- ارسال کننده: جابر جهانگیری تاریخ: ۹۰/۰۷/۲۴

برداشت 1000 تن لوبیا در شهرستان میانه

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان میانه خبر داد:
برداشت 1000 تن لوبیا در شهرستان میانه

خبرگزاری فارس: مدیر جهاد کشاورزی شهرستان میانه گفت: پیش‌بینی می‌شود یک هزار تن محصول لوبیا امسال در این شهرستان برداشت شود.

خبرگزاری فارس: برداشت 1000 تن لوبیا در شهرستان میانه
 
 

به گزارش خبرگزاری فارس از میانه، نادر زارع تالی ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با توجه به عملکرد خوب محصول در منطقه و بازار مناسب، کشت لوبیا در میانه دارای توجیه اقتصادی است.
وی سطح زیر کشت لوبیا در این شهرستان را 300 هکتار اعلام کرد و افزود: از مزرعه شاخص، 4 هزار و 700 کیلوگرم در هکتار محصول برداشت شده است.
زارع‌تالی متوسط عملکرد لوبیا در این منطقه را 2 هزار و 500 کیلوگرم در هکتار عنوان کرد و دهستان تیرچای شامل روستاهای بالسین، ایورق و ایشلق را از اصلی‌ترین روستاها در تولید لوبیا دانست و گفت: این دهستان 90 درصد سطح زیر کشت شهرستان را در اختیار دارد.
وی تصریح کرد: شهرستان میانه از شهرستان‌های مهم در تولید لوبیا در کشور است،
 لوبیا از ۲۲ درصد پروتئین، ۶۲ درصد مواد نشاسته‌ای، دو درصد مواد چربی تشکیل شده و یکی از مقوی‌ترین حبوبات بوده و چون مواد پروتئنی و به اصطلاح «گوشتی» آن خیلی زیاد است، عده‌ای آن را گوشت فقرا هم نامیده‌اند زیرا به خوبی می‌تواند جای خالی گوشت را در یک برنامه غذایی پر کند و همان مواد لازم در گوشت را به بدن برساند. لوبیا برای بعضی از مردم که دارای معده ضعیف هستند غذای سنگینی به شمار می‌رود و ممکن است به دشواری هضم شود. اما اگر چند روزی آن را در آب خیس کنند و هنگامی که لوبیا می‌خواهد جوانه بزند آن را بپزند، هم زودتر پخته می‌شود و هم سریع‌تر جذب می‌شود.
 لوبیا برای مبتلایان به رماتیسم، اختلال فشار خون و بیماری‌های کلیوی خوراک سودمندی به شمار می‌رود اما اشخاص چاق و مبتلایان به بیماری قند و کسانی که نقرس دارند یا اورهٔ خونشان بیشتر از حد طبیعی است (به علت وجود پروتئین در لوبیا) باید در مصرف آن احتیاط کنند و از لوبیای سبز استفاده کنند.

1
1