- ارسال کننده: بین الحرمین تاریخ: ۹۲/۱۱/۲۸

گوشه ای از زندگینامه ایت الله رحیمی میانجی (ره)امام جمعه زرقان استان فارس

گوشه ای از زندگینامه مرحوم حاج آقای رحیمی (ره)امام جمعه زرقان

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

...

 

گوشه ای از زندگینامه حضرت آیت الله حاج شیخ رحیم رحیمی (رحمه الله)

 

ایشان در سال ۱۳۰۴ هـ ش در روستای اشلق از توابع میانه پا به عرصۀ وجود گذاشت پدر ایشان شخصی مؤمن و باتقوا بود و از تاجرین آن دیار به شمار می آمد.

 

دروس مکتب و مقدمات حوزوی را در زادگاهش گذراند و سپس برای تحصیل سطوح عالیه در حدود سال ۱۳۲۵ هـ ش به شهر مقدس قم عزیمت نمود و نزد اساتید بزرگی همچون حضرت آیت الله العظمی بروجردی ، حضرت امام خمینی ، حضرت آیت الله العظمی اراکی ، حضرت آیت الله العظمی گلپایگانی ، حضرت آیت الله العظمی مرعشی وعلامۀ طباطبائی و  بزرگان دیگر (رحمة الله علیهم اجمعین) بهره جسته و به تدریس کتب فقهی و اصولی و کلامی پرداختند و همزمان در مؤسسه دارالتبلیغ شرکت نموده و با رتبۀ دوم بین تمام طلاب  فارغ التحصیل شدند تا آنکه به حسب مقدرات الهی در سال ۱۳۵۰ هـ ش که برای تبلیغ به بخش زرقان از توابع شیراز رفته بودند، با اصرار اهالی در آن بخش رحل اقامت افکندند و عمر شریف خود را وقف اعتلای دین  و هدایت مردم آن دیار نمودند و پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۶۰ شمسی  از طرف امام خمینی (ره) به امامت جمعۀ زرقان منصوب شدند و تا چند سال قبل از رحلت در این سنگر مقدس به اسلام و انقلاب خدمت کردند و آثاری ارزشمند از خود در این شهر بجا گذاشتند از جمله می توان به تالیف کتاب «جواهر الحکمة و الموعظه» و تاسیس دو شعبه صندوق قرض الحسنه و کتابخانه و بازسازی مسجد جامع و صندوق خیریه صاحب الزمان و غیره اشاره نمود ایشان جهت تبلیغ و دلگرم نمودن رزمندگان چندین مرتبه به جبهه عزیمت نمود و و یکی از فرزندان خود را تقدیم اسلام نمود  نهایتاً ایشان پس از عمری  مجاهده و تلاش و تحمل رنجها ، دردها ، غمها و مصیبتها  در آذرماه ۱۳۸۲ هـ ش در شهر مقدس قم در سن ۷۸ سالگی دعوت معبود خویش را لبیک  گفت و به دیار فضل و باقی شتافت، سلام و درود خدا بر او باد.

 

خوشا به حال کسی که همچون اینان بامداد که برخیزد عبادت حرفۀ او و آخرت همت او و مرگ ، فکر او و توبه عزم او و قبول توبه و رحمت الهی امید او باشد. خوشا به حال کسی که تقوای الهی را پیش گیرد و از خدا بترسد که فرموده اند : هرکه از چیزی بترسد از وی گریزد و هرکه از خدا بترسد در وی گریزد طُوبی لَهُم وَ حُسنُ مَآبٍ (۵) .

 

بعضی از خصوصیات حضرت آیت الله رحیمی (ره) :

 

...

 

۱- ایشان از لحاظ علمی در حد والائی بودند و نزد آیات عظیم المنزلة تلمذ نموده و بهره ها جستند و به درجات عالی علمی دست یافتند. از این لحاظ مصداق این روایت امام صادق ع  است که فرمودند : إِذَا أَرَادَ اللَّهُ بِعَبدٍ خَیراً فَقَّهَهُ فِی الدِّینِ (۶). هرگاه خدایتعالی خیر بنده ای را اراده فرماید او را در دین فقیه می سازد. و روایتی که می فرماید : عَن أَبِی عَبدِ اللَّهِ ع  قَالَ إِنَّ العُلَمَاءَ وَرَثَةُ الأَنبِیَاء (۷) . همانا عالمان وارثان پیامبرانند و روایتی  که می‌فرماید عن امیر المومنین ع  قال العالم حی و إن کان میتا (۸). عالم زنده است اگرچه از دنیا رفته باشد.

 

۲- هجرت ایشان مصداق این آیۀ شریفۀ که می فرماید : وَ الَّذینَ هاجَرُوا فی سَبیلِ اللَّهِ ثُمَّ قُتِلُوا أَو ماتُوا لَیَرزُقَنَّهُمُ اللَّهُ رِزقاً حَسَناً وَ إِنَّ اللَّهَ لَهُوَ خَیرُ الرَّازِقینَ (۹).

 

۳- ایشان پدر یک شهید است ؛ مصداق روایت عَن أَبِی عَبدِ اللَّهِ ع  قَال ولََدٌ واحِدٌ یقَدِّمُهُ الرَّجُلُ أَفضَلُ مِن سَبعِینَ وَلَداً یَبقَونَ بَعدَهُ یُدرِکُونَ القَائِمَ . (۱۰) .

 

امام صادق ع فرمودند : اگر پدری یک فرزند خود را تقدیم اسلام کند تا شهید شود افضل از هفتاد فرزند است که بعد از او بمانند و حضرت حجة ع  را درک کنند . و همچنین پدر یک مقتول ، مصداق روایت عَن أَبِی عَبدِ اللَّهِ ع  قَالَ ثَوَابُ المُؤمِنِ مِن وَلَدِهِ إِذَا مَاتَ الجَنَّةُ صَبَرَ أَو لَم یَصبِر (۱۱). امام صادق ع  فرمودند : ثواب مؤمن از فرزندش هنگامی که بمیرد ، بهشت است چه بر این مصیبت صبر کند یا صبر نکند .

 

۴ – تحمل تقریباً شصت سال زندگی در غربت (در دو شهر) و موت در غربت ، مصداق روایت قَالَ الصادق ع  مَوتُ الغَرِیبِ شَهَادَةٌ (۱۲). امام صادق ع فرمودند : موت انسان غریب شهادت است.

 

۵ – صبر ایشان مصداق آیۀ یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اصبِرُوا وَ صابِرُوا وَ رابِطُوا وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُم تُفلِحُون‏ (۱۳) .

 

و روایت عَن عَلِیٍّ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّه  ص الصَّبرُ ثَلَاثَةٌ صَبرٌ عِندَ المُصِیبَةِ وَ صَبرٌ عَلَی الطَّاعَةِ وَ صَبرٌ عَنِ المَعصِیَة (۱۴) . رسول اکرم ص فرمودند : صبر بر سه گونه است : صبر هنگام مصیبت ، صبر هنگام طاعت و صبر در برابر معصیت ، که ایشان هر سه نوع را در خود جمع نموده بودند.

 

۶- قناعت ایشان که مصداق این روایت است عَن أَمِیرِ المُؤمِنِینَ ع  قَال القناعة علامة الأتقیاء(۱۵)امام علی ع  فرمودند : قناعت علامت انسانهای متقی است . و مصداق این روایت  قَالَ الصَّادِقُ ع  إِذَا أَحَبَّ اللَّهُ عَبداً أَلهَمَهُ الطَّاعَةَ وَ أَلزَمَهُ القَنَاعَةَ وَ فَقَّهَهُ فِی الدِّینِ وَ قَوَّاهُ بِالیَقِین(۱۶) . از امام صادق ع  نقل است که فرمودند : هرگاه خدایتعالی بنده ای را دوست بدارد به او طاعت خود را الهام فرماید و او را ملزم به قناعت گرداند و در دین فقیه سازد و به یقین قوی گرداند.

 

۷- تواضع ایشان که مصداق این روایت است ، عَن أَمِیرِ المُؤمِنِینَ ع قَال التواضع ثمرة العلم (۱۷) . امام علی ع فرمودند : تواضع ثمرۀ علم است .

 

۸- گذشت و شاکر بودن ایشان به درگاه الهی ، مصداق این روایت  عَن أَمِیرِ المُؤمِنِینَ ع قَال خیر الناس من إذا أعطی شکر و إذا ابتلی صبر و إذا ظلم غفر(۱۸) . از امام علی ع نقل است که فرمودند : بهترین مردم کسی است که هنگامی که به او عطا شود شکر کند و هنگامی که به بلا و مرض و مصیبتی گرفتار آید صبر نماید و هنگامی که به او ظلم شود ببخشد .

 

۹- طول عمر با برکت ایشان در طاعت مصداق این روایت است لما سئل ص عن السعادة فقال طول العمر فی طاعة الله (۱۹). هنگامی که از پیامبر اکرم  ص دربارۀ سعادت سؤال شد حضرت فرمودند : و آن طول عمر در اطاعت خدایتعالی است .

 

۱۰- ابتلای به مرض در سالهای پایان عمر، مصداق این روایت  قَالَ أَبُو جَعفَرٍ ع  سَهَرُ لَیلَةٍ مِن مَرَضٍ أَفضَلُ مِن عِبَادَةِ سَنَةٍ (۲۰)امام باقر ع  فرمودند : نخوابیدن یک شب از مرض افضل است از یک سال عبادت . و عَن أَبِی عَبدِ اللَّهِ  ع قَالَ إِنَّ فِی الجَنَّةِ مَنزِلَةً لَا یَبلُغُهَا عَبدٌ إِلَّا بِالِابتِلَاءِ فِی جَسَدِهِ (۲۱)امام صادق ع  فرمود : همانا در بهشت منزلت و جایگاهی است که هیچ بنده ای به آن نمی رسد مگر با ابتلای مرضی در بدن  او .

 

۱۱- چشم پوشی و دوری از دنیا و ما فیها ، ایشان حتی از املاکی که از ابوی بزرگوارشان به ارث رسیده بود چشم پوشی نمود که مصداق این سخن حضرت علی ع  است که فرمودند: عَن أَمِیرِ المُؤمِنِینَ ع قَال إذا أحب الله سبحانه عبدا بغض إلیه المال و قصر منه الآمال (۲۲) . از امام علی ع  نقل است که فرمودند : هرگاه خدایتعالی بنده ای را دوست بدارد مال را نزد او مبغوض و آرزوها را از او کم می‌گرداند .

 

۱۲- ایشان همیشه بیاد فقرا بود و آنها را به هر طریق ممکن کمک و یاری می نمود و به سادات، بسیار احترام می    گذاشت که از این بابت مصداق این حدیث نبوی بودند :  عن النبی ص قَالَ مَن أَکرَمَ أَولَادِی فَقَد أَکرَمَنِی (۲۳) . کسی که اولاد مرا اکرام کند مرا اکرام کرده است . و در این رابطه همیشه می فرمودند : آدم از خاک ، سید از نور است.

 

۱۳- ایشان همیشه مشغول مطالعه بودند و هیچ کاری جز عبادت و گره گشائی از مشکلات مردم را بر مطالعه و تحقیق ترجیح نمی دادند و برای کتاب ارزش ویژه‌ای قائل بودند.

 

یک مرتبه از ایشان درخواست شد که پشت به کتابخانۀ شخصی خودشان بایستند تا عکسی از ایشان گرفته شود ولی ایشان قبول نکرده و فرمودند : نمی   توانم پشت به کتاب بایستم.

 

خاطرۀ دیگر اینکه روزی قلم خود را روی کتابی گذاشتم ایشان فرمودند : چیزی را روی کتاب نگذار؛ حتی دیده می شد که بعضی از کتابها را روی بعض دیگر قرار نمی دادند و هیچ کتابی را روی قرآن کریم نگذاشتند.

 

هیچ زمان ندیدیم قدمهای خود را حتی در هنگام تنهائی دراز نموده باشد .

 

۱۴ – ایشان در ظاهر صورتی متبسم داشتند ولی در باطن غمگین و گریان بود ، در ظاهر با خلق و در باطن با حق بود، سکوتش فکر و نگاهش عبرت بود مصداق این فرمایش امیرالمؤمنین ع  به شمار می آمد که فرمودند:  عَن أَمِیرِ المُؤمِنِینَ ع  قَالَ فِی صِفَةِ المُؤمِنِ المُؤمِنُ بِشرُهُ فِی وَجهِهِ وَ حُزنُهُ فِی قَلبِهِ أَوسَعُ شَی‏ءٍ صَدراً وَ أَذَلُّ شَی‏ءٍ نَفساً یَکرَهُ الرِّفعَةَ وَ یَشنَأُ السُّمعَةَ طَوِیلٌ غَمُّهُ بَعِیدٌ هَمُّهُ کَثِیرٌ صَمتُهُ الخبر (۲۴).

 

امام علی ع  دربارۀ صفات مؤمن فرمودند: مؤمن کسی است که گشاده‌روئی‌اش در صورتش و اندوهش در سینۀ اوست ، سینه اش از همه چیز فراختر و نفس او از هر چیزی خوارتر است، برتری جوئی را زشت و ریاکاری را دشمن دارد ، اندوه او طولانی و همت او بلند ، سکوتش فراوان است .

 

۱۵ – یکی از سجایای اخلاقی ایشان در زندگی و در طول دوران تصدی امامت جمعه ، ایجاد وحدت و اصلاح بین مردم بود و هرگز مبتلا به کلام و عملی نشد که باعث تفرقه و دلسردی مردم شود.

 

ذکر فضائل و ملکات روحی ایشان در این نوشتار مختصر نمی‌گنجد و تمام کسانی که با آن بزرگوار محشور بوده‌اند خاطرات بسیاری از عزت نفس و کرامت انسانی و

 

انفاس قدسیه ایشان دارند و هرگز یاد و خاطر آن اسوۀ زهد و علم  و تقوی و فضیلت و خلوص را فراموش نخواهند کرد. والسلام .

 

...

1
1