- ارسال کننده: موبایل سلیمانی تاریخ: ۹۲/۱۱/۱۹

دانشمندان علوم زمین : قافلانکوه میانه موزه تاریخ طبیعی است !

شهرستان میانه پتانسیل های زیادی در صنعت گردشگری دارد، این یک نگاه کلی است که نظر ما را به میراث تاریخی و طبیعت سرزمینمان سوق می دهد ولی وقتی وارد جزئیات این توانایی ها می شویم با موارد جالبی برخورد می کنیم که مطالعه ی هریک از آن ها امری ضروری است. یکی از مهم ترین استعداد های شهرستان میانه در زمینه ی ژئوتوریسم می باشد که قبلا به اهمیت سنگ های قیمتی موجود در منطقه اشاره شده بود.

طبق اظهارات محققان علوم زمین در منابع مختلف از جمله مجله ی علوم زمین با موضوع

زمین گردشگری و ارزیابی توان گردشگری منطقه قافلانکوه میانه، با استفاده از مدل ریاضی تابع هدف

(Scientific Quarterly Journal, GEOSCIENCES, Vol. 21, No. 82, Winter 2012)

 به اهمیت منطقه ی قافلانکوه مبنی بر وجود سنگ های متنوع در منطقه (آندزیت ها، بازالت ها، ریولیت ، ایگنمبریت، فیشر دایک ها، انواع عقیق ها،پرلیت، گسله ها، آگلومرا، برش آتشفشانی، بمب آتشفشانی و...) چشمه ها، آبشارها ، دره ها ی زیبا و... مناظری دیدنی را برای هر پژوهشگری در زمینه جغرافیا و علوم زمین به وجود آورده است.وجود بناهای تاریخی چون قلعه ی دختر که از جنس همین سنگ ها  بر روی صخره های قافلانکوه (سنگ های ریولیتی آتشفشانی)که مربوط به دوره ی کواترنری می باشد به اهمیت این موضوع دو چندان می افزاید که می بایست توجهی خاص به این منطقه شود.پس در نتیجه می توان از این منطقه به عنوان ژئوپارک علمی نیز بهره برد. لازم به ذکر است وجود گسل های معکوس قافلانکوه شرایط مساعدی را برای صخره نوردی و کوه نوردی و در نتیجه گردشگری ماجراجویانه فراهم کرده است.علاوه بر این ها وجود عناصر فرهنگی و آداب و رسوم خاص منطقه نیز مورد توجه پژوهشگران نیز بوده است.

مجموعه ی پتانسیل های گردشگری فرهنگی ، گردشگری شهری ، گردشگری ورزشی ، گردشگری ماجراجویانه ، بوم گردشگری  و گردشگری روستایی و گردشگری علمی زمین شناسی و چندین مورد دیگر در شهرستان میانه محققین را بر این واداشته تا از میانه به عنوان موزه ی تاریخ طبیعی  یاد کنند چرا که این منطقه هم چون کلاس درسی تمام زمینه های مساعد برای پژوهش های علمی را دارا است.

 

 

چارت پتانسل های شهرستان میانه برای تبدیل به موزه تاریخ طبیعی و پارک علمی

گردشگری 1

 

 

 

نمایی از پتانسل های فرهنگی و تاریخی شهرستان میانه

 

 

 

گردشگری 2

 

 

 

پتاسیل های گردشگری ورزشی شهرستان میانه

تصویر3

 

 

پتانسل های علمی ( پارک علمی زمین)  شهرستان میانه

تصویر4

 

 

تصویر5

 

تصویر6

 

تصویر 7

 

"وظیفه ی مدیران گردشگری با توجه به  آموخته های دوره ی  آکادمیک  تحقیق و معرفی این پتانسیل هاست.ولی صرف شناسایی این استعداد ها کافی نیست و می بایست در سطح ملی و فراملی فعالیت هایی صورت گیرد تا بتوان از آن ها در بسط و گسترش این منابع درجهت تعالی و پیشرفت شهرستان استفاده کرد که مشخص است این امر مهم وظیفه ما و مسئولان منطقه ای و کشوری است."

 

 

 ترجمه:

برگرفته

 

 

 

1
1