- ارسال کننده: اسماعیل مختاری تاریخ: ۹۰/۰۷/۱۵

سون ناغیل، سون افسانه

 

((سون ناغیل، سون افسانه)) نام کتابی به زبان ترکی آذربایجانی در قالب داستان ، تالیف همشهریمان جناب آقای ناصر منظوری هست که در سال 1369 چاپ و توسط انتشارات فرزانه منتشر شده است.
 کتاب دارای مقدمه و واژه نامه و توضیحاتی به زبان فارسی هست که بعضی لغات استفاده شده و آداب و سنن اشاره شده در متن داستان بطور مفصل توضیح داده شده اند. این توضیحات بسیار مفید، حدود یک چهارم این کتاب 122 صفحه ای را به خود اختصاص داده اند.
مولف محترم ، کتاب را به زلزله زدگان استانهای گیلان و زنجان تقدیم کرده است.

قسمتهایی از پیشگفتار کتاب :

نوشته حاضر بر اساس فولکلور منطقه کوله بوز، جنوب غربی شهرستان میانه (بخش جنوبی راه آهن میانه-مراغه) نوشته شده است.... قحطی و خشکسالی معروف هشت - هشت (احتمالاً 1288 قمری) و سپس خشکسالی وحشتناک ((قان باهالیق)) (قحطی خونین) که یکسال بعد از قیام ستارخان در زمان انقلاب مشروطیت اتفاق افتاد و در پی آن شیوع بیماری وبا، در حقیقت کمر انسان زحمتکش این ناحیه را شکست. هنوز هم قبر مردگانی در وسط کوره راهها و جاده ها به صورت توده هایی از قلوه سنگ، بازگو کننده عمق آن بحرانهاست.... البته این خشکسالی ها پدیده های منطقه ای نبوده اند بلکه حتی روسیه را نیز در بر می گرفته است ... انسان زحمتکش این منطقه منطقاً بایستی مهاجرت می کرد ... با شروع راه سازی و راه آهن سازی در ایران، کشاورزان این منطقه جذب بازار کار تکنولوژیک گردید. با گذشتن راه آهن از این ناحیه ...
این کتاب نگاهی به آن مظاهر گذشته زندگی سنتی در روستاها دارد.

1
1