است که بزودی افتتاح خواهد شد چرا چنین طرحهایی در میانه اجرا نمی شوند باید مسئولین پاسخگو باشند.
میدان میوه و تره بار:
در زمان شهرداران قبلی یک میدان میوه و تره بار روبروی آموزش و پرورش ایجاد شده بود که جدیداً این مکان نیز تعطیل شده و حجم گسترده ای از این فروشندگان سیّار در خیابانهای اصلی پخش شده و باعث بروز مشکلات ترافیکی و غیره شده اند.
عدم سازماندهی مناسب فروشندگان در پنجشنبه بازار هم هر هفته باعث مشکلاتی برای تردد خودروها در مسیر کمربندی می شود.

10-آزادسازی اطراف امام زاده اسماعیل(ع):
بعد از گذشت چندین سال این طرح هم همچون دیگر طرح ها بلاتکلیف رها شده و اقدامی عملی در این زمینه را شاهد نیستیم.


11-بازیافت و تفکیک زباله:
در دنیای امروزی زباله یعنی طلای سیاه که می تواند با مدیریت صحیح و اصولی از یک تهدید به عنوان یک فرصت تغییر کند.تفکیک زباله در مبدأ طرحی است که در اکثر شهرهای کشور در حال انجام است و مواد اولیه را به چرخه تولید بازمیگرداند.
تفکیک زباله هایی مثل:کاغذ،فلزات،شیشه،پلاستیک و... می تواند صرفه جویی های زیادی به دنبال داشته باشد.همچنین از باقیمانده های زباله های خانگی می توان در بخش ورمی کمپوست استفاد کرد و برای تعداد زیادی بطور مستقیم و غیرمستقیم ایجاد اشتغال کرد.

12-طرح ها زیربنایی برای توسعه شهری:
آقای شهردار همیشه اعلام می کنند که شهرداری مشغول اجرای رح های زیربنایی است البته این بیشتر نوعی فرار از پاسخگویی است در غیر اینصورت بفرمایند کدام طرح های زیربنایی را اجرا می کنند؟!
نکند رنگ کردن جدول های شکسته کمربندی اسمش طرح زیربنایی است!
13-نیمه تمام رها کردن پروژه ها:
فقط برای نمونه بعد از گذشت چند سال جاده منتهی به گلزار مومنین میانه همچنان بلاتکلیف است و بعد از چند بار زیرسازی هنوز آسفالت ریزی نشده است. این در حالی است که بارها ماشین آلات شهرداری این مسیر را زیرسازی کرده اند.

14 هزینه های اضافی برای کارهای غیر ضروری:
بذل و بخشش شهرداری برای کمک به حسینیه ها و مساجد شهر در حالی ارزشمند است که از بودجه عمومی برای این کارها هزینه نشود.
در یک مورد شهرداری بجای جلوگیری از ساخت و ساز غیرمجاز یک حسینیه که خارج از محدوده ی شهری در حال ساخت بوده کمک هایی نیز انجام داده است که در نوع خود جالب توجه است.

برای جلوگیری از اطاله ی کلام از پرداختن به موضوعات دیگری همچون مبلمان شهری،حمل و نقل،کارهای فرهنگی و ... صرف نظر می کنیم.

1
2
1 2