- ارسال کننده: مصطفی شیخ پور تاریخ: ۹۲/۱۱/۱۴

فرهنگستان زبان...!!؟؟؟ و نمایندگان مجلس- مصطفی شیخ پور


فرهنگستان زبان فارسی و اعلام مخالفت با آموزش به زبان مادری بار دیگر پرده از ماهیت آنهایی برداشت که با نام وطن دوستی و انقلاب بحث های نژادی و زبانی را مطرح می کنند و رفتارهای فاشیستی از خود نشان می دهند. اعضای احتمالا محترم این نهاد فرهنگی در توجیه این اظهار نظر سخیف، این مسئله را تهدیدی جدی برای زبان فارسی و یک توطئه برای کمرنگ کردن این زبان عنوان کردند. پیش از این نیز این نهاد فرهنگی در خطر بودن امنیت ملی!!! را علت مخالفت خود اعلام کرده بودند. حال سوالی که ذهن بنده و اکثر آذربایجانی ها را مشغول کرده است این است که آیا یک زبان  واقعا چنین قدرتی دارد که به عنوان تهدید مطرح شود یاپایه های امنیتی یک نظام را با به مخاطره بیاندازد؟ آن هم نظامی که در طول تاریخ از گردنه های سختی عبور کرده است و یا اینکه پایه های نظام جمهوری اسلامی ایران خدای ناکرده آنقدر سست است که با تاسیس یک نهاد فرهنگی با تهدید مواجه می شود؟؟ پاسخ به این سوالات می تواند ما را در فهم درست از مسئله کمک کرده و ماهیت نظر فرهنگستان محترم را آشکار سازد. در حالی که طبق اصل نهم قانون اساسی " هیچ‏ مقامی‏ حق‏ ندارد به‏ نام‏ حفظ استقلال‏ و تمامیت‏ ارضی‏ کشور آزادیهای‏ مشروع‏ را، هر چند با وضع قوانین‏ و مقررات‏، سلب‏ کند."
 بنده این اقدام و این اظهار نظر فرهنگستان و اعضای آن را نوعی کج فهمی تلقی می کنم و به نوعی توهین به نظام جمهوری اسلامی ، قانون و دولت آن می دانم.

در چنین شرایطی ست که نمایندگان مجلس به عنوان نمایندگان قانونی مردم باید اعلام موضع نمایند و بایستی اقدامات لازم را در راستای برخورد با این نهاد انجام دهند. آموزش به زبان مادری و اصل برابری مردم ایران دو اصل مترقی در قانون اساسی جمهوری اسلامی می باشد(اصل 15 و اصل 19) که از اول انقلاب تا کنون با سنگ اندازی های برخی ها مسکوت مانده است و کسانی که خواستار اجرای این دو اصل بوده اند با تهمت های گوناگون متحمل حبس، تبعید، دوری از تحصیل و ... شده اند و ب عکس کسانی که در مقابل خواسته های دولت و ملت ایران مقاوت می کنند و به نوعی در مقابل قانون اساسی و اراده دولت و ملت ایستاده اند آزادانه به فعالیت می پردازند.
سایت زیر و مطالب منتشر شده در آن مطالعه شود:

http://www.azariha.org/?lang=fa&muid=53&item=1043

 متاسفانه فرهنگستان زبان فارسی نیز یکی از این نهادهاست که با بودجه کل مردم ایران اداره می شود فرهنگستانی که هزینه آن را مردم می پردازند باید از حقوق فرهنگی این مردم دفاع کند در حالی که با بودجه کشور در خدمت افراد و جریان فکری خاص سعی در ایجاد دودستگی و ترویج افکار قرون وسطایی در کشور دارند.
 با توجه به حساسیت بیش از اندازه موضوع برهمه نمایندگان واجب است که در مقابل اینگونه تندروی ها عکس العمل نشان داده و باعث آرامش خاطر و احساس امنیت مردم گردند. نمایندگان مردم میانه در مجلس شورای اسلامی نیز از این جمع مستثنی نیستند لذا انتظار می رود در این مورد خاص نیز احساس مسئولیت کرده و ضمن اعلام نظر خود اقدام عملی نشان دهند.

با تشکر
مصطفی شیخ پور 14 بهمن ماه 1392

 

اصل‏ نهم:
 
در جمهوری‏ اسلامی‏ ایران‏ آزادی‏ و استقلال‏ و وحدت‏ و تمامیت‏ اراضی‏ کشور از یکدیگر تفکیک‏ ناپذیرند و حفظ آنها وظیفه‏ دولت‏ و آحاد ملت‏ است‏. هیچ‏ فرد یا گروه‏ یا مقامی‏ حق‏ ندارد به‏ نام‏ استفاده‏ از آزادی‏، به‏ استقلال‏ سیاسی‏، فرهنگی‏، اقتصادی‏، نظامی‏ و تمامیت‏ ارضی‏ ایران‏ کمترین‏ خدشه‏ ای‏ وارد کند و هیچ‏ مقامی‏ حق‏ ندارد به‏ نام‏ حفظ استقلال‏ و تمامیت‏ ارضی‏ کشور آزادیهای‏ مشروع‏ را، هر چند با وضع قوانین‏ و مقررات‏، سلب‏ کند.

اصل‏ پانزدهم:

‎‎‎‎‎زبان‏ و خط رسمی‏ و مشترک‏ مردم‏ ایران‏ فارسی‏ است‏. اسناد و مکاتبات‏ و متون‏ رسمی‏ و کتب‏ درسی‏ باید با این‏ زبان‏ و خط باشد ولی‏ استفاده‏ از زبانهای‏ محلی‏ و قومی‏ در مطبوعات‏ و رسانه‏ های‏ گروهی‏ و تدریس‏ ادبیات‏ آنها در مدارس‏، در کنار زبان‏ فارسی‏ آزاد است‏.

اصل‏ نوزدهم:
 
‎‎‎‎‎مردم‏ ایران‏ از هر قوم‏ و قبیله‏ که‏ باشند از حقوق‏ مساوی‏ برخوردارند و رنگ‏، نژاد، زبان‏ و مانند اینها سبب‏ امتیاز نخواهد بود.

1
1