- ارسال کننده: بین الحرمین تاریخ: ۹۲/۱۱/۰۵

دکتر سعید فائقی

سعید فائقی معاون فنی اسبق سازمان تربیت بدنی در دولت های اکبر هاشمی رفسنجانی و سید محمد خاتمی، لیسانس مهندسی مکانیک، فوق لیسانس مدیریت صنایع و دکترای اقتصاد از کشور بلژیک، متولد ۱۳۳۴، در روستای قره بلاغ از بخش کاغذکنان، دومین فرزند خانواده ای 10 نفره است. پدرش، مهدی فائقی، اهل شهرستان میانه و کارمند اداره پست و تلگراف و تلفن بود و در زمان تولد سعید، بدلیل فعالیت های سیاسی به روستای قره بلاغ تبعید شده بود.
سعید فائقی دوران تحصیل خود را در شهرستان میانه و از دبستان امیر کبیر این شهر آغاز کرد و تا کلاس یازدهم همان جا به ادامه تحصیل پرداخت. از آنجا که به رشته ریاضی علاقه داشت، برای گرفتن دیپلم ریاضی راهی دبیرستان مروی تهران شد. در سال 1352 به کمک دکتر اسدی لاری و فخرالدین حجازی در رشته مهندسی مکانیک ماشین ها وارد دانشگاه علم و صنعت ایران شد. برای تامین مخارج تحصیل و زندگی، به تدریس پرداخت. خودش آغاز رابطه اش با ورزش را این گونه بازگو می کند که "پس از پایان دوران تبعید پدرم و انتقال مان به میانه، خانه ما پشت تنها مجموعه ورزشی شهر واقع بود و بالطبع اوقات فراغت ما در این باشگاه ورزشی می گذشت. آنجا بود که یک تیم فوتبال به نام شاهین میانه تشکیل دادیم وکاپیتان تیم هم من بودم."
فائقی در دوران دانشگاه نیز در مقطعی به کشتی و وزنه برداری علاقه داشت ولی به دلیل فعالیت های آموزشی و سیاسی وقت چندانی برای پرداختن به ورزش نداشت. سال 1355 در زمانی که در هنرستان تدریس می کرد بدلیل گرایش به نهضت آزادی بازداشت شد. او در یادآوری یکی از خاطرات تلخش از دوران زندان می گوید:" آخر شب ساعت ۱۱ بود که گفتند تو که همکاری نکردی، اشهدت را بخوان، می خواهیم ببریم اعدامت کنیم. گفتم چه کار کنم. دو، سه نخ سیگار داشتم. آنها را جاسازی کردم برای نفر بعدی. خلاصه گفتند داریم می بریمت برای اعدام. من هم به خودم گرفتم. بعد از چند قدم دیدم یک آقایی با محاسن و عبا ایستاده. باورم شد.راستش این جا دیگر پایم نیامد. توی دلم گفتم نامردها قاضی عسگر را هم آماده کرده اند. فکر کنم رنگم پریده بود. واقعیتش ترسیده بودم. دیدم قاضی عسگر می گوید: «الم ترکیف فعل ربک و قوم عاد». صورتش را نگاه کردم دیدم آقای طالقانی است. هیچ وقت آن نیرویی که دادند را فراموش نمی کنم. گفتند از این پله ها برو پایین. رفتم پایین دیدم همه هستند، تازه فهمیدم من را از انفرادی می برند بخش عمومی. بطور کلی دوره زندان هم دوره خوبی بود"
سعید فائقی علیرغم علاقه به ورزش، در زمینه هنر تئاتر و سینما نیز فعالیت داشته است. اجرا در تئاتر "چشم در برابر چشم" نوشته غلامحسین ساعدی و "احمد خله" که نوشته خودش است، از جمله فعالیت های هنری او در دوران نوجوانی و جوانی محسوب می شود.
 مهندس سعید فائقی پس پایان تحصیلات به استخدام سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران درآمد و به واسطه ی علاقه و ارتباطی که به ورزش داشت، در دوران دولت هاشمی رفسنجانی به سمت معاون فنی سازمان تربیت بدنی انتصاب گردید. مدیریت او در ورزش همواره یاد آور خاطرات شیرینی است.

1
1