- ارسال کننده: بین الحرمین تاریخ: ۹۲/۱۱/۲۳

سامانه هشدار سیل در حوضه رودخانه قزل اوزن ایجاد می شود

سامانه هشدار سیل در حوضه رودخانه قزل اوزن ایجاد می شود

تبریز  ایرنا - مدیر عامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی از ایجاد سامانه هشدار سیل در سرشاخه های رودخانه قزل اوزن در این استان خبر داد.

 

غلامرضا هاشمی روز چهارشنبه در نشست کارگروه سیل و مخاطرات رودخانه های این استان با اشاره به سیل خیز بودن آذربایجان شرقی، گفت: اقدامات پیشگیرانه به منظور کاهش خشارات سیل در دستور کار قرار دارد.

وی با بیان اینکه تعداد زیادی از سیلاب ها قابلیت مدیریت دارند، اظهارکرد: سامانه هشدار سیل در راستای جلوگیری از خسارات جانی اجرا می شود.

هاشمی از تهیه سند مدیریت سیل استان خبر داد و گفت: برای اجرا نیازمند اعتبار هستیم.

وی با اعلام اینکه سامانه هشدار سیل در سرشاخه های گرمی چای، آیدوغموش، شهرچای و قرنقوچای اجرا می شود، گفت: عملیات اجرایی و نصب تجهیزات در محدوده شاخه گرمی چای شروع شده است.
مدیر اجرایی پروژه هم با اشاره به اینکه سامانه هشدار سیل قبل از این در حوضه هفت رودخانه کشور اجرا شده است، گفت: اعتبار اختصاص یافته برای اجرای سامانه مزبور در چهار سرشاخه حوضه آبریز رودخانه قزل اوزن در شهرستان میانه کافی نیست.

پورکیا تغییر کاربری اراضی و تغییر الگوی بارش ها را از دلایل افزایش سیل عنوان کرد و افزود: در معرض سیلاب بودن جمعیت هم موجب افزایش خسارات می شود.

وی بر ضورت مدیریت جامع سیلاب تاکید کرد و گفت: مشارکت کلیه ذینفعان در تصمیم گیری ها ضروری است .

وی روش های کاهش ریسک سیلاب را به روش های سازه ای و غیرسازه ای تقسیم بندی کرد و افزود: روش های سازه ای نیاز به هزینه زیادی دارد و زمان بر است ضمن اینکه موجب به هم خوردن رژیم طبیعی رودخانه شده و اثرات زیست محیطی و تبعات اجتماعی خواهد داشت.

پورکیا گفت: این در حالی است که سامانه هشدار سیل در زمانی کوتاهی قابل اجراست، کم هزینه بوده و سازگار با طبیعت است.

وی در عین حال اظهارکرد: سامانه هشدار سیل به معنای نفی روش های سازه ای نیست، بلکه مکمل است.

پورکیا سامانه هشدار سیل را نیازمند آموزش به مردم نهادهای مسوول، پایش مستمر و ارسال به هنگام داده ها و برنامه واکنش فوری دانست و گفت: وظایف هر یک از نهادها و برنامه کلی مقابله با سیل باید مشخص شود.
سامانه هشدار سیل در حوضه رودخامنه قزل اوزن بر اساس موافقت نامه ای بین وزارت نیرو و موسسه تحقیقات آب اجرا می شود.

1
1