- ارسال کننده: حسن گل محمدی تاریخ: ۹۲/۱۱/۱۲

گزارش یک حماسه اندر میان مقنعه های خونین / عبدالرحیم اباذری

گزارش یک حماسه اندر میان مقنعه های خونین

عبدالرحیم اباذری

روز یکشنبه 12 بهمن سال 1365،در حالی که مردم غیورشهرستان میانه شادی نخستین روز از دهه فجر را با اندوه جنایت دیروز(بمباران بعضی مناطق شهر) به هم آمیخته بودند،ساعت 10:30 صبح ناگهان هواپیمای عراقی در ارتفاع پایین ظاهر گشته،این بار مدارس دخترانه ی "زینبیه و ثارالله" را به خاک و خون کشیدند. به گزارش روزنامه های آن روزدر این حمله ی ناجوانمردانه 29 تن از خواهران دانش آموزبه طور مظلومانه به شهادت رسیدند و دهها نفر نیز آسیب کلی دیدند.البته بعدا به تعداد شهدای این فاجعه تاریخی افزوده شد.

مقنعه های آغشته به خون این دختران که حکایت از پاکی،عفاف و تعصب دینی آنان داشت با ترکش های گداخته،سوراخ سوراخ شده بود.این منظره ی جانکاه را ساکنان دلسوخته ی این مرز و بوم هرگز فراموش نمی کنند.

مبارزه در ابعاد مختلف و در سنگرهای گوناگون همچنان ادامه داشت.مردم شجاع میانه در آستانه آزمایش سختی قرار گرفته بودند.هر کس میزان ظرفیت،شعور،انسانیت و اسلامیت خویش را به گونه ای به نمایش می گذاشت.

ساعت14:10 بعد از ظهر همین روز در حالی که مردم داغدیده ی میانه سراسیمه سرگرم بیرون کشیدن پیکر خواهران شهید و مجروح از زیر آوارهای مدرسه بودند باز صدای پَست هواپیماهای دشمن از دور شنیده شد.
در این حال منظره ی افتخار آفرین دیگری به وقوع پیوست و جبهه ی دیگری به وسعت یک تاریخ گشوده شد.فرزند برومند وجانباز این شهرستان به خاطر دفاع از حیثیت،شرف و ناموس همشهریان،با پای مصنوعی،خود را به پشت ساختمان سپاه رساند.جانباز مخلص "محمد باقر کلانتری" تنها با یک قبضه ی تیربار ضدهوایی با جنگنده های صدامی ستیز آغازید و لحظاتی بعد در اثر اصابت راکت هواپیمای دشمن،قطعه های پیکر پاکش در فضای ماتم گرفته ی شهر،ندای آسمانی "هیهات منا الذله ی حسینی" سر دادند و به این ترتیب شهید محمد باقر زمین و آسمان را از ایثار و شهامت خویش به شگفتی واداشت و کوه های بلند و بزرگ بزقوش و قافلانکوه در برابر عظمت او سر کرنش و کوچکی فرود آوردند.

کلانتری

شهید محمد باقر، جوان مومن میانه ای واز یک خانواده متوسط ومحترم و پدرش مرحوم مشهدی بابا کلانتری ، انسانی شریف وهمیشه به دنبال کسب وکار حلال بود.
وقتی درسال 1356 انقلاب اسلامی فراگیر شد محمد باقر به ندای رهبر کبیر انقلاب لبیک گفت. او در اکثر تظاهرات ودرگیری های خیابانی حضور حماسی ومستمر داشت. بعد از پیروزی انقلاب به عضویت سپاه در آمد واز این طریق عازم جبهه های جنگ شد ودر دفاع از حریم انقلاب اسلامی ومیهن ، مدال جانبازی بر گردن آویخت.
چنانکه برادر کوچکترش شهید محمد صابر درعملیات کربلای 4 به درجه رفیع شهادت رسید.شهرستان میانه از این حماسه سازان و فداکاران بسیار دارد که یاد ونام وراه همه ی شان را گرامی وپاس می داریم.

در پایان یک عکس تاریخی تقدیم خوانندگان می شود.این عکس مربوط به یکی از تظاهرات مردم غیورمیانه علیه رژیم ستمشاهی است که شهید محمد باقر نیز با شور وحال ستودنی در میان جمعیت مشاهده می شود.
این راهپیمایی از جلو مدرسه علمیه جعفریه آغاز شده از روبروی مسجد حاج علی اکبر به سمت سر چشمه ادامه یافته واز جلوی دره بازار(بازار بزرگ فعلی) وخیابان امام خمینی (ره) (پهلوی سابق) عبور کرده و به سوی چهارراه بالا (میدان آزادی) ادامه مسیر می دهد. عکس دقیقا اندکی بالاتر از مسجد بازار و حد فاصل بین گاراژمشهد و گاراژ راه پیما را نشان می دهد.

 111 

چون این حماسه تاریخی با دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی مصادف شده است دوعکس دیگر به همین مناسبت تقدیم همشهریان می گردد:

 112

اینجا قبرستان طالب آباد (گلستان شهدای فعلی) است. هم اکنون فقط پیکر شهید محمد میانجی از شهیدان انقلاب وپیکرشهیدان یدالله حبیبی وبهزاد اسدی از شهدای کردستان در آن آرمیده اند. اوائل پیروزی است و هنوز پیکر شهدای هشت سال دفاع مقدس به آنان نپیوسته اند. یاد ونام همه شان گرامی باد.

دور از انصاف است در مورد انقلاب و،دهه مبارک فجر وروزهای بمباران هوایی شهرستان میانه مطلبی بنویسیم ویاد ونامی از آقای حججی به میان نیاوریم.

113
پاریس ، نوفل لوشاتو،آبان 1357 برابر ذیحجه الحرام 1398، نماز جماعت حضرت امام. دوروحانی مبارز : حاج سید سجاد حججی در کنار شیخ حسن روحانی ، رئیس جمهورمشاهده می شوند.

1
1