- ارسال کننده: وبلاگ ترکمان سسی تاریخ: ۹۲/۱۱/۰۴

دینی ترکمانی: موتور اقتصاد ایران اشکال دارد/ سیاستهای قیمتی بعد از شناسایی مشکلات اساسی اجرا شود

 در  برنامه امروز مناظره با عنوان «قیمت بنزین در سال 93»  علی دینی ترکمانی اقتصاددان و عضو هیئت علمی موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی و مخالف افزایش شدید و یکباره قیمت بنزین گفت: داستان تعدیل قیمت حامل‌ها یانرژی داستان جدیدی نیست از زمان اولین برنامه توسعه یعنی از سال 68 تا امروز درگیر قیمت حامل‌های انرژی هستیم.

وی افزود: سوال پیش روی ما که لازم است به آن پاسخ دهیم این است که چرا به طور پیوسته درگیر تعدیل قیمت‌ها هستیم؟ شوک قیمتی یکبار و در جایی که لازم است ضرورت دارد ولی نه بطور پیوسته  ما از سه سال پیش یک بار جراحی کردیم به تعبیر سیاستگذارانی که تئوریزه کردن این سیاست‌ها چرا دوباره باید قیمت‌ها را جراحی کنیم.

این اقتصاددان گفت: اقتصاد ایران مثل یک اتومبیل معیوب است که آب و روغن را قاطی می‌کند و باعث جوش آوردن موتور می‌شود و کاری که ما برای آن می‌کنیم هواگیری است و این حکم بازی با قیمت‌ها را دارد.

دینی ترکمانی افزود: تا زمانی که موتور اصلاح نشود این ماشین درست نمی‌شود ما نیاز داریم که شناسایی کنیم مشکل اصلی اقتصاد ایران را و آنجا را درست کنیم و بعد از درست کردن بیاییم از سیاست‌های قیمتی در جایی که لازم است استفاده کنیم اگر این کار را انجام دهیم سیاست‌های قیمتی می‌تواند اثرگذار باشد.

وی اظهار داشت: فرآیند انباشت سرمایه، مدیریت پروژه‌های سرمایه‌گذاری ، فضای کسب و کار نامناسب و نظام بنگاه‌داری موتور اقتصاد ایران مشکل اساسی دارد مادامی که این مشکلات ریشه‌ای وجود دارد سیاست‌های قیمتی خیلی کوتاه به ضد خودش تبدیل می‌شود.  

این اقتصاددان تصریح کرد: ما نرخ ارز را به عنوان یک متغیر قیمتی افزایش می‌دهیم به امید تثبیت نرخ  واقعی ارز و صادرات بیشتر و واردات کمتر اما به دلیل فشارهای تورمی که از محل همین سیاست ایجاد می‌شود نرخ اسمی ارز دوباره افزایش می‌یابد.

                              

دینی ترکمانی گفت: همچنین نرخ سود بانکی را به عنوان یک متغیر بانکی افزایش می‌دهیم برای اینکه نرخ سود بهره بانکی افزایش یابد ولی به دلیل تورمی که ایجاد می‌کند دوباره نرخ واقعی بهره منفی می‌شود.

وی افزود:  قیمت حامل‌های انرژی را افزایش می‌دهیم به امید اینکه قیمت‌های نسبی اصلاح شود اما به دلیل فشارهای تورمی که ایجاد می‌شود و موجب می‌شود سایر قیمت‌ها افزایش پیدا کند بعد از چند سال دوباره قیمت‌های نسبی سر جای خودش بر می‌گردد و ناچار می‌شویم دوباره یک شوک قیمتی اجرا کنیم.

دینی ترکمانی گفت:  موتور اقتصاد ایران اشکال دارد، 10 تا 12 هزار پروژه سرمایه‌گذاری روی دستمان است که این پروژه‌ها هم عامل تورم، رشد اقتصادی پایین و ناکارایی اقتصادی است.

1
1