- ارسال کننده: بین الحرمین تاریخ: ۹۲/۱۲/۱۱

شهید دکتر ابوالقاسم اصغری مونقی

ابوالقاسم اصغری مونقی
 
نام پدر: ابوالحسن
محل تولد: آذربایجان شرقی - میانه
تاریخ تولد: 1335/06/20
مدرک تحصیلی:دکتری
رشته تحصیلی: پزشکی
محل شهادت:رقابیه
تاریخ شهادت: 1361/02/04

ابوالقاسم اصغری مونقی در روز بیستم شهریورماه سال 1335 در شهرستان میانه دیده به جهان گشود. با توجه به مسافرت های تبعیدگونه پدرش - به علت فعالیت های سیاسی - در شهرهای مختلف به تحصیلات خود ادامه داد و پس از اخذ دیپلم در رشته ی «پزشکی» دانشگاه تبریز پذیرفته شد.دوران کودکی ابوالقاسم با مبارزات و مجاهدت های پدر بزرگوارش همراه بود؛ وی نیز در حدّ توان به روشنگری می پرداخت و دوستان و هم کلاسی های خود را با ظلم های خاندان پهلوی آشنا می کرد. اوح نهضت امام خمینی (ره) با دوره ی سربازی وی همزمان شده بود که به فرمان امام از پادگان فرار کرد و با مسلسلی که آورده بود، در روزهای پیروزی انقلاب اسلامی حماسه ها آفرید.
بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در همه صحنه ها حضوری فعال داشت. در غائله «خلق مسلمان» که اوایل انقلاب در تبریز اتفاق افتاد، در کنار شهید محراب آیت الله مدنی از اسلام و انقلاب اسلامی دفاع نمود.
مدتی در واحد اطلاعات و تحقیقات استان مشغول به کار بود که با شروع جنگ تحمیلی به صف رزمندگان ستاد جنگ های نامنظم پیوست و تحت فرماندهی «شهید چمران» با اشرار داخلی و دشمنان خارجی مبارزه نمود. اعتقاد داشت، اول باید صدام و ضدانقلابیون از بین بروند تا بعد قدم به کلاس دانشکده گذاشت. بعد از سال ها تلاش بی وقفه در ایجاد و حفظ انقلاب اسلامی، در نهایت مورد پذیرش معشوق ازلی قرار گرفت. وی در چهارم فروردین ماه 1361 در منطقه «رقابیه» در عملیات فتح المبین در سن 26 سالگی به فیض عظیم شهادت نایل آمد. روحش شاد و راهش پررهرو باد.

1
1